Fotlister lim?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
BooDaa
Lärling
Lärling

Fotlister lim?

Post by BooDaa »

Nu har jag haft några meter fotlister liggande sedan i fjol och medan jag väntar delar från Sip kan jag ju ge mig i kast med att montera dem.

Är det någon som har tre mittenlister till övers eller vet var de kan köpas?

Är det lämpligt att preppa listerna med tejp, lim, eller liknande för att hålla gummit på plats? Listerna har någ fått stå ut med både det ena och andra under åren, så jag litar inte på att de och ändbitarna gör jobbet.
Last edited by BooDaa on Fri 20 Aug 2010, 19:26, edited 1 time in total.
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Gummilisterna skall hållas på plats om aluminiumlisterna är ok. Gummit kläms aningen inunder alulisterna. Tvål eller diskmedel hjälper att få gummilisterna på plats. Försöka att undvika repa alulisterna så ser det snyggare ut efteråt.
BooDaa
Lärling
Lärling

Post by BooDaa »

Tack för tipset. Vi kan nog utgå från att de inte är i orginalskick så här 53 år senare :-D
Dessutom har min närmaste vespagrannes lister släppt ganska snart efter montering. Det var när vi slog våra kloka huvuden samman som vi började fundera på att fästa dem lite.
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
BooDaa
Lärling
Lärling

Post by BooDaa »

Nu har jag monterat två lakritsremmar och jag tycker att det går lekande lätt. Däremot gjorde jag misstaget att måtta yttre list mot innerkant. Den blev med andra ord ca 1/5 cm för kort och får återanvändas på en av de kortare listerna.
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Kolla att du har rätt profil på gummilisterna! Har du fel profil så blir det fel och listerna kan lossna. Och alulisterna får inte heller bågna utåt då kan gummina också lossna.
BooDaa
Lärling
Lärling

Post by BooDaa »

Jo, det är nog rätt profil på löpmeter. Efter lite laborerande har jag kommit fram till följande strategi för att montera gummi i lister med ändbitarna på plats. En lång bit gummi ger bättre passform än en kort och har jag petat i så mycket att den hoppar ur så kan jag alltid korta den några millimeter åt gången tills den sitter kvar.
De ändbitar jag köpt stämmer inte till 100%, som så mycket annat jag köper till denna tidiga Touring-modell. Därför väljer jag än så länge att låta dem sitta kvar och använder en vanlig skruvmejsel för att tvinga in listen.
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
lgidaz
Nybörjare
Nybörjare

Re: Fotlister lim?

Post by lgidaz »

Då passar jag på och tar upp den här tråden igen. Jag skall lacka min PX200E, och tar då bort lister och AL-skenor först. Var får jag sedan tag i nya popnitar till skenorna? Förmodligen skall det vara ngt med litet huvud på. Någon som känner till dimension?
Det kan inte mer än gå åt helvete

Goggo 1950-tal, 2 stycken varav den ena ordentligt kraschad ;-((
Moped Husqvarna Novolette -50-tal
Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

lgidaz wrote:Då passar jag på och tar upp den här tråden igen. Jag skall lacka min PX200E, och tar då bort lister och AL-skenor först. Var får jag sedan tag i nya popnitar till skenorna? Förmodligen skall det vara ngt med litet huvud på. Någon som känner till dimension?
Jag monterade mina lister häromdagen. Det fungerar perfekt med 4x7mm från Jula. Jag utgick från håldimensionen på befintliga hål. Skulle kunna tänka mig att det varit mindre hål original.
lgidaz
Nybörjare
Nybörjare

Post by lgidaz »

Tack för snabbt svar! Då vågar jag trycka på knappen för fortsatt demontering.
Det kan inte mer än gå åt helvete

Goggo 1950-tal, 2 stycken varav den ena ordentligt kraschad ;-((
Moped Husqvarna Novolette -50-tal
Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986
Post Reply