Varför stänger man av bensinkranen?

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
BooDaa
Lärling
Lärling

Varför stänger man av bensinkranen?

Post by BooDaa »

Hej, kamrater!
Bensikran är ju såklart bra att ha och jag använder den friskt. Nyttan med att vrida av den vid mekande förstår jag, men jag har inte riktigt fått kläm på varför man skruvar av den när fordonet inte är i bruk.
Anledningen till min fråga är egentligen att jag nu tjatar på mopedsonen om att göra det samma utan att egentligen veta varför jag gör det.
Så om någon har några pedagogiska förklaringar till mig så tar jag tacksamt emot dem.
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Det rinner bensin in i förgasaren och kan göra motorn sur o således svårstartad.
Bara det är gjord av plåt så....
BooDaa
Lärling
Lärling

Post by BooDaa »

Jag misstänkte att det var något åt det hållet. Är det fritt flöde? Inget alls som stoppar, menar du?
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Det finns nog "stoppare" (nål och flottör) men de börjar alltid i något skede att fuska och så en dag så droppar det bensin inne i garaget/ute på gården. Det börjar ofta med sur Vespa och lukt. Sedan blir det mera brandfarligt. Vi hade en Vespa som använde 5 liter bensin en vinter, sakta men säkert.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Nej, det gör det inte.

Det är det som en väl fungerande flottör och flottörnål skall se till att det inte händer. Är de däremot dåliga, så fyller man raskt vevhuset med soppa.

Har man fräsch flottör och dito nål, så behöver man inte stänga av soppakranen i tid och otid, men det är bäst att stänga av den om man lämnar hojen utan tillsyn, eller om man t ex ska frakta hojen på flak eller på Finlandsfärja. Skakningarna gör att flottören hoppar, och då flödar den motorn, som då blir dyngsur.

/G
kejj wrote:Det rinner bensin in i förgasaren och kan göra motorn sur o således svårstartad.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Sen om det handlar om en v50 så kan ju vem som helst få igång den genom att kicka om soppakranen är på då de saknar tändningslås.
Last edited by kejj on Thu 26 Aug 2010, 08:50, edited 1 time in total.
Bara det är gjord av plåt så....
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

kejj wrote:Sen om det handlar om en v50 så kan ju vet som helst få igång den genom att kicka om soppakranen är på då de saknar tändningslås.
Eller en Primavera eller en Rally ;)

Från Konstantinopel, trevlig kväll!
Post Reply