Litet frågor angående en Vespa Super, 55:a
Jag gissar att min kolvbultsbussning är slut, efetrsom jag hör ett tydligt knackande när motorn strstas, låter inte som en spikning, viket jag trodde först.
När motorn var ur förra vintern så bytte jag andra lager, men inte denna:oops:. Bytte bara kolvbulten, trodde det skulle räcka.Vad jag noterade dock var att bussningen som satt i såg ganska tunn ut.
Nu frågan, hur får jag ur bussningen ?
Kan man göra det med motorn på plats, gissar att cylindern går att ta av , men finns det plats för att mecka med bussningen ?
Hur får man ur bussningen, kapa den i två bitar med en fil/såg ?
Går den nya att pressa in med bult+brickor+mutter, eller behöver man värma vevstaken oxå ?
Anders
Byta kolvbultsbussning
Tjena!
Det går att både pressa ur och i med bult/brick/mutter-metoden samt värme.
Dock när ny är monterad måste du ta upp smörjhål samt brotcha upp bussningen att passa kolvbulten.
Kan brothas på plats om den mekaniska verkstad som gör det accepterar att ta emot en komplett motor istället för urtagen vev.
VH/Calle
Det går att både pressa ur och i med bult/brick/mutter-metoden samt värme.
Dock när ny är monterad måste du ta upp smörjhål samt brotcha upp bussningen att passa kolvbulten.
Kan brothas på plats om den mekaniska verkstad som gör det accepterar att ta emot en komplett motor istället för urtagen vev.
VH/Calle