Renovering av Vespa 90 -70

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Hjalsten
Nybörjare
Nybörjare

Renovering av Vespa 90 -70

Post by Hjalsten »

Hej alla här!
Gick och köpte mig en gammal vespa idag, nöjd som fan!
Enligt annonsen var det en 60-talare.
Tänkte kolla om det går att se vad det är för modell och hur gammal den är?
Ägaren sa att det satt 50cc motor på den, men vi har lyckats provköra och det går alldeles för bra för det, står 90 nån ting på motorkåpan vad betyder det?
Skulle gärna vilja ha så mkt info man kan få.
Och föresten, vart köper man reservdelar till dom här värstingarna?

BILDER
http://www.facebook.com/photo.php?pid=5 ... =631816291
http://www.facebook.com/photo.php?pid=5 ... =631816291

mvh / Jonas
Last edited by Hjalsten on Wed 15 Sep 2010, 13:05, edited 2 times in total.
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Hur många växlar har den?

Jag gissar på fyra och att det är en sen 60-tals Primavera. Då alltså en 125-kubikare. Det skulle förklara varför den går "alldeles för bra".
Har den kromad ring runt framlyset? Tycker mig skymta det?

Öppna motorluckan och kolla efter ramnummer. Det ska vara instansat högst upp i plåten, nära luckans "låsflärp".
Hjalsten
Nybörjare
Nybörjare

Post by Hjalsten »

Hej! Tack för snabbt svar!
Själva blecket som sitter hastighetsmätaren och håller i virehöljerna är borta så vi har bara testat att växlat manuellt på växellådan.
Försäljaren sa att den var 3 växlad, och vi har bara fått i 3 också.
Han sa att experter sa att det var 98cc men han hävdade bestämt att det var 50cc.
Ska kolla upp ramnummer och knäppa fler bilder i eftermiddag!
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

Hjalsten wrote:Hej! Tack för snabbt svar!
Själva blecket som sitter hastighetsmätaren och håller i virehöljerna är borta så vi har bara testat att växlat manuellt på växellådan.
Han sa att experter sa att det var 98cc men han hävdade bestämt att det var 50cc.
Det ser ut som moppe,50cc alltså.Den har inga primmyfälgar och inget primmystyre,men dom kan ju vara bytta......men du får bara i tre växlar å då verkar det glasklart...kolla motornumret oxå,undet det kanske det står ett vovnr.
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Hjalsten
Nybörjare
Nybörjare

Post by Hjalsten »

så 3växlar = 50cc?
och 4 = 125?

Denna går altså riktigt bra, måste vara duktigt trimmad ifall det är 50cc, känns spontant att den lätt skulle kunna göra 80 km/h minst, har dock ej vågat varva ur.
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

blizzy wrote:
Hjalsten wrote:Hej! Tack för snabbt svar!
Det ser ut som moppe,50cc alltså.Den har inga primmyfälgar och inget primmystyre,men dom kan ju vara bytta......men du får bara i tre växlar å då verkar det glasklart...kolla motornumret oxå,undet det kanske det står ett vovnr.
Sant... Kollade lite för snabbt.
Woodstock

Post by Woodstock »

Hmm, svårt att se detaljer på bilden, men det skulle kunna vara en 4-växlad Vespa 50 S från 1965. De gamla 10-tumsfälgarna tyder på det. Kan du kolla upp ramnummer (i överkanten på karossen när du öppnat motorluckan) eller motornummer (under stötdämparfästet på motorn) så kan jag hjälpa dig att tala om exakt vad det är.

Mvh

/ Fredrik
Hjalsten
Nybörjare
Nybörjare

Post by Hjalsten »

Okej, har varit och skrapat fram chassi nummer och motor nr nu!

Chassi: V9A1T (stjärna) 40309 (stjärna)

Motor: 39482 och under det står det: V9AIM

Svårt att se exakt vad som står, men tror detta är rätt =)
Woodstock

Post by Woodstock »

Hjalsten wrote:Okej, har varit och skrapat fram chassi nummer och motor nr nu!

Chassi: V9A1T (stjärna) 40309 (stjärna)

Motor: 39482 och under det står det: V9AIM

Svårt att se exakt vad som står, men tror detta är rätt =)
Ok, det är en Vespa 90 från 1970 - en i Sverige mycket ovanlig modell.

Grattis till köpet! :D

Mvh

/ Fredrik
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Jag gissade nästan genast på 90:n (kan inte se bilderna), har stött på några här i Finland. Här har de tydligen varit ljusblåa. Underbara småttingar, fast ni i Sverige är ju vana vid små Vespor dvs mopederna som vi saknat.

Är den registrerad som moppe? Den borde ju vara i mc-klassen.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Det är en lätt MC. Och som tidigare sagts: Väldigt ovanlig. Har själv aldrig stött på en. Har den reistrerats som en moped så blir det strul om den är med om en olycka.

/G
vespaco wrote:Jag gissade nästan genast på 90:n (kan inte se bilderna), har stött på några här i Finland. Här har de tydligen varit ljusblåa. Underbara småttingar, fast ni i Sverige är ju vana vid små Vespor dvs mopederna som vi saknat.

Är den registrerad som moppe? Den borde ju vara i mc-klassen.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Woodstock

Post by Woodstock »

Hedge wrote:Det är en lätt MC. Och som tidigare sagts: Väldigt ovanlig. Har själv aldrig stött på en. Har den reistrerats som en moped så blir det strul om den är med om en olycka.

/G
En röd Vespa 90 fanns ute till försäljning på Blocket för tre-fyra år sedan. Det är den enda Vespa 90 i Sverige jag har hört talas om (och så då skrönan om en rosa 90 SS i Göteborg, även om det är en helt annan 90-modell).

Mvh

/ Fredrik
Hjalsten
Nybörjare
Nybörjare

Post by Hjalsten »

Okej! Tack för hjälpen!
Så den heter helt enkelt Vespa 90?
Vad är det för värde på en sådan värsting, i risigt skick resp. gott skick?
Känns som att det skulle vara skoj att renovera upp den till skapligt skick under vintern
Är det svårt att hitta delar till vespa 90?
Jag misstänker att originalfärgen är röd, den mattsvarta sprayfärgen har släppt på sina ställen här och där, kan man få reda på färgkod och sånt via chassinummret eller hur gör man?

här kommer lite bilder på skönheten!

Image
Image
Image
Image
Image
Woodstock

Post by Woodstock »

Svårt att bedöma ett värde på en sådan (i Sverige) udda fågel. Jag gissar att du inte fick med några registreringshandlingar? Då kostar det minst två tusen att få den inregistrerad plus en femhundring för en registreringsbesiktning. Har du det gamla registreringsnumret kan det dock bli billigare om du har tur.

Alla delar du kan tänkas behöva till den finns att köpa nytt, både inom rikets gränser och utanför.

Färkoden kan garanterat några kalenderbitare här på forumet hjälpa dig med.

Lycka till med din Vespa 90!

Mvh

/ Fredrik
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Du kan läsa lite om den här:

http://scooterhelp.com/scooters/V9A1T.90.html

Värdet som den ser ut nu är väl inte så högt, om man inte är samlare och ute efter precis just den modellen. I och med att den är sällsynt så betingar den väl ett högre pris, men bara för nån som vet vad de köper.

Sen är det ju så att det egentligen är en MC (90cc), och ska man köra den lagligt så måste man gå igenom processen med att registreringsbesiktiga den vilket tar både tid och pengar. Finns det papper på den? Om inte, så måste man luska fram modelldata etc och gå via MHRF för att få in den i bilregistret återigen.

Tror att de flesta delar är de samma som för andra äldre smallframes (V50, Primavera), och till de modellerna finns det ju i princip varenda skruv att köpa. Både nytt och begagnat. Cylindern är väl det enda som är specifik för den modellen, så att få tag på en orginalcylinder/topp + kolv kan nog bli lite trixigt. Är det en av de första årsmodellerna (63-65) så passar inte trimcylindrar till den heller, eftersom öppningen i blocket är mindre än t ex Primavera. 1966 förstorades den till samma som Primavera, och då funkar det. 10" fyrbultade fälgar är väl det som slår en direkt som ovanliga. V50 hade ju 9", och Primaveran hade annorlunda trumma och standardfälg. Så ta hand om fälgarna, för de kan kanske vara svåra att få tag i.

Kul fynd i vilket fall! Gillar ficklampslösningen. ;)

/G
Okej! Tack för hjälpen!
Så den heter helt enkelt Vespa 90?
Vad är det för värde på en sådan värsting, i risigt skick resp. gott skick?
Känns som att det skulle vara skoj att renovera upp den till skapligt skick under vintern
Är det svårt att hitta delar till vespa 90?
Jag misstänker att originalfärgen är röd, den mattsvarta sprayfärgen har släppt på sina ställen här och där, kan man få reda på färgkod och sånt via chassinummret eller hur gör man?

här kommer lite bilder på skönheten!
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Colore Amico känner bara igen den blåa färgen PIA 210, som är en babyblå. Det är den som finns i Finland. Om de tagits in som röda till Sverige så har ni egen exportfärg.

Går den ursprungliga färgen att få fram igen? Om den redan lossnar så där mycket av sig själv så kanske det går med lämpligt mängd möda? T-röd sprit på en kort stund och sedan tvätta av??
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

V90 såldes inte i Sverige så det kan nog bli svårt att registrera den som mc via MHRF om du inte har gamla papper eller reg-nummer.
Hjalsten
Nybörjare
Nybörjare

Post by Hjalsten »

Fick inga papper eller nåt sånt med den.
Idag har jag kört punktering och börjat strippa av lacken.
Trodde förs att moppen var röd från start, men hittade nån slags ljusgrön färg underst.
Om jag vill starta en projekttråd vart lägger jag den då?
lite bilder:
Image
Image
Image
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Jag kan flytta denna tråd till 'Projektbilder' om du vill.

/G
Hjalsten
Nybörjare
Nybörjare

Post by Hjalsten »

Ja, flytta gärna denna tråden dit!

Kan uppdatera med att jag har kört bort en himmla massa färg på vespan.
Tror jag till sist har hittat originalfärgen, om ni kollar på bildern på bakskärmen där bakljuset har suttit så ser ni, kan man hitta på vad det är för färgkod? Tänkte lacka den i samma kulör igen.
Annars har jag monterat bort motorn och borstat och slipat i hjulhuset och lagt några lager med epoxi primer där!

Tänkte beställa lite delar till den, Kollar man på EM scooters hemsida så finns det massa prylar till vespa 50, inte till vespa 90. Men kan man anta att det är samma prylar? typ baklyse, framlyse, wirar osv?
Kommer lite bilder på vad som har hänt!

Image
Image
Image
Image
Image
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Du kan beställa samma saker som till Vespa 50/PV (Primavera). Hittade du ingen färg under den ljusgröna? Det borde ha funnits en grundfärg också.
/P
Hjalsten
Nybörjare
Nybörjare

Post by Hjalsten »

Jodå visst finns det grundfärg under det grå/gröna.
Kan man på nått sätt ta reda på vad färgkoden är?
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Kolla upp Verde Pastello 399.
/P
ola.G
Entusiast
Entusiast

Post by ola.G »

I scooteristen nr21 i listan över nya medlemmar finns en herre i Kalix med en Vespa 90.Kanske invandrad från Finland.
Ola.G
ola.G
Entusiast
Entusiast

Post by ola.G »

Jag fortsätter att bläddra i scooteristen,i nummer 16 finns en Vespa 90 till salu i Umeå. Reggad.
Ola.G
Post Reply