Min första Vespa - Popolino-62 (Nybörjarfrågor)

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Skinte
Drömmare
Drömmare

Min första Vespa - Popolino-62 (Nybörjarfrågor)

Post by Skinte »

Idag hämtade jag hem min första Vespa. En röd Popolino från 1962.
Har tidigare aldrig kört en Vespa, så jag behöver få svar på en del kanske väldigt korkade frågor, som jag hoppas att ni kan svara på..

När jag var och hämtade den hos den förra ägaren startade den utan problem (2:a kicken), den går däremot inte på nån tomgång, utan dör så fort man släpper gasen. Hur åtgärdar man detta? Jag är ingen höjdare på motorer.. :roll:

När jag väl hade fått hem den startade den på 1:a kicken, jag körde en runda och den gick bra. När jag sedan stannade och hade den avstängd i ungefär 5min, så skulle jag starta den igen.. det gick inget vidare, jag kickade och kickade, den höll på att starta men ville inte "gå hela vägen". Vad kan det bero på?

Jag provade sedan att springa igång den, och efter en liten bit så startade den och gick som en klocka igen. Men åter igen så återkommer problemet att den inte vill starta på kicken efter att jag kört en runda..

Eftersom jag aldrig har kört en Vespa tidigare, inte någon scooter för den delen, så undrar jag om själva Vespan ska vobbla en aning? Kanske en väldigt dum fråga, men jag har ju inte en aning om hur väghållningen är på dessa gamla maskiner. Är det nått galet med just min skönhet? Eller är det helt enkelt så det ska vara?

Ursäkta ett långt inlägg och dumma frågor, men frågar man inte så lär man sig ju inget, hehe.

Må väl!
/Aron
Vespa 50r
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Jag tycker dina startproblem låter som ett kondensatorfel. Det är ganska enkelt åtgärdat och beskrivet i ett flertal trådar.

En Vespa med sina små hjul, kort axelavstånd och hög tyngdpunkt kan upplevas vinglig, spårkänslig och till och med obehaglig om man jämför med en modern MC. För egen del kan sägas att det tog tid innan jag kom överens med min Vespa. Ett regelrätt vobbel är däremot allvarligare och tyder på något fel. Som på alla tvåhjuliga fordon skall man kontrollera lagerspel i hjul- och styrlager. Däcken är också ett viktigt kapitel på en scooter. Även om däcksmönstret är bra kan de vara åldrade och hårda. Det påverkar vägegenskaperna negativt.
Go classic, not plastic
moorflax
Lärling
Lärling

Post by moorflax »

Köpte du den fina blodröda med större tank som var på Blocket nyss alltså?
Grattis till dig i så fall :D
Upp med lite bilder vetja!
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
Entusiast

Post by Loose Lips City Punk »

Kan ju finnas anledning att byta både brytare och kondensator. Köps billigt med fördel hos EM scooters i gbg eller den Get Hip (brukar ha annonsbanner på startsidan här på scooterklubben. Har den stått länge kan man ju kolla däcken oxå. Grattis och lycka till!
------------
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
Vespa PX 200 -85 x 2 (sålda)
Vespa Primavera -68 (såld)
Skinte
Drömmare
Drömmare

Post by Skinte »

Tack för tipsen & svaren! Är väl läge att byta brytare och kondensator då och se ifall det blir någon skillnad. Är det något jag själv kan ge mig på? Jag är som sagt inte särskilt duktig på motorer, ännu mindre på Vespa motorer..
Ang "vobblet" har jag svårt att avgöra om det kan vara något med hjul och styrlagrena, då jag inte kört någon annan gammal vespa. Men det kan ju vara läge att be någon som kan att kika på den.

moorflax: Yes, det var den! Riktigt nöjd att jag fick den. Hittar inte en rostfläck på den, nydragna elkablar, nya dämpare och lite annat smått och gott är gjort på den :D Nu ska jag bara få den att vilja starta när jag vill också, hehe.

Två bilder på skönheten:

Image

Image[/b]
Vespa 50r
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Motorer kan ha sina egenheter. Vissa vill inte ha gas när de är varma mdan andra vill.
Efter ett tag brukar man förstå sig på dem. Vobblandet ska du dock inte behöva stå ut med.
LambrettAA
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: Min första Vespa - Popolino-62 (Nybörjarfrågor)

Post by LambrettAA »

Skinte wrote:Idag hämtade jag hem min första Vespa. En röd Popolino från 1962.
Har tidigare aldrig kört en Vespa, så jag behöver få svar på en del kanske väldigt korkade frågor, som jag hoppas att ni kan svara på..

När jag var och hämtade den hos den förra ägaren startade den utan problem (2:a kicken), den går däremot inte på nån tomgång, utan dör så fort man släpper gasen. Hur åtgärdar man detta? Jag är ingen höjdare på motorer.. :roll:

När jag väl hade fått hem den startade den på 1:a kicken, jag körde en runda och den gick bra. När jag sedan stannade och hade den avstängd i ungefär 5min, så skulle jag starta den igen.. det gick inget vidare, jag kickade och kickade, den höll på att starta men ville inte "gå hela vägen". Vad kan det bero på?

Jag provade sedan att springa igång den, och efter en liten bit så startade den och gick som en klocka igen. Men åter igen så återkommer problemet att den inte vill starta på kicken efter att jag kört en runda..

Eftersom jag aldrig har kört en Vespa tidigare, inte någon scooter för den delen, så undrar jag om själva Vespan ska vobbla en aning? Kanske en väldigt dum fråga, men jag har ju inte en aning om hur väghållningen är på dessa gamla maskiner. Är det nått galet med just min skönhet? Eller är det helt enkelt så det ska vara?

Ursäkta ett långt inlägg och dumma frågor, men frågar man inte så lär man sig ju inget, hehe.

Må väl!
/Aron
Är det inte så enkelt att du glömt att vrida av bensinkranen när den stått stilla? Om trottelnålen? inte sluter tätt så blir den "sur" och svårstartad...
Fin Vespa förresten! :wink:
PX200 -02, Lambretta Li150 -59, GS -58
Post Reply