Choke tidig Touring
Choke tidig Touring
Hej. Jag håller på att återmontera min Touring VGLA1T 1960 och har givetvis inte tagit tillräckligt med bilder innan. Är det så att dessa tidiga Touringar saknar riktigt choke och vajern kopplas direkt på spjället i filtret?
På Din vespa VGLA så bör förgasaren var märkt SI 17/20A - och där ska finnas ett "spjäll" i bottnen på luftrenaren.
På modell SI 17/20B, som infördes fr.o.m. VGLA 19284 så övergick man till ett helt nytt system som mera bygger på att motorn får "en konstant sup", så länge chockknappen är utdragen.
Startmunstycket var något nytt för förgasarmodellen SI 17/20C, som infördes redan på de sena VGLA-vesporna (= fr.o.m. nr 31001), trots att VGLA/B reservdelsbok påstår att det skulle ha varit fr.o.m. VGLB:s införande.
Alltså frångick man då den tidigare egentliga chocken med "spjället" i luftrenarens botten.
Erling
På modell SI 17/20B, som infördes fr.o.m. VGLA 19284 så övergick man till ett helt nytt system som mera bygger på att motorn får "en konstant sup", så länge chockknappen är utdragen.
Startmunstycket var något nytt för förgasarmodellen SI 17/20C, som infördes redan på de sena VGLA-vesporna (= fr.o.m. nr 31001), trots att VGLA/B reservdelsbok påstår att det skulle ha varit fr.o.m. VGLB:s införande.
Alltså frångick man då den tidigare egentliga chocken med "spjället" i luftrenarens botten.
Erling