Däckinspektion Touring 57:a

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
BooDaa
Lärling
Lärling

Däckinspektion Touring 57:a

Post by BooDaa »

I väntan på däck och slang från Tyskland ville jag "torrbyta" för att prova hur man bär sig åt.
Vespan lades således ned på den dåligt klippta gräsmattan för framhjulsdemontering och fälgen togs isär.

Image
I Trelleborgdäcker hittade jag en Värnamoslang. Undrar just när den såg dagens ljus senast?

Image
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
BooDaa
Lärling
Lärling

Post by BooDaa »

På mina gamla slangar har ventilerna varit vinklade i färdriktningen, men på de nya ligger de 90 grader "åt båda håll". Kollegan som har en tidig 60-talare har hål i fälgen för genomföring av ventil till navkapselsidan, men inte jag.
Är det någon som har erfarenhet av detta bekymmer? Skall jag helt sonika vinkla ut ventilen i friska luften, eller riskerar den att slås sönder mot broms eller annat då?
Min fälg, utan genomföringshål: http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... GS150.aspx
Nyare fälg: http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... 35010.aspx
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
hark
Lärling
Lärling

Post by hark »

Borra hål, annars tar den i och ventilen går sönder efter ett tag. Jag lärde mig det den hårda vägen 1 mil hemifrån.

/Hans
BooDaa
Lärling
Lärling

Post by BooDaa »

Tack för tipset.
De nya däcken var förvisso vitare vid leverans än efter montering, men snyggt blev det.
Image
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Däckssidorna rengör du med Biltemas handrengöring, så blir de vita som snö igen. Litet tips.

/G
BooDaa wrote:Tack för tipset.
De nya däcken var förvisso vitare vid leverans än efter montering, men snyggt blev det.
Image
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Post Reply