Trimma mindre aka Skito Plus
-
- Mästare
Trimma mindre aka Skito Plus
Hej
Efter att ha trilskats rejält med bestyckning och tändinställning på min PX200 utan att få den att går bättre (bluddrar och går ojämnt över ~7k rpm, taktar men reagerar inte på mindre munstycke) så bytte jag idag mitt Sito Plus mot ett originalblås - och plötsligt gick den rent och 10km/h fortare.
Jag hade samma problem på min Touring med ett Sitoblås - därav försöket, och jag undrar lite om det är fler som har samma erfarenmhet? Jag har satt åtskilliga SitoPlus på PX125/Rally/gtr etc och det har funkat hur fint som helst. PX200 verkar däremot värre med en massa konstiga resonanspulser och tillbakablås i förgasaren.
Anyone? Är det Sip Performance /S&S / JL som gäller om man både vill ha ljud och prestanda?
/Henrik B
Efter att ha trilskats rejält med bestyckning och tändinställning på min PX200 utan att få den att går bättre (bluddrar och går ojämnt över ~7k rpm, taktar men reagerar inte på mindre munstycke) så bytte jag idag mitt Sito Plus mot ett originalblås - och plötsligt gick den rent och 10km/h fortare.
Jag hade samma problem på min Touring med ett Sitoblås - därav försöket, och jag undrar lite om det är fler som har samma erfarenmhet? Jag har satt åtskilliga SitoPlus på PX125/Rally/gtr etc och det har funkat hur fint som helst. PX200 verkar däremot värre med en massa konstiga resonanspulser och tillbakablås i förgasaren.
Anyone? Är det Sip Performance /S&S / JL som gäller om man både vill ha ljud och prestanda?
/Henrik B
Re: Trimma mindre aka Skito Plus
Du bör testa SIP's omsvetsade T5-blås. Åtminstone två 200-piloter häruppe svär att de är det bästa som hänt sen skivat bröd.
/G
/G
henrikborjeson wrote:Hej
/Henrik B
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
-
- Mästare
Re: Trimma mindre aka Skito Plus
Jag trodde att det var precis det som Sito Plus var, T5 blås med PX fattning. Är detta något annat?
/HB
/HB
Hedge wrote:Du bör testa SIP's omsvetsade T5-blås. Åtminstone två 200-piloter häruppe svär att de är det bästa som hänt sen skivat bröd.
/G
henrikborjeson wrote:Hej
/Henrik B
-
- Lärling
-
- Mästare
Då måste det ju vara något allvarligt fel på det.
/G
/G
henrikborjeson wrote:Snackade med Olof idag, han trodde att jag fått ett måndagsex, själv hade han satt en massa SitoPlus på P/PX200 och dehade gått hur bra som helst. Min beter sig ungefär som en strypt moppe med blindtarm på avgasröret.
/HB
-
- Mästare
-
- Lärling
-
- Mästare
Vissa tycks komplettera sitt Sitotrim genom att borra ur hål i luftfiltret precis ovanför huvudminstycket. Någon som testat?
Det ska tydligen ge lite extra liv i motorn. Min PX går f.ö. mycket bättre sedan jag renade luftningskanalen i tanklocket
men fortfarande taktar den rejält på fullgas med 118 i huvudmunstycke.
De moddade T5 blåsen är kanske bra men de kostar ju lika mycket som en riktig trimpipa och lär väl rosta i samma takt som övriga standardblås.
/HB
Det ska tydligen ge lite extra liv i motorn. Min PX går f.ö. mycket bättre sedan jag renade luftningskanalen i tanklocket

De moddade T5 blåsen är kanske bra men de kostar ju lika mycket som en riktig trimpipa och lär väl rosta i samma takt som övriga standardblås.
/HB
Jag har denna sommar kört med de där hålen i luftfiltret och tror att min PX200 med 116-munstycke går ca 5 km/timmen fortare. Vid ett par tillfällen har jag för att testa kört samma väg fram och tillbaka för att inte vinden skulle spela för stor roll. Så jag skulle vilja rekommendera att satsa på de två hålen.
-
- Lärling
-
- Mästare
Då åker borren fram ikväll! Tack för infon. Testade själv en kort sträcka utan luftfilter och tyckte också att det gick bättre.
/HB
/HB
OlleM wrote:Jag har denna sommar kört med de där hålen i luftfiltret och tror att min PX200 med 116-munstycke går ca 5 km/timmen fortare. Vid ett par tillfällen har jag för att testa kört samma väg fram och tillbaka för att inte vinden skulle spela för stor roll. Så jag skulle vilja rekommendera att satsa på de två hålen.
Luftfiltret är ju en jättestrypning. Dels är det hopplöst underdimensionerat, och ena långsidan är blockerat av förgasarburken.
Sätt ett filter på burken och ta bort orginalet. Stor skillnad.
/G
Sätt ett filter på burken och ta bort orginalet. Stor skillnad.
/G
henrikborjeson wrote:Då åker borren fram ikväll! Tack för infon. Testade själv en kort sträcka utan luftfilter och tyckte också att det gick bättre.
/HB
OlleM wrote:Jag har denna sommar kört med de där hålen i luftfiltret och tror att min PX200 med 116-munstycke går ca 5 km/timmen fortare. Vid ett par tillfällen har jag för att testa kört samma väg fram och tillbaka för att inte vinden skulle spela för stor roll. Så jag skulle vilja rekommendera att satsa på de två hålen.
hej
bra ide med att ta bort filtret, men då bör man säkra tomgångs skruven.
är filtret borta kan tomgångskruven ramla ner i förgasaren om den skruvar upp sig...men hur ofta händer det.
en tratt i stället för filter är ju oxså att föredra
kolla då även vortex-förgasaren från en amerkan med namnet Al och firman kallas hotrod tror jag.
har läst en road-test från scootering som bänkat +2hp över hela registret på en vespa t5 med den förgasaren.
sito+ och t5 blåsen är totalt olika invändigt.
sito är mer en ihålig burk av tunn plåt, medan t5 är utformat som en "krullig"expantionskammare invändigt och väger bly.
mvh calle
bra ide med att ta bort filtret, men då bör man säkra tomgångs skruven.
är filtret borta kan tomgångskruven ramla ner i förgasaren om den skruvar upp sig...men hur ofta händer det.
en tratt i stället för filter är ju oxså att föredra
kolla då även vortex-förgasaren från en amerkan med namnet Al och firman kallas hotrod tror jag.
har läst en road-test från scootering som bänkat +2hp över hela registret på en vespa t5 med den förgasaren.
sito+ och t5 blåsen är totalt olika invändigt.
sito är mer en ihålig burk av tunn plåt, medan t5 är utformat som en "krullig"expantionskammare invändigt och väger bly.
mvh calle
-
- Lärling
-
- Mästare
Borrade upp luftfiltret enligt instruktioner på
http://www.vespalabs.org/Vespa_Tuning/Air_Filter_Hole
och man kan lugnt säga att det blev en helt ny motor. Behöll 118 i munstycke och den drar jämnt & fint som aldrig förr. Innan taktade den sista cm på gasen och man fick släppa av lite för att den skulle gå jämnt.
Ska kolla stiftet imorgon om man behöver bestycka om men förmodligen är det OK
Undrar varför man över huvud taget haft blockeringarna i filtret, säkert för att spara soppa...
/HB
och man kan lugnt säga att det blev en helt ny motor. Behöll 118 i munstycke och den drar jämnt & fint som aldrig förr. Innan taktade den sista cm på gasen och man fick släppa av lite för att den skulle gå jämnt.
Undrar varför man över huvud taget haft blockeringarna i filtret, säkert för att spara soppa...
/HB
Gjorde samma sak på min PX125E och den fick iaf märkbart bättre bottendrag. Dock känns den strypt när den varvar, så jag gissar att jag bör gå upp i huvudmunstycke en smula.
Anledningen till att de är igensatta är förmodligen på grund av utsläppsregler/soppaförbrukning. På Cosan är de väl uppborrade om jag inte minns fel.
/G
Anledningen till att de är igensatta är förmodligen på grund av utsläppsregler/soppaförbrukning. På Cosan är de väl uppborrade om jag inte minns fel.
/G
henrikborjeson wrote:Borrade upp luftfiltret enligt instruktioner på
/HB
Jag läste nyligen på tyska GSF (som numera heter "GSF - German Scooter Forum" till "GSF - Das Vespa Lambretta Forum") om effekten av dessa två hål. Där var också en effktkurva inlagd och den visade på en bredare effektkurva och 0,5 hk högre effekt. Dessutom var HM-bestyckningen upp 2 enheter, till 118 resp 120) Skulle kunna stämma med min egen erfarenhet. Efter att ha läst att även förgasaren bestyckats om, gjorde jag detsamma och satte i 118. Varvade upp till 80 km/tim på 3:ans växel mot tidigare 75. Jag kör med största rutan på min PX200E 1993.
För formens skull: 2 enheter = 1 steg i munstycke.
Orginal utan separatsmörjning = 118 = 120 med uppborrning
Orginal med separatsmörjning = 116 = 118 med uppborrning
Mvh
/G
Orginal utan separatsmörjning = 118 = 120 med uppborrning
Orginal med separatsmörjning = 116 = 118 med uppborrning
Mvh
/G
OlleM wrote:Jag läste nyligen på tyska GSF (som numera heter "GSF - German Scooter Forum" till "GSF - Das Vespa Lambretta Forum") om effekten av dessa två hål. Där var också en effktkurva inlagd och den visade på en bredare effektkurva och 0,5 hk högre effekt. Dessutom var HM-bestyckningen upp 2 enheter, till 118 resp 120) Skulle kunna stämma med min egen erfarenhet. Efter att ha läst att även förgasaren bestyckats om, gjorde jag detsamma och satte i 118. Varvade upp till 80 km/tim på 3:ans växel mot tidigare 75. Jag kör med största rutan på min PX200E 1993.