stroka galet
stroka galet
Hejsan i trimträsket. Har funderingar på att stroka lite mera än vanligt.
Vi snackar px200-snurra med orginalstroke på 57 mm. 60mm vevaxlar har jag kört med i flertalet scooters och är nöjd. Mycket vill ha mera. Nu finns det 61 mm och 62,5mm strokervevar på marknaden. Är det någon som provat ?
Vi snackar px200-snurra med orginalstroke på 57 mm. 60mm vevaxlar har jag kört med i flertalet scooters och är nöjd. Mycket vill ha mera. Nu finns det 61 mm och 62,5mm strokervevar på marknaden. Är det någon som provat ?
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
-
- Lärling
Exentertapparna från DRT funkar kanon. finns i 20 och 22 mm. beroende på 57 eller 60 vev. dock samma diameter för lager som för vev.
62,5 mm tapparna från worb etc funkar också kanon.
fördelen med 22 mm tapparna som är för 20 mm vev är att det finns ett större utbud av vevstakar om man vill trimma hårt. tex yfs200 blaster och 350 banshee från yamaha.
billigast och bäst blir nog en mec-eur 60mm med orginal insugsduration och drt exentertapp som ger 62mm slag. om man nu vill köra orginalt...........
mvh
Truls
62,5 mm tapparna från worb etc funkar också kanon.
fördelen med 22 mm tapparna som är för 20 mm vev är att det finns ett större utbud av vevstakar om man vill trimma hårt. tex yfs200 blaster och 350 banshee från yamaha.
billigast och bäst blir nog en mec-eur 60mm med orginal insugsduration och drt exentertapp som ger 62mm slag. om man nu vill köra orginalt...........
mvh
Truls
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Ring efter kl...
För 62,5 stroke verkar man ha svårt att behålla slidmatningen. Min tanke är att köra med orginalförgasare och slidmatning bara för utmaningens skull. 62mm verkar tillräckligt för min lilla uppgradering.
Frågan är om man får på 20mm lagret på excentertappen? den som är en mm förskjuten i förhållande till orginal borde gå ( 62mm tappen). 62,5 tappen kan kanske vara ett gränsfall.
Frågan är om man får på 20mm lagret på excentertappen? den som är en mm förskjuten i förhållande till orginal borde gå ( 62mm tappen). 62,5 tappen kan kanske vara ett gränsfall.
62,5 mm veiv
Vi har testet 62,5 mm. Foruten at det koster mer og man selvfølgelig må dreie opp veivhuset, så fikk vi litt bedre topp effekt. Når det gjelder bredden på effektkurven, så fikk vi egentlig bedre bredde på 60mm. Om det skyldes at den ene Malossi var portet litt mer i eksosen kan man diskutere.
Når det gjelder std Mec 60mm veiv, så vet jeg at metallet i denne er svakere en Mec full circle 60mm. Etter å testet balansen i disse etter påkjenning, så kunne vi måle forskjell.
Ville kanskje sett mer på topp, forgasser og eksos for å hente mer og bedre effekt kurve.
Når det gjelder std Mec 60mm veiv, så vet jeg at metallet i denne er svakere en Mec full circle 60mm. Etter å testet balansen i disse etter påkjenning, så kunne vi måle forskjell.
Ville kanskje sett mer på topp, forgasser og eksos for å hente mer og bedre effekt kurve.
Franke
om jag nu minns rätt så är 79 euro for DRT strokervevtappen ej så farligt om nu tex en motorverkstad tar 800 för att lappa i hop veven sen.
då har man ju en 62 mm vev för ca 2500 till 3000 spänn om man köper en ny vev att utgå ifrån.
0,08 mm presspassning bör man ligga på om man vill undvika att veven vrider sig.
håller med Frank ang material, se nedan en mätning som Kabaschoko (vevmästaren) på germanscooterforum gjort
Platz 4: Die weichste Welle: Mazzuchelli Drehschieber LHW mit einem HRB Wert von 90,18, das entspricht unter 20 HRC
Platz 3: Die Piaggio original Welle mit einem HRC Wert von 29,06
Platz 2: Die Mazzuchelli Vollwange mit einem HRC Wert von 48,66
Platz 1: Die Mec Eur Drehschieber LHW mit einem HRC Wert von 50,98
här finns hela tråden
http://www.germanscooterforum.de/Vespa_ ... 1065763594
värt att beakta är om man skall svetsa veven så är det betydligt svårare att svetsa härdat än ohärdat, och den billigaste mazzuchelli veven funkar då utmärkt även om den oftast bara har föga 4-5 hundradelars presspassning och efter en isärpressning ännu mindre.
finns för mycket att skriva för att avsluta kapitlet om vevaxlar och porttider och det mesta är teoretisk trams som inte är av interesse för någon, om man inte tänker att göra allt själv och gärna vill göra rätt från början så mitt bästa råd är att testa och ändra tills man är nöjd.
då har man ju en 62 mm vev för ca 2500 till 3000 spänn om man köper en ny vev att utgå ifrån.
0,08 mm presspassning bör man ligga på om man vill undvika att veven vrider sig.
håller med Frank ang material, se nedan en mätning som Kabaschoko (vevmästaren) på germanscooterforum gjort
Platz 4: Die weichste Welle: Mazzuchelli Drehschieber LHW mit einem HRB Wert von 90,18, das entspricht unter 20 HRC
Platz 3: Die Piaggio original Welle mit einem HRC Wert von 29,06
Platz 2: Die Mazzuchelli Vollwange mit einem HRC Wert von 48,66
Platz 1: Die Mec Eur Drehschieber LHW mit einem HRC Wert von 50,98
här finns hela tråden
http://www.germanscooterforum.de/Vespa_ ... 1065763594
värt att beakta är om man skall svetsa veven så är det betydligt svårare att svetsa härdat än ohärdat, och den billigaste mazzuchelli veven funkar då utmärkt även om den oftast bara har föga 4-5 hundradelars presspassning och efter en isärpressning ännu mindre.
finns för mycket att skriva för att avsluta kapitlet om vevaxlar och porttider och det mesta är teoretisk trams som inte är av interesse för någon, om man inte tänker att göra allt själv och gärna vill göra rätt från början så mitt bästa råd är att testa och ändra tills man är nöjd.
Ring efter kl...
Ring efter kl...
Om man nu nöjer sig med 62 mm slag så finns det ju som sagt lösa tappar att tillgå. Om man inte vill göra ett dyft själv i verkstaden
så Har Worb5 tagit fram både mec-eur å mazzu 62mm vevar
för 253-263€ vilket inte är ås blodigt. Det finns både för reed eller slidmatning vilket ju gör det hela lite mysigare.
http://www.worb5.com/shop_de_7/start.php?P_4459.php
GIvetvis är porttiderna avgörande för effekten och om man utgår från
t.ex malossi som är konstruerad för 57mm slag så blir
det lite lajbans när man ökar på med 5,5 mm längre slag.
En 4 taktare får ju mest mera slagvolym med större slag (och
högre komp om man inte justerar det) medans våra hårtorkar
måste anpassas inför tanken att sänka eller höja en port, allt
detta i symbios med de övriga portarnas tider.
Man borde ev. utgå från ett helt oborrat foder i en alucylle och
anpassa för max-slag. hmmm nu börjar det snurra i hjärnan igen
så Har Worb5 tagit fram både mec-eur å mazzu 62mm vevar
för 253-263€ vilket inte är ås blodigt. Det finns både för reed eller slidmatning vilket ju gör det hela lite mysigare.
http://www.worb5.com/shop_de_7/start.php?P_4459.php
GIvetvis är porttiderna avgörande för effekten och om man utgår från
t.ex malossi som är konstruerad för 57mm slag så blir
det lite lajbans när man ökar på med 5,5 mm längre slag.
En 4 taktare får ju mest mera slagvolym med större slag (och
högre komp om man inte justerar det) medans våra hårtorkar
måste anpassas inför tanken att sänka eller höja en port, allt
detta i symbios med de övriga portarnas tider.
Man borde ev. utgå från ett helt oborrat foder i en alucylle och
anpassa för max-slag. hmmm nu börjar det snurra i hjärnan igen

lägg krutet på att bredda avgas till 68%
och en schysst pipa
om du lägger 0,8 till 1,0 mm under cylindern med 62 mm slag
så hamnar du någonstans på runt 128 till 130 gradars spol,
resten av körbarheten bestäms SI24 jävligt kassa förmåga att ge effekt.
men pipan bestämmer väl egentligen max effekt och karaktär oavsett vad du väljer för porttider.
jag själv vann 2 hp genom hela registret och förlorade 300 rpm maxvarv då jag gick från 188 till 195 grader avgas på min motor, så allt är inte skruvat mot litteraturen.
psp2000 avgaspipa eller s&s emo är nog bra om man vill ha lite karaktär på motorn annars är väl pep+ något att titta på.
och en schysst pipa
om du lägger 0,8 till 1,0 mm under cylindern med 62 mm slag
så hamnar du någonstans på runt 128 till 130 gradars spol,
men pipan bestämmer väl egentligen max effekt och karaktär oavsett vad du väljer för porttider.
jag själv vann 2 hp genom hela registret och förlorade 300 rpm maxvarv då jag gick från 188 till 195 grader avgas på min motor, så allt är inte skruvat mot litteraturen.
psp2000 avgaspipa eller s&s emo är nog bra om man vill ha lite karaktär på motorn annars är väl pep+ något att titta på.
Ring efter kl...
Ring efter kl...
Är det någon som har hittat och testat någon annan större förgasare av liknande typ som SI24, t ex från en utombordare eller gräsklippare? Bland dessa borde man ju kunna hitta en fugge med större venturi,bättre konstruktion och som enkelt passar under kåpan (kanske tillochmed i förgasarburken...).
Bara en tanke.
/G
Bara en tanke.
/G
Truls wrote:
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Många av de förekommande 4-taktsförknasarna på tex birger strutton-motorerna jobbar ju mest på fullgas där varvtalet bestäms
av tändningen. Dessutom kan dom bli lite vanskliga att
ställa in. Men tanken är god. När jag var frånvarande från
garaget en tisdag pga finlandskryssning straffade min polare
mig genom att montera
en HVA motorsågs (tillotson)förgasare på min slöa
KOMAR-moppe. (Polsk toppenkvalité, avråder bestämt
från innehav av dylikt fordon) Den gick lite bättre,
men gick bara på fullgas... Register fanns inte.
Dom skyllde givetvis allt på mig som inte ens var där!
mig genom att montera
Re:
Med sådana vänner...osv. 
Men jag tänker att det borde finnas förgasare för t ex tvåtaktsutombordare som man kanske kunde använda? Det fifflades det ju ganska frekvent med när jag var i moppeåldern (man hade ingen aning om vad man höll på med, men en större förgasare var ju bra, det visste alla...), kommer dock inte ihåg riktigt hurpass framgångsrika dessa fifflerier var.
Ny fråga: Någon som vet om det fanns ->vakuumstyrd<- separatsmörjningspump på någon tvåtaktshoj? Är lite sugen på att få till separatsmörjning trots trimmfugge, och tänker då att det blir lite VÄL meckigt med att få till en mekanisk eller elektrisk pump...kanske man kunde på nåt fiffigt vis montera en vakuumstyrd pump som styrs av vevhustrycket som då portionerar olja i proportion till varvet. Har kört orginal nu ett tag och har drabbats av svår försoffning pga av separatsmörjningen på min PX. Vill ha det.
/G

Men jag tänker att det borde finnas förgasare för t ex tvåtaktsutombordare som man kanske kunde använda? Det fifflades det ju ganska frekvent med när jag var i moppeåldern (man hade ingen aning om vad man höll på med, men en större förgasare var ju bra, det visste alla...), kommer dock inte ihåg riktigt hurpass framgångsrika dessa fifflerier var.
Ny fråga: Någon som vet om det fanns ->vakuumstyrd<- separatsmörjningspump på någon tvåtaktshoj? Är lite sugen på att få till separatsmörjning trots trimmfugge, och tänker då att det blir lite VÄL meckigt med att få till en mekanisk eller elektrisk pump...kanske man kunde på nåt fiffigt vis montera en vakuumstyrd pump som styrs av vevhustrycket som då portionerar olja i proportion till varvet. Har kört orginal nu ett tag och har drabbats av svår försoffning pga av separatsmörjningen på min PX. Vill ha det.
/G
Ola Lång wrote:Många av de förekommande 4-taktsförknasarna på tex birger strutton-motorerna jobbar ju mest på fullgas där varvtalet bestäms
mig genom att montera