Dags för cylinderborrning? (Polini 133 som nypt två gånger)

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Woodstock

Dags för cylinderborrning? (Polini 133 som nypt två gånger)

Post by Woodstock »

Hej!

Min Primavera nöp kraftigt häromdagen, vilket resulterade i bakhjulslåsning i 80 km/h. Verkade vara ett bränslerelaterat problem och jag kunde köra från platsen efter att jag låtit motorn svalna i ca 10 minuter.

Har nu gått igenom och rengjort bränslesystemet, men ännu inte besiktigat kolv och cylinder ockulärt (väntar till montering av ljuddämpare som anländer nästa vecka). Jag har inte mätt upp kompressionen, men vespan verkar gå ungefär som förut trots den senaste nypningen.

Detta var andra gången under en femårsperiod som motorn nöp. Jag minns inte den första nypningen glasklart, men jag har för mig att jag endast bytade kolvringar och honade om cylindern.

Några frågor:

1) Är det dags att borra upp cylindern efter ett par tusen mil och två nypningar?

2) Vilken överdimension medger Polini 133 att borras i? (Ø 57 mm original)

3) Var hittar man kolvar till Polini 133 i överdimension? (Hittar inte hos SIP av någon anledning)

4) Trimfirman Ebos High Performance i Malmö tar 2000 pengar för borrning samt en smidd Wieseco-kolv. Låter det rimligt, eller ska man satsa på en Polini-kolv?

Många frågetecken, tacksam för svar! :)

Mvh

/ Fredrik
Woodstock

Post by Woodstock »

Post Reply