Choke tidig Touring

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
franke
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 50
Joined: Sun 13 May 2007, 16:41
Location: Sweden

Choke tidig Touring

Post by franke »

Hej. Jag håller på att återmontera min Touring VGLA1T 1960 och har givetvis inte tagit tillräckligt med bilder innan. Är det så att dessa tidiga Touringar saknar riktigt choke och vajern kopplas direkt på spjället i filtret?
Erling
Lärling
Lärling
Posts: 416
Joined: Wed 15 Jun 2005, 23:30

Post by Erling »

På Din vespa VGLA så bör förgasaren var märkt SI 17/20A - och där ska finnas ett "spjäll" i bottnen på luftrenaren.

På modell SI 17/20B, som infördes fr.o.m. VGLA 19284 så övergick man till ett helt nytt system som mera bygger på att motorn får "en konstant sup", så länge chockknappen är utdragen.

Startmunstycket var något nytt för förgasarmodellen SI 17/20C, som infördes redan på de sena VGLA-vesporna (= fr.o.m. nr 31001), trots att VGLA/B reservdelsbok påstår att det skulle ha varit fr.o.m. VGLB:s införande.

Alltså frångick man då den tidigare egentliga chocken med "spjället" i luftrenarens botten.

Erling
franke
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 50
Joined: Sun 13 May 2007, 16:41
Location: Sweden

Post by franke »

Tack för ett utförligt svar, Erling. Skönt att få bekräftat att jag fått allt om bakfoten.
Erling
Lärling
Lärling
Posts: 416
Joined: Wed 15 Jun 2005, 23:30

Post by Erling »

Med humor kommer man långt!
:D

Erling
Post Reply