Hej!
Jag har råkat dra sönder gängorna i hålet för tändstiftet på min Polini 133-topp. Går det att rädda på något sätt? (De nedre gängorna ser fortfarande hyfsat fräscha ut).
Har hört en del om Helicoil, skulle det funka tro? Och hur bär man sig åt för att fixa dit en sådan gänginsats?
Tack på förhand
Mvh
/ Fredrik
Kassa gängor i cylindertoppen - vad göra?
Tändstiftsgängorna har vi inte bytt, men några andra nog. Det har fungerat jättebra. Inte gjort det själv men sett makens bror göra det. Man borrar ut med helocoilens borrspets den gamla gängan och sedan vrider man in den nya med medföljande specialverktyg. Kniper bort ändbiten (på insidan) och det är klart. Gängorna är bättre än de gamla (metallen är hårdare än aluminium).
Tändstiftsgängorna och området däromkring har väl inga specialkrav/funktioner/annat konstigt?
Tändstiftsgängorna och området däromkring har väl inga specialkrav/funktioner/annat konstigt?
Tack för ditt svar, Vespaco!vespaco wrote:Tändstiftsgängorna har vi inte bytt, men några andra nog. Det har fungerat jättebra. Inte gjort det själv men sett makens bror göra det. Man borrar ut med helocoilens borrspets den gamla gängan och sedan vrider man in den nya med medföljande specialverktyg. Kniper bort ändbiten (på insidan) och det är klart. Gängorna är bättre än de gamla (metallen är hårdare än aluminium).

Jag handlar inte på Biltema av principiella skäl, men det kanske finns att köpa på andra ställen, om än dyrare och bättre?arne wrote:Finns att köpa för en billig penning på Biltema
M V H
Arne

Mvh
/ Fredrik
Som sagt innan: Köp ett renoveringskit specifikt för tändstiftsgängan på Biltema. Funkar kanon.
/G
/G
Woodstock wrote:Tack för ditt svar, Vespaco!vespaco wrote:Tändstiftsgängorna har vi inte bytt, men några andra nog. Det har fungerat jättebra. Inte gjort det själv men sett makens bror göra det. Man borrar ut med helocoilens borrspets den gamla gängan och sedan vrider man in den nya med medföljande specialverktyg. Kniper bort ändbiten (på insidan) och det är klart. Gängorna är bättre än de gamla (metallen är hårdare än aluminium).
Tändstiftsgängorna och området däromkring har väl inga specialkrav/funktioner/annat konstigt?Hmm, det låter som att det är en invecklad procedur det där. Ska kolla runt lite mer om Helicoil...
Jag handlar inte på Biltema av principiella skäl, men det kanske finns att köpa på andra ställen, om än dyrare och bättre?arne wrote:Finns att köpa för en billig penning på Biltema
M V H
ArneTack för svar iallafall!
Mvh
/ Fredrik
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!