Lång eller kort?

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Lång eller kort?

Post by patrikgrann »

Hej!
Har kollat lite på reed och funderar på att införskaffa mig det från S&S trots det löjligt höga priset. En vev med rikligt flöde lär det bli, dock så undrar jag om det ger så mycket extra om jag strokar den och om jag i så fall ska ha topp eller cylinderfotspackning på 1,5mm? Har en standard malossi cylinder.
Tatraplan
Drömmare
Drömmare
Posts: 7
Joined: Tue 07 Oct 2003, 17:25
Location: Sweden

Post by Tatraplan »

Det lär bli ganska stor skillnad i motorkraktär, med
tanke på portarnas öppettider.

Om du väljer en tjockare cylinderfotspackning så blir
resultatet längre öppettider och högre toppeffekt.

Med "högre" topp så får du kortare öppettider än med
originalvev (i antal grader). Större motorvolym ger
kanske samma motoreffekt men troligen vid lägre varvtal.

Frågan är alltså vilken motorkaraktär du är ute efter.
Mer toppeffekt = höj cylindern, bättre bottendrag = höj
toppen istället.

/Robert
Post Reply