Hej, kamrater!
Bensikran är ju såklart bra att ha och jag använder den friskt. Nyttan med att vrida av den vid mekande förstår jag, men jag har inte riktigt fått kläm på varför man skruvar av den när fordonet inte är i bruk.
Anledningen till min fråga är egentligen att jag nu tjatar på mopedsonen om att göra det samma utan att egentligen veta varför jag gör det.
Så om någon har några pedagogiska förklaringar till mig så tar jag tacksamt emot dem.
Varför stänger man av bensinkranen?
Varför stänger man av bensinkranen?
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Det finns nog "stoppare" (nål och flottör) men de börjar alltid i något skede att fuska och så en dag så droppar det bensin inne i garaget/ute på gården. Det börjar ofta med sur Vespa och lukt. Sedan blir det mera brandfarligt. Vi hade en Vespa som använde 5 liter bensin en vinter, sakta men säkert.
Nej, det gör det inte.
Det är det som en väl fungerande flottör och flottörnål skall se till att det inte händer. Är de däremot dåliga, så fyller man raskt vevhuset med soppa.
Har man fräsch flottör och dito nål, så behöver man inte stänga av soppakranen i tid och otid, men det är bäst att stänga av den om man lämnar hojen utan tillsyn, eller om man t ex ska frakta hojen på flak eller på Finlandsfärja. Skakningarna gör att flottören hoppar, och då flödar den motorn, som då blir dyngsur.
/G
Det är det som en väl fungerande flottör och flottörnål skall se till att det inte händer. Är de däremot dåliga, så fyller man raskt vevhuset med soppa.
Har man fräsch flottör och dito nål, så behöver man inte stänga av soppakranen i tid och otid, men det är bäst att stänga av den om man lämnar hojen utan tillsyn, eller om man t ex ska frakta hojen på flak eller på Finlandsfärja. Skakningarna gör att flottören hoppar, och då flödar den motorn, som då blir dyngsur.
/G
kejj wrote:Det rinner bensin in i förgasaren och kan göra motorn sur o således svårstartad.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Sen om det handlar om en v50 så kan ju vem som helst få igång den genom att kicka om soppakranen är på då de saknar tändningslås.
Last edited by kejj on Thu 26 Aug 2010, 08:50, edited 1 time in total.
Bara det är gjord av plåt så....