Nu har jag äntligen fått ihop min Super 150cc 1962, men till min stora besvikelse blev inte resultatet bra. Motorn går tyst men jag är osäker på växellådan.
Eftersom "orginallådan" hade rasat ersatte jag den med en låda ifrån en popolino. Jag mätte upp den mot min gamla rasserade och kunde inte se några skillnader och bestämde mig för att inte manipulera utan istället bara sätta i den kompletta popolino lådan med hjulgranen i min vbb1m-maskin. Efter ihopsättnig märkte jag att när man rullar vespan så hör man som ett tickade om lådan (ett mekaniskt ljud). Jag märkte att när man vred på vxl- reglaget en aning upphörde tickandet. Min slutsats var då att växelboxens lägen inte matchar med läget till växelkorset, utan att växelkorset ligger och snuddar till ett närliggande drev. Jag jämförde då tappen, den som sitter längst ut på axeln som är förbundet med växelkorset, alltså den tapp som den lilla armen på växelboxen påverkar. Jämför jag den mot den som satt på den tidigare "rasade lådan" så var de olika tjocka, en diff på 2,5mm. Jag bytte då "tappen" och nu verkar det fungera.
Men HUR vet man att växelkorset ligger "rätt" i centrum på var drev när och inte bara någonslunda rätt!? Man vill ju inte att den hoppar i under färd och låser dreven så att man får ytterligare en raserad låda. Kan man mäta upp den på något vis så man vet att växel-boxen och växelkorset matchar så att växelkorset ligger i centrum på drevet?!
/Isse
Experthjälp vxl-låda VBB
Experthjälp vxl-låda VBB
Vespa Super 1962 (VBB1T)

Nu är du ute på hal is men inte desto mindre glatt.
Det där kan var extra marigt. Jag hade samma bekymmer med en 5 vxl-låda som inte linjerade med växelkorset.
Tog helt sonika ett skrotblock och sågade upp i bakkant, monterade axel och box och trumma (VIKTIGT!)
för att sedan se var korset hamnade på axeln.
Märkte varje läge på axeln för att sedan montera dreven och jämföra.
Jösses vad fel det var...
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Ok, Det blir ju ett jätte pussel att lösa samt a fixa en till motorhalva att försöra för att se... Jag får nog utgå ifrån om att, tickar det inte på någon vxl när man rullar den så måste det vara nog med frigång för att det skall funka. Men helt klart är din metod den enda rätta om man har möjligheten för det.Ola Lång wrote:
Nu är du ute på hal is men inte desto mindre glatt.
Det där kan var extra marigt. Jag hade samma bekymmer med en 5 vxl-låda som inte linjerade med växelkorset.
Tog helt sonika ett skrotblock och sågade upp i bakkant, monterade axel och box och trumma (VIKTIGT!)
för att sedan se var korset hamnade på axeln.
Märkte varje läge på axeln för att sedan montera dreven och jämföra.
Jösses vad fel det var...
Vespa Super 1962 (VBB1T)
Givetvis måste man även använda sig av höger motorhalva.
Glömde nämna detta men det ger sig själv då man plötsligt inte
har någonting att skruva fast växelboxen i.
Dock så behöver man inte såga sönder denne och kan således använda sig av den man redan har.
Du får väl lägga en köpesannons på marknaden,
finns säkert någon i din trakt som har ett rasat eller skrotat block.
Glömde nämna detta men det ger sig själv då man plötsligt inte
har någonting att skruva fast växelboxen i.
Dock så behöver man inte såga sönder denne och kan således använda sig av den man redan har.
Du får väl lägga en köpesannons på marknaden,
finns säkert någon i din trakt som har ett rasat eller skrotat block.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Samma växelbox, alltså den som satt ursprungligen på Supern.Paka wrote:Från vilken motor tog du växelboxen?
Innan jag monterade in axeln med dreven från popolinon så mätte jag upp den mot den som satt innan. Jag gjorde så att jag mätte mellan en kant på ena lagerytans sida (den sida som kullagret sitter mot hjulet) samt mot samtliga drevsidor. Jag kunde inte mäta upp några skillnader. Därav så borde det inte vara några skillnader på drivaxeln till en popolino och supern. Dock så var det då skillnaden på själva tappen till växelföraren som manipulerar växelkorset (som tidigare beskrivet).
Vespa Super 1962 (VBB1T)