trött touring 59

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
frans
Drömmare
Drömmare

trött touring 59

Post by frans »

min 59a är så väldigt trött, 60 i medvind är vad den orkar och i motvind blir det smärtsamt. den har helt enkelt inte kraft att varva ut på 3e växeln. på 2an så fyrtaktar den vid trekvart av maxvarv och frågan är var felet ligger. vad jag förstår kan man förvänta sig iaf 80 i medvind på en orginal 59a vilket skulle vara helt tillräckligt.

funderar på om det är bestyckningen; den är inte i orginal utan här sitter ett 200 (org 140) och ett 96 (org 100) (vilket är det sk huvudmunstycket?) - är det tex för stort sk högfartsmunstycke eller har jag blandat ihop korten? - vad betyder det att man har valt denna bestyckning tidigare (den renoverades 1980)?

hur mycket har taktandet med tändinställningen att göra?

jag öppnade toppen för att kika och det är det ganska oljesotigt och cylinderns insida ser repig/sliten ut. kanske är klokt byta cyl och kolv för att få tillbaka effekt i motorn? eller skulle det räcka byta kolvringar?

alternativet är att trimma något, rekomenderar ni en 177 cylinder på omodifierad vev och 3 växlad låda, i kombo med större förgasare och sitoplus?

guldvespan i malmö.
frans
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Touring med kamkolv går ganska kass och långsamt när tändinställningen är fel, så justera brytarna till 0,40mm och kanske även tändplattans läge.

VH/Calle
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by frans</i>
<br />min 59a är så väldigt trött, 60 i medvind är vad den orkar och i motvind blir det smärtsamt. den har helt enkelt inte kraft att varva ut på 3e växeln. på 2an så fyrtaktar den vid trekvart av maxvarv och frågan är var felet ligger. vad jag förstår kan man förvänta sig iaf 80 i medvind på en orginal 59a vilket skulle vara helt tillräckligt.

alternativet är att trimma något, rekomenderar ni en 177 cylinder på omodifierad vev och 3 växlad låda, i kombo med större förgasare och sitoplus?

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hej Hej

Min originalmotor (1960) gick i 85km/h utan problem. kolla så att du inte har igensotat avgasystem. choken på 59:an är inte den bästa konstruktionen heller, kolla att den får luft och att hålet i ramen under sadeln är helt öppet.

Trimma är ett alternativ men då kan det vara bra att känna till felet innan så att du inte får samma problem med de nya delarna. Tänk också på att en 177:a inte är 100% bolt on på en Touringmotor, man måste ta upp en tredje port och bygga upp en tätningsyta mot blocket.

Federico
frans
Drömmare
Drömmare

Post by frans »

ok, börjar med tändningen och avgas/luftfrågan

några åsikter om bestyckningen?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by frans</i>
<br />ok, börjar med tändningen och avgas/luftfrågan

några åsikter om bestyckningen?

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

om det sitter 100 istället för 96 i huvudmunstycke så ska det inte påverka så mycket, möjligtvis att den kan fyrtakta lite på fullgas.

att det sitter ett större munstycke kan vara en säkerhetsåtgärd om tidigare ägare körde mycket fullgas längre sträckor, ibland kanske man föredrar lite taktande på toppen före en nypning

Federico
frans
Drömmare
Drömmare

Post by frans »

har nu kollat tändningen och den var inställd på .... 14 grader!
otroligt att den gick, och ändå ganska bra (gjorde 60). jag hade dock en del bryderier, borrningen i cylindern är 150cc men motornummret tillhör popolino 1963-65 serien. verkar det troligt att en 150cc cylle passar popo? betyder det något beträffnde övrig bestyckning för att optimera maskinen?

fixat en förtändning på 28 grader och det gör skillnad hela dagen.. den har fått bottendrag och gör nu 70 km/h men fyrtaktar på fullgas och har dålig kraft i övre register. det sitter ett 96 i huvudmustycke och ett b6hs stift. med motsv 7 stift blir den svårstartad som varm.

hur går jag vidare?

tack för all assistans, f
Post Reply