Jag har antagligen läst de flesta trådar på forumet om inställningar av förgasare och tändning, men efter många timmars skruvande är jag ändå inte nöjd.
- Tomgången har en "knackande" ojämn gång, tändningen är inställd på 28 graders förtändning. Nytt elektroniskt tändsystem från ScootRS är monterat.
- Vid stillastående gaspådrag, upplever jag att den inte varavar ur.
- Toppfarten ligger på straxt under 60 km/h.
-Standard Touring ljuddämpare från Scooter Center.
Var skall jag börja att leta felet(-en), är det tändning eller förgasare, eller kan det helt enkelt vara för tät ljuddämpare?
Håkan
Inte längre en orkeslös Touring 150 1962!
-
- Nybörjare
Inte längre en orkeslös Touring 150 1962!
Last edited by Hakanander on Fri 03 Sep 2010, 20:34, edited 1 time in total.
Re: Knackande och orkeslös Touring 150 1962
Dåliga kolvringar? Fel brytaravstånd? Dåligt tändspole? Otät cylinder? Koksad avgasport?
/G
/G
Hakanander wrote:Jag har antagligen läst de flesta trådar på forumet om inställningar av förgasare och tändning, men efter många timmars skruvande är jag ändå inte nöjd.
- Tomgången har en "knackande" ojämn gång, tändningen är inställd på 28 graders förtändning. Nytt elektroniskt tändsystem från ScootRS är monterat.
- Vid stillastående gaspådrag, upplever jag att den inte varavar ur.
- Toppfarten ligger på straxt under 60 km/h.
-Standard Touring ljuddämpare från Scooter Center.
Var skall jag börja att leta felet(-en), är det tändning eller förgasare, eller kan det helt enkelt vara för tät ljuddämpare?
Håkan
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
28 är standard på di gamle. De har skidbackskolv, lågt komp och annat elände.
Men med dagens soppa så kanske man ska ställa ner den en smula iallfall.
/G
Men med dagens soppa så kanske man ska ställa ner den en smula iallfall.
/G
marre wrote:28 grader låter som lite mycket prova runt 22-23 nånting.
-
- Nybörjare
Tycker det låter riktigt bra det, vad är det för något du monterat. Jag gjorde en sökning och fann som en packningsats samt för att byta alla skruvar på förgasaren. Är det samma vi menar!?Hakanander wrote:Äntligen!!!
Monterade Dell'Orto 20/20 och nu går Touringen den som den skall. Naturligtvis ingen skrevraket, men 85 km/h utan fininställning känns på något vis riktigt bra.
http://cgi.ebay.co.uk/Vespa-PX150-P150E ... 0494862859
Vespa Super 1962 (VBB1T)
-
- Mästare
Kul!
Annars hade jag gissat på avgassystemet, jag bytte mitt till ett PX125 system och den gick markant mycket bättre.
/HB
Annars hade jag gissat på avgassystemet, jag bytte mitt till ett PX125 system och den gick markant mycket bättre.
/HB
Hakanander wrote:Äntligen!!!
Monterade Dell'Orto 20/20 och nu går Touringen den som den skall. Naturligtvis ingen skrevraket, men 85 km/h utan fininställning känns på något vis riktigt bra.
-
- Nybörjare
Jag renoverade först originalförgasaren, bytte alla packningar och flottören. Tyvärr visade det sig att aluminiumgodset hade ett antal små, knappnålsstora, hål. Köpte därför en ny förgasare från SIP.
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... 020+D.aspx
Håkan