Hej forumet, är ny här och relativt nybliven MP3-scooterägare. Jag tänkte att jag skulle berätta lite om den ifall det är fler som funderar på att köpa en.
I våras var det en jobbarkompis som pratade varmt om sin Honda-scooter och jag suckade över att jag inte hade något A-kort. Han sa kolla in Piaggio MP3, den får du köra! Först tyckte jag den såg konstig ut, som en snöskoter med hjul, men snöskoter är ju sjukt kul så sen blev jag besatt. Två månader senare slog jag till, det fanns en svart på lager i Göteborg, den kom med lastbil efter ett par dagar.
Oj vad stor och tung den var, vad tusan har jag köpt tänkte jag, hade ju bara klämt lite på den i en butik en gång. Tappade den nästan i gatan det första jag gjorde, tänkte det kommer nog hända mer än en gång. Samma kväll när polarn stannade till efter ha fått köra en provtur tappade han den i backen med brak! Det mesta på högersidan blev repat men som tur var hittade jag en site ( http://www.piaggiospares.co.uk/spares/m ... delID=9902 ) där man kan beställa delar till MP3. 1000kr, några dagars väntan och lite skruvande så var den som ny igen.
Jag kände att jag behövde träning för att få full kontroll. Jag läste om körövningar för MC och åkte sedan själv ett tiotal gånger till en stor parkering och tränade garagevändningar, PET-flaske-"lågfartsbana" och hårda inbromsningar. Det gjorde susen, nu känns det helt lugnt att fara runt i trafiken, på grusvägar och skogsstigar etc. hur kul som helst. Nu låter jag ingen hoppa upp och pröva igen utan övningskörning på parkering först.
Jag vet inte hur snabb en riktig MC är men jag tycker min MP3 400 har bra klös. Det mesta på fyra hjul försvinner snabbt i backspegeln när man drar iväg efter klämt sig längst fram vid rödljuset. Har inte testat toppfarten men gasar ledigt upp i 130km/h. Kurvtagningar känns mycket kontrollerade och bromsarna är grymma. Bagageutrymmet är mycket användbart, inga problem med två stora matkassar eller varför inte fyra pizzakartonger.
Nu när jag kört lite drygt 100 mil är vindrutan det enda jag kan klaga på. Den skyddar bröstet från fartvinden men trycker upp vinden på hjälmen så vindbruset blir outhärdligt över 90km/h. Inte kul med öronproppar men på motorväg går det inte utan. I väntan på en ny "Givi AF504" vindruta som jag beställt kör jag utan vindruta. Då slipper jag turbulenssmattret runt hjälmen och får faktiskt en riktigt skön fri körkänsla, och nu är den ännu mer lik en snöskoter!
Två månader med min Piaggio MP3 400
Ett alternativ till att byta vindrutan kan vara att skaffa en ordentlig hjälm. Jag kan varmt rekommendera Schuberth C3. Det är den bästa hjälm jag någonsin haft. Jag har slängt öropropparna och kan nu njuta av åkningen i alla hastigheter.
_________________________
Vespa GTS 300 Super 2013
BMW R1200R 2012
Vespa GTS 300 Super 2013
BMW R1200R 2012
Liten spoiler kanske?
Kul med fler MP3:or! Har själv testkört 250:n och blev mycket positiv. Något för min hustru med B-kort och moppevana, tyckte jag. Det tyckte inte hon. Hon ville hellre sitta inomhus i en bil...
Den här är inte så dum som vindavvisare betraktad:
http://shop.heroblobs.co.uk/products/aero-trim
Jag köpte en sådan till min TMax och den gjorde stor skillnad. 51 £ tror jag att jag betalde, inklusive frakt från UK.
EDIT: med all respekt för dina självstudier med PET-flaskor... Att köra scooter och att köra bil skiljer ju sig en del åt (vilket du också har upptäckt! :-) Kanske god idé att köpa några lektioner på en körskola? Det är lätt att "lära sig fel" och få in beteenden som sedan blir svåra att slipa bort.
(Fast det är inte min sak att berätta för dig hur du skall göra, det var en tanke bara...)
Den här är inte så dum som vindavvisare betraktad:
http://shop.heroblobs.co.uk/products/aero-trim
Jag köpte en sådan till min TMax och den gjorde stor skillnad. 51 £ tror jag att jag betalde, inklusive frakt från UK.
EDIT: med all respekt för dina självstudier med PET-flaskor... Att köra scooter och att köra bil skiljer ju sig en del åt (vilket du också har upptäckt! :-) Kanske god idé att köpa några lektioner på en körskola? Det är lätt att "lära sig fel" och få in beteenden som sedan blir svåra att slipa bort.
(Fast det är inte min sak att berätta för dig hur du skall göra, det var en tanke bara...)
Float like a butterfly, sting like a bee
Kawasaki J300
Triumph Thruxton
Triumph Sprint ST
Triumph Tiger 1050
Tidigare:
Yamaha YP 125 - såld
Yamaha TMax 500 - såld
Aprilia SportCity 200 - såld
Piaggio X9 180 - såld
Kawasaki J300
Triumph Thruxton
Triumph Sprint ST
Triumph Tiger 1050
Tidigare:
Yamaha YP 125 - såld
Yamaha TMax 500 - såld
Aprilia SportCity 200 - såld
Piaggio X9 180 - såld
Tack för tipsen!
Jag har en Nolan N43 som jag tycker sitter mycket bra men jag ska kolla på Schuberth C3.
Jag har redan beställt Givi-vindrutan, den kostade betydligt mer, 1800kr inkl frakt, jaja. Jag kan rapportera om den funkar när jag hunnit testa den ett par mil.
Kan det aldrig sluta ösregna, får ångest över att behöva ta bilen
Jag har en Nolan N43 som jag tycker sitter mycket bra men jag ska kolla på Schuberth C3.
Jag har redan beställt Givi-vindrutan, den kostade betydligt mer, 1800kr inkl frakt, jaja. Jag kan rapportera om den funkar när jag hunnit testa den ett par mil.
Kan det aldrig sluta ösregna, får ångest över att behöva ta bilen

Givi-rutan är grym
Givi Air Flow (AF504) funkar verkligen superbra! Nu kör jag med visiret uppe hela tiden, körde i 100 och kom på att jag glömt att fälla ner. Knappt något vindbrus alls, nu hörs mest motorn men det är ju bara kul 

Testkörde själv en Givi nu i veckan på en T-Max. Den rutan var mycket bättre än originalrutan..!
Float like a butterfly, sting like a bee
Kawasaki J300
Triumph Thruxton
Triumph Sprint ST
Triumph Tiger 1050
Tidigare:
Yamaha YP 125 - såld
Yamaha TMax 500 - såld
Aprilia SportCity 200 - såld
Piaggio X9 180 - såld
Kawasaki J300
Triumph Thruxton
Triumph Sprint ST
Triumph Tiger 1050
Tidigare:
Yamaha YP 125 - såld
Yamaha TMax 500 - såld
Aprilia SportCity 200 - såld
Piaggio X9 180 - såld
-
- Entusiast
- Posts: 159
- Joined: Fri 22 May 2009, 17:15
Re: Två månader med min Piaggio MP3 400
Grattis, den är SKITKUL!!!MP3 400 wrote:Hej forumet, är ny här och relativt nybliven MP3-scooterägare. Jag tänkte att jag skulle berätta lite om den ifall det är fler som funderar på att köpa en.
I våras var det en jobbarkompis som pratade varmt om sin Honda-scooter och jag suckade över att jag inte hade något A-kort. Han sa kolla in Piaggio MP3, den får du köra! Först tyckte jag den såg konstig ut, som en snöskoter med hjul, men snöskoter är ju sjukt kul så sen blev jag besatt. Två månader senare slog jag till, det fanns en svart på lager i Göteborg, den kom med lastbil efter ett par dagar.
Oj vad stor och tung den var, vad tusan har jag köpt tänkte jag, hade ju bara klämt lite på den i en butik en gång. Tappade den nästan i gatan det första jag gjorde, tänkte det kommer nog hända mer än en gång. Samma kväll när polarn stannade till efter ha fått köra en provtur tappade han den i backen med brak! Det mesta på högersidan blev repat men som tur var hittade jag en site ( http://www.piaggiospares.co.uk/spares/m ... delID=9902 ) där man kan beställa delar till MP3. 1000kr, några dagars väntan och lite skruvande så var den som ny igen.
Jag kände att jag behövde träning för att få full kontroll. Jag läste om körövningar för MC och åkte sedan själv ett tiotal gånger till en stor parkering och tränade garagevändningar, PET-flaske-"lågfartsbana" och hårda inbromsningar. Det gjorde susen, nu känns det helt lugnt att fara runt i trafiken, på grusvägar och skogsstigar etc. hur kul som helst. Nu låter jag ingen hoppa upp och pröva igen utan övningskörning på parkering först.
Jag vet inte hur snabb en riktig MC är men jag tycker min MP3 400 har bra klös. Det mesta på fyra hjul försvinner snabbt i backspegeln när man drar iväg efter klämt sig längst fram vid rödljuset. Har inte testat toppfarten men gasar ledigt upp i 130km/h. Kurvtagningar känns mycket kontrollerade och bromsarna är grymma. Bagageutrymmet är mycket användbart, inga problem med två stora matkassar eller varför inte fyra pizzakartonger.
Nu när jag kört lite drygt 100 mil är vindrutan det enda jag kan klaga på. Den skyddar bröstet från fartvinden men trycker upp vinden på hjälmen så vindbruset blir outhärdligt över 90km/h. Inte kul med öronproppar men på motorväg går det inte utan. I väntan på en ny "Givi AF504" vindruta som jag beställt kör jag utan vindruta. Då slipper jag turbulenssmattret runt hjälmen och får faktiskt en riktigt skön fri körkänsla, och nu är den ännu mer lik en snöskoter!
Aprillia Habana 50cc
Piaggio MP3 250cc
Vespa GTS 300
Piaggio MP3 250cc
Vespa GTS 300