Trimma mindre aka Skito Plus

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Trimma mindre aka Skito Plus

Post by henrikborjeson »

Hej

Efter att ha trilskats rejält med bestyckning och tändinställning på min PX200 utan att få den att går bättre (bluddrar och går ojämnt över ~7k rpm, taktar men reagerar inte på mindre munstycke) så bytte jag idag mitt Sito Plus mot ett originalblås - och plötsligt gick den rent och 10km/h fortare.

Jag hade samma problem på min Touring med ett Sitoblås - därav försöket, och jag undrar lite om det är fler som har samma erfarenmhet? Jag har satt åtskilliga SitoPlus på PX125/Rally/gtr etc och det har funkat hur fint som helst. PX200 verkar däremot värre med en massa konstiga resonanspulser och tillbakablås i förgasaren.

Anyone? Är det Sip Performance /S&S / JL som gäller om man både vill ha ljud och prestanda?

/Henrik B
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: Trimma mindre aka Skito Plus

Post by Hedge »

Du bör testa SIP's omsvetsade T5-blås. Åtminstone två 200-piloter häruppe svär att de är det bästa som hänt sen skivat bröd.

/G
henrikborjeson wrote:Hej

Efter att ha trilskats rejält med bestyckning och tändinställning på min PX200 utan att få den att går bättre (bluddrar och går ojämnt över ~7k rpm, taktar men reagerar inte på mindre munstycke) så bytte jag idag mitt Sito Plus mot ett originalblås - och plötsligt gick den rent och 10km/h fortare.

Jag hade samma problem på min Touring med ett Sitoblås - därav försöket, och jag undrar lite om det är fler som har samma erfarenmhet? Jag har satt åtskilliga SitoPlus på PX125/Rally/gtr etc och det har funkat hur fint som helst. PX200 verkar däremot värre med en massa konstiga resonanspulser och tillbakablås i förgasaren.

Anyone? Är det Sip Performance /S&S / JL som gäller om man både vill ha ljud och prestanda?

/Henrik B
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Re: Trimma mindre aka Skito Plus

Post by henrikborjeson »

Jag trodde att det var precis det som Sito Plus var, T5 blås med PX fattning. Är detta något annat?

/HB
Hedge wrote:Du bör testa SIP's omsvetsade T5-blås. Åtminstone två 200-piloter häruppe svär att de är det bästa som hänt sen skivat bröd.

/G
henrikborjeson wrote:Hej

Efter att ha trilskats rejält med bestyckning och tändinställning på min PX200 utan att få den att går bättre (bluddrar och går ojämnt över ~7k rpm, taktar men reagerar inte på mindre munstycke) så bytte jag idag mitt Sito Plus mot ett originalblås - och plötsligt gick den rent och 10km/h fortare.

Jag hade samma problem på min Touring med ett Sitoblås - därav försöket, och jag undrar lite om det är fler som har samma erfarenmhet? Jag har satt åtskilliga SitoPlus på PX125/Rally/gtr etc och det har funkat hur fint som helst. PX200 verkar däremot värre med en massa konstiga resonanspulser och tillbakablås i förgasaren.

Anyone? Är det Sip Performance /S&S / JL som gäller om man både vill ha ljud och prestanda?

/Henrik B
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Skiljer en del på Sito och T5. Finns ganska mycket bilder på uppskurna blås på GSF.
Intressant att titta på.
Finns ganska mycket om Pep, Nordspeed, Pipedesign mm och deras olika effektpipor.
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Snackade med Olof idag, han trodde att jag fått ett måndagsex, själv hade han satt en massa SitoPlus på P/PX200 och dehade gått hur bra som helst. Min beter sig ungefär som en strypt moppe med blindtarm på avgasröret.

/HB
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Då måste det ju vara något allvarligt fel på det.

/G
henrikborjeson wrote:Snackade med Olof idag, han trodde att jag fått ett måndagsex, själv hade han satt en massa SitoPlus på P/PX200 och dehade gått hur bra som helst. Min beter sig ungefär som en strypt moppe med blindtarm på avgasröret.

/HB
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Nja, inte så att den gjorde 30 men den hade ett "dött" band där den bara spruttade och hackade, ungefär kring 95 km/h
User avatar
OlleM
Entusiast
Entusiast
Posts: 164
Joined: Sun 15 Nov 2009, 15:54
Location: Vänersborg/Lysekil

Post by OlleM »

Efter att ha kommit halvvägs (16sidor) genom en tråd på GSF om moderna touringblås för P/PX200, har man nått consensus att ombyggt t5
User avatar
OlleM
Entusiast
Entusiast
Posts: 164
Joined: Sun 15 Nov 2009, 15:54
Location: Vänersborg/Lysekil

Post by OlleM »

och "pepsi2" (pep+2) är de bästa. Siton låter för mycket.
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Med lite svetsarbete kan man få ner ljudet på ett sito blås avsevärt. Men det är lite pyssel.
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Vissa tycks komplettera sitt Sitotrim genom att borra ur hål i luftfiltret precis ovanför huvudminstycket. Någon som testat?
Det ska tydligen ge lite extra liv i motorn. Min PX går f.ö. mycket bättre sedan jag renade luftningskanalen i tanklocket ;-) men fortfarande taktar den rejält på fullgas med 118 i huvudmunstycke.

De moddade T5 blåsen är kanske bra men de kostar ju lika mycket som en riktig trimpipa och lär väl rosta i samma takt som övriga standardblås.

/HB
User avatar
OlleM
Entusiast
Entusiast
Posts: 164
Joined: Sun 15 Nov 2009, 15:54
Location: Vänersborg/Lysekil

Post by OlleM »

Jag har denna sommar kört med de där hålen i luftfiltret och tror att min PX200 med 116-munstycke går ca 5 km/timmen fortare. Vid ett par tillfällen har jag för att testa kört samma väg fram och tillbaka för att inte vinden skulle spela för stor roll. Så jag skulle vilja rekommendera att satsa på de två hålen.
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Har kört med borrat hål några år men bara på mina polini 208 och det fungerar bra. Bör tilläggas att dessa maskiner är strokade och släpar omkring på var sin sidvagn, så några enorma topphastigheter är det inte på tal om.
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Då åker borren fram ikväll! Tack för infon. Testade själv en kort sträcka utan luftfilter och tyckte också att det gick bättre.

/HB
OlleM wrote:Jag har denna sommar kört med de där hålen i luftfiltret och tror att min PX200 med 116-munstycke går ca 5 km/timmen fortare. Vid ett par tillfällen har jag för att testa kört samma väg fram och tillbaka för att inte vinden skulle spela för stor roll. Så jag skulle vilja rekommendera att satsa på de två hålen.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Luftfiltret är ju en jättestrypning. Dels är det hopplöst underdimensionerat, och ena långsidan är blockerat av förgasarburken.

Sätt ett filter på burken och ta bort orginalet. Stor skillnad.

/G

henrikborjeson wrote:Då åker borren fram ikväll! Tack för infon. Testade själv en kort sträcka utan luftfilter och tyckte också att det gick bättre.

/HB
OlleM wrote:Jag har denna sommar kört med de där hålen i luftfiltret och tror att min PX200 med 116-munstycke går ca 5 km/timmen fortare. Vid ett par tillfällen har jag för att testa kört samma väg fram och tillbaka för att inte vinden skulle spela för stor roll. Så jag skulle vilja rekommendera att satsa på de två hålen.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
freeway
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 86
Joined: Fri 18 May 2007, 19:42
Location: Sweden

Post by freeway »

hej
bra ide med att ta bort filtret, men då bör man säkra tomgångs skruven.
är filtret borta kan tomgångskruven ramla ner i förgasaren om den skruvar upp sig...men hur ofta händer det.
en tratt i stället för filter är ju oxså att föredra
kolla då även vortex-förgasaren från en amerkan med namnet Al och firman kallas hotrod tror jag.
har läst en road-test från scootering som bänkat +2hp över hela registret på en vespa t5 med den förgasaren.

sito+ och t5 blåsen är totalt olika invändigt.
sito är mer en ihålig burk av tunn plåt, medan t5 är utformat som en "krullig"expantionskammare invändigt och väger bly.

mvh calle
freeway
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 86
Joined: Fri 18 May 2007, 19:42
Location: Sweden

Post by freeway »

kör dock ej utan filter utan sätt på något annat direkt på burken, då filterlös är döden för motorn(jag vet, tro mig)
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Jäpp! Bästa sättet att blästra en motors insida gratis!
Fast sen blir det dyrt!
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Borrade upp luftfiltret enligt instruktioner på
http://www.vespalabs.org/Vespa_Tuning/Air_Filter_Hole

och man kan lugnt säga att det blev en helt ny motor. Behöll 118 i munstycke och den drar jämnt & fint som aldrig förr. Innan taktade den sista cm på gasen och man fick släppa av lite för att den skulle gå jämnt.

Ska kolla stiftet imorgon om man behöver bestycka om men förmodligen är det OK

Undrar varför man över huvud taget haft blockeringarna i filtret, säkert för att spara soppa...

/HB
User avatar
OlleM
Entusiast
Entusiast
Posts: 164
Joined: Sun 15 Nov 2009, 15:54
Location: Vänersborg/Lysekil

Post by OlleM »

Bra att din erfarenhet av hålen blev samma som min. Jag tror annars det är lätt att man intalar sig att det blivit en förbättring.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Gjorde samma sak på min PX125E och den fick iaf märkbart bättre bottendrag. Dock känns den strypt när den varvar, så jag gissar att jag bör gå upp i huvudmunstycke en smula.

Anledningen till att de är igensatta är förmodligen på grund av utsläppsregler/soppaförbrukning. På Cosan är de väl uppborrade om jag inte minns fel.

/G
henrikborjeson wrote:Borrade upp luftfiltret enligt instruktioner på
http://www.vespalabs.org/Vespa_Tuning/Air_Filter_Hole

och man kan lugnt säga att det blev en helt ny motor. Behöll 118 i munstycke och den drar jämnt & fint som aldrig förr. Innan taktade den sista cm på gasen och man fick släppa av lite för att den skulle gå jämnt.

Ska kolla stiftet imorgon om man behöver bestycka om men förmodligen är det OK

Undrar varför man över huvud taget haft blockeringarna i filtret, säkert för att spara soppa...

/HB
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
User avatar
OlleM
Entusiast
Entusiast
Posts: 164
Joined: Sun 15 Nov 2009, 15:54
Location: Vänersborg/Lysekil

Post by OlleM »

Jag läste nyligen på tyska GSF (som numera heter "GSF - German Scooter Forum" till "GSF - Das Vespa Lambretta Forum") om effekten av dessa två hål. Där var också en effktkurva inlagd och den visade på en bredare effektkurva och 0,5 hk högre effekt. Dessutom var HM-bestyckningen upp 2 enheter, till 118 resp 120) Skulle kunna stämma med min egen erfarenhet. Efter att ha läst att även förgasaren bestyckats om, gjorde jag detsamma och satte i 118. Varvade upp till 80 km/tim på 3:ans växel mot tidigare 75. Jag kör med största rutan på min PX200E 1993.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

För formens skull: 2 enheter = 1 steg i munstycke.

Orginal utan separatsmörjning = 118 = 120 med uppborrning
Orginal med separatsmörjning = 116 = 118 med uppborrning

Mvh

/G
OlleM wrote:Jag läste nyligen på tyska GSF (som numera heter "GSF - German Scooter Forum" till "GSF - Das Vespa Lambretta Forum") om effekten av dessa två hål. Där var också en effktkurva inlagd och den visade på en bredare effektkurva och 0,5 hk högre effekt. Dessutom var HM-bestyckningen upp 2 enheter, till 118 resp 120) Skulle kunna stämma med min egen erfarenhet. Efter att ha läst att även förgasaren bestyckats om, gjorde jag detsamma och satte i 118. Varvade upp till 80 km/tim på 3:ans växel mot tidigare 75. Jag kör med största rutan på min PX200E 1993.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

På den cosa 200 jag dissekerade var hålen i luftfiltret EJ upptagna....
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Men på goda vänners PX-motor så är de det från fabrik. Mystiken tätnar.

/G
Ola Lång wrote:På den cosa 200 jag dissekerade var hålen i luftfiltret EJ upptagna....
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Post Reply