Vajerhöljena på V50, på vilken sida om gaffeln och låset?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
bufflig
Lärling
Lärling

Vajerhöljena på V50, på vilken sida om gaffeln och låset?

Post by bufflig »

Hej!

Monterar omlackad V50 med alla vajerhöljen urslitna... Nu minns jag inte hur det såg ut :oops:

Vajerhöljena framme vid styret, vilka går på vilken sida om "gaffeln" ner i tunneln och vilka går framför respektive bakom styrlåset nere i tunneln?

Jag gissar att växelvajrarna går på vänster sida, gasvajer och kopplingsvajer på höger sida? Stämmer det? Sedan var det det där med styrlåset på högersidan, går gasen framför och kopplingen bakom låset ner i tunneln? Jag minns inte, utan gissar bara...

Någon som kommer ihåg på rak arm?

/Patrik
Woodstock

Post by Woodstock »

Hej Bufflig!

Jag kan inte bekräfta dina antaganden på rak arm, men jag tror du har rätt. Det ser också ut att vara så när man tittar på sprängskissen nedan (även om det är otydligt).

http://www.scooterhelp.com/manuals/V5A1 ... page26.jpg

Beträffande gaswire och kopplingswire vill jag minnas att båda dessa löper framför styrlåset (mot din kropp när du sitter på vespan) och elsystemet bakom styrlåset. Jag kan dock minnas fel, men kan kolla upp det i helgen om du vill.

Mvh

/ Fredrik
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Hej!

Hmm - min elfläta satt kvar (skulle ändå bytas) och stack upp på höger sida bakom styrlåset i färdriktningen, alltså närmast mig om jag sitter på vespan, ett gammalt vajerhölje hittade jag också en bit ner i tunneln, men framför styrlåset i färdriktningen, alltså bortom styrlåset från förarens plats (föröver styrlåset ;) ?) Var det så du menade att det skulle vara, eller tvärtom? Har du en V50 du lätt kan se efter på, vore jag supertacksam, fästmöns V50 är långt borta för tillfället :(

/Patrik
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Okej - facit för den som råkar ha samma problem och använt forumets sökfunktion:

Om du sitter på vespan och ska köra, går vajrar etc ner i tunneln vid styret på följande sätt:

Vänster sida från föraren räknat och framåt: kopplingsvajer, växelvajer, växelvajer
Höger sida från föraren räknat och framåt: Elflätan, gasvajern.

Elflätan skall föras på aktre sidan om styrlåset, närmast föraren, medan gasvajern ska föras föröver styrlåset, alltså bortom styrlåset från förarens plats.

Det jag fått om bakfoten var alltså kopplingsvajern, den ska ner akter om växelvajrarna på vänster sida i färdriktningen, vilket ger en oväntat skarp böj.
Post Reply