Av en ren slump råkade jag hitta en sida på nätet som bland annat publicerar hela Haynes reparationshandbok för Vespa 1959-78. På sidan finns även flertalet verkstadshandböcker och manualer till Vespa (både äldre och nyare modeller), ACMA, Dell'Orto m m. Det är för övrigt ingen fildelningssida, utan alla och envar kan ladda ned utan någon fildelningsklient.
Innan jag länkar till sidan vill jag förvissa mig om att jag inte begår något upphovsrättsbrott genom länkningen. Kan någon tala om vad som gäller?
Mvh
/ Fredrik
Jag hittade Haynes reparationshandbok på nätet!
Re: Jag hittade Haynes reparationshandbok på nätet!
Den är väl copyright skyddad. Så vad tror du?Woodstock wrote:Av en ren slump råkade jag hitta en sida på nätet som bland annat publicerar hela Haynes reparationshandbok för Vespa 1959-78. På sidan finns även flertalet verkstadshandböcker och manualer till Vespa (både äldre och nyare modeller), ACMA, Dell'Orto m m. Det är för övrigt ingen fildelningssida, utan alla och envar kan ladda ned utan någon fildelningsklient.
Innan jag länkar till sidan vill jag förvissa mig om att jag inte begår något upphovsrättsbrott genom länkningen. Kan någon tala om vad som gäller?
Mvh
/ Fredrik
/Ronny
Låter som du tror att det inte är ok?SoulBoy wrote:Den är väl copyright skyddad. Så vad tror du?Woodstock wrote:Av en ren slump råkade jag hitta en sida på nätet som bland annat publicerar hela Haynes reparationshandbok för Vespa 1959-78. På sidan finns även flertalet verkstadshandböcker och manualer till Vespa (både äldre och nyare modeller), ACMA, Dell'Orto m m. Det är för övrigt ingen fildelningssida, utan alla och envar kan ladda ned utan någon fildelningsklient.
Mvh
/ Fredrik
/Ronny
Moraliskt kan man väl tycka vad man vill, men jag har svårt att se ett straffvärde i att lägga upp en länk till en sida vem som helst kan googla fram. Det är ganska stor skillnad på att tillgängliggöra copyrightskyddat material och att berätta var den finns...
Känner mig ganska trygg när jag tex berättar att på www.piratebay.org kan man ladda ner copyrightskyddat material...
Vespa Rally 180 1971
Visst, men det gäller å andra sidan även alla manualer och sprängskisser till olika scootermodeller som finns upplagt på scooterhelp.SoulBoy wrote:Den är väl copyright skyddad. Så vad tror du?
/Ronny
Upphovsrätt är en djungel, man får t ex kopiera upphovsrättsskyddat material för enskilt bruk, men inte sprida det eller göra verket offentligt. Läs gärna mer om upphovsrätt här:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.HTM
Frågan är alltså om jag begår något upphovsrättsbrott genom att länka till sidan som publicerar den aktuella litteraturen, eller om det enkom vilar på den som är ansvarig för sidan med litteraturen? Jag vill hävda att det är liktydigt med att länka till en sprängskiss eller manual som t ex finns på scooterhelp.
Nåja, de ansvariga för SSK-forumet får avgöra om det är okej att publicera länken eller ej. Jag inväntar svar...
Mvh
/ Fredrik