Det blev en PX200E

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
Vespalun
Lärling
Lärling

Det blev en PX200E

Post by Vespalun »

Skulle inte ha fler Vespor men nu blev det inte så 8) .
Vagnsparket är nu utökand med en PX200E -93:a, bra eller dåligt?
Den hade gått c:a 1500mil och är nästan helt rostfri (ett par blåsor mellan sköld och tunneln var allt jag hittade).

Eftersom detta är min första (moderna) largeframe så finns det lite frågor.
Färjen är vinröd, är det någon som har en färgkod till den :?
Skulle behöva fixa till ett par småskador, bl.a. repor på framskärmen och rostfläckarna.
Vad kan man tänka sig för toppfart på en PX200, denna gör c:a 100 enligt mätaren, är det rimligt?

Har just nu plockat ner den för lite klet-jobb!
Nivåglaset i oljetanken var spräkt.
Bilder kommer så fort den är respektabelt påkädd med kåpor och allt :)
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
OlleM
Entusiast
Entusiast

Post by OlleM »

Det verkar som att du skaffat en syster till min (syster eller broder??). Samma årsmodell, samma färg och nästan samma mätarställning.
Nej, jag har inte färgkoden, men det kan tydligen vara svårt att få rätt. Enligt EM i Gbg, så finns det flera metallicröda. En gång chansade jag och köpte 892 ROSSO METALLIC, men den är för ljus. Vad gäller toppfart, så bör den nog kunna komma över 100 km/t. På min har jag den stora rutan och kan glida upp i 90 km/t och ibland strax däröver. Jag har två hål i luftrenaren över munstyckena 7 resp 5 mm och HM är skiftat till 118.
Lycka till med nyförvärvet.
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Kanske 813, Amaranto Met?
/P
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Re: Det blev en PX200E

Post by jencla »

Vespalun wrote:Vad kan man tänka sig för toppfart på en PX200, denna gör c:a 100 enligt mätaren, är det rimligt?
Kul! Fast fortare ska den gå. Min PX200 2002 gör runt 115 mätarfart 8)
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Ok, då är den lite seg alltså, ska se vad man kan göra åt det.
Har redan borrat hål i luftfiltret enligt tidigare trådar på forumet, men inte testat efter borrningen.
Ska nu bara få fatt på ett nytt (och helt) indikatorglas till oljetanken samt lite munstycken (118 och 120) så ska vi testa lite mer.
Orginalblåst är det tillräckligt bra eller .....

Tycker att den rullar väldigt tungt, är det normalt?
Inga bromsar ligger dock på, ganska så långt slag på fotbromsen och mer normalt på frambromsen.

Märke även att den är lite spårkänslig (mycke vägarbeten med taskiga asfalteringer här uppe i norr :o ), är det vanligt att busningarna i svingen är dåliga?

Ska kolla lite mer på färgkoden Paka, det kan vara den. Återkommer med mer info om det.

Tack för all input, det uppskattas :D
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Paka.
Tror inte att det är samma kod, kollade med min PGP färgblandare och enligt hans papper/dator så är den färgen från 1984, dvs. 9 år innan min tillverkades hmmmmmmmmmmmmmmmm.
Kan det vara så?
Är det nån som har annan/mer info om den vinröda färgen från 1093?

Vi pratar fortfarande om en Vespa PX200E. :)
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Vespalun wrote: Är det nån som har annan/mer info om den vinröda färgen från 1093?
Den vinröda färgen från 1093 bör vara den vi finner på runstenar. :D

Jag har samma problem att finna rätt färgkod på min mörkgröna 95:a. Att det inte kan finnas en plåt med färgkod på scootern. :cry:
Go classic, not plastic
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

Vespalun wrote:Paka.
Tror inte att det är samma kod, kollade med min PGP färgblandare och enligt hans papper/dator så är den färgen från 1984, dvs. 9 år innan min tillverkades hmmmmmmmmmmmmmmmm.
Kan det vara så?
Är det nån som har annan/mer info om den vinröda färgen från 1093?

Vi pratar fortfarande om en Vespa PX200E. :)
volvo 130(silver) användes i 20 år från 240-940 serien :wink:
så det kan man inte gå på,och du menar PPG inte PGP
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Fredde
Entusiast
Entusiast

Post by Fredde »

gör en px 200 bara ca 100-115 mätarfart? min touring med px125 gör mätarn ut samt att nålen försvinner under gynnsamma förhållanden, det lär ju vara samma hastighet. mätaren är märkt till 100 sen är det en liten bit till sen försvinner nålen.
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Jo, mätarna på alla äldre Vespor är ju kända för sin förmåga att alltid visa rätt fart...120 på en Rallymätare visade sig vara 101 med cykeldator. 80 på min PX125 visar sig vara närmare 90 på en bilmätare.

Innan man mätt hastigheten med antingen en välkalibrerad cykeldator eller GPS, så ska man nog ta det lite lugnt med utsagor om hur fort ens hoj går tror jag.

En PX200 skall iallfall orka upp i strax över 100 (verklig fart) om omständigheterna tillåter. Den har bara (i bästa fall) 12hp på veven, vilket kanske ger 8-10 hp på bakhjulet. Det finns inte kraft att köra fortare med så lite effekt. En PX125 har 8 hp på veven och kanske 6 på bakhjulet. You do the math...

/G
Fredde wrote:gör en px 200 bara ca 100-115 mätarfart? min touring med px125 gör mätarn ut samt att nålen försvinner under gynnsamma förhållanden, det lär ju vara samma hastighet. mätaren är märkt till 100 sen är det en liten bit till sen försvinner nålen.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Fredde
Entusiast
Entusiast

Post by Fredde »

Ja hur exact mätaren är vet jag ju inte, men skulle det skilja så myckat och att en PX mätare i så fall skulle visa för lite?
Har legat efter en hel del bilar på 70väg och då har min mätare visat ca 70, och jämfört med 2 nortons och en triump att den enligt min och deras mätare gjorde ca 95-105 sittandes upprätt på motorvägen och då hängde man med i essingeleden tempo. = ungefär den hastigheten. Och sitter jag på bönpallen och kör ligger nålen ligger stadigt över 100, och försvinner bakom på lätt nedförs lut.
125an kanske varvar ut mer på toppen än en 200 gör vad vet jag.
Undan går det i alla fall, och köra om på 70väg fungerar det med.
En orginal 150 touring med 5,5hk på motorn skall ju göra ca 80 i bästa fall.
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Så mycket kan jag säga, som ägare till två PX125'or: Går den snabbare än 90 sittandes upprätt så är den trimmad på det ena eller andra sättet. Förmodligen sitter det ett 177 cc cylinderkit på den. Då går dom som du beskriver. Ett DR eller Polinikit ger c:a 8-10 hp på bakhjulet, ungefär på par med en PX200. Utväxlingen är dock väldigt mycket lägre än 200'an, så det skriker rejält om motorn i farter över 90.

/G
Fredde wrote:Ja hur exact mätaren är vet jag ju inte, men skulle det skilja så myckat och att en PX mätare i så fall skulle visa för lite?
Har legat efter en hel del bilar på 70väg och då har min mätare visat ca 70, och jämfört med 2 nortons och en triump att den enligt min och deras mätare gjorde ca 95-105 sittandes upprätt på motorvägen och då hängde man med i essingeleden tempo. = ungefär den hastigheten. Och sitter jag på bönpallen och kör ligger nålen ligger stadigt över 100, och försvinner bakom på lätt nedförs lut.
125an kanske varvar ut mer på toppen än en 200 gör vad vet jag.
Undan går det i alla fall, och köra om på 70väg fungerar det med.
En orginal 150 touring med 5,5hk på motorn skall ju göra ca 80 i bästa fall.
Fredde
Entusiast
Entusiast

Post by Fredde »

Hm kan det vara så verkligen? Skriker gör det, och varvar som en bålgeting gör den. Men jag är tveksam till att den skall vara trimmad, den har suttit på en fransk px och killen jag köpt den av (fransman) verkade inte vara tekniskt kunnig direkt. Men han hade ju troligtvis köpt den beggad så... Hur ser man om det sitter ett sånt kit på, står det polini på den? sorry att jag kapar ska sluta nu. :oops:
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Ibland är det ingjutet DR, Polini eller Malossi i cylinderfoten, men inte alltid. Är det en aluminiumcylinder så är det en Pinasco-cylinder.

I övrigt syns det inte, men att ligga och marscha i över 90 upprätt orginal, det händer inte. Jag lovar! ;)

Edit: Man behöver inte vara ett geni för att bara montera cylindern, och trimcylindrarna kostar oftast lika mycket som orginalcylindern, ibland faktiskt mindre. Så det är inte ovanligt att folk sätter på ett trimkit om de får problem med orginalet.

/G

Fredde wrote:Hm kan det vara så verkligen? Skriker gör det, och varvar som en bålgeting gör den. Men jag är tveksam till att den skall vara trimmad, den har suttit på en fransk px och killen jag köpt den av (fransman) verkade inte vara tekniskt kunnig direkt. Men han hade ju troligtvis köpt den beggad så... Hur ser man om det sitter ett sånt kit på, står det polini på den? sorry att jag kapar ska sluta nu. :oops:
Post Reply