Nytt stöldförsök!
Nytt stöldförsök!
Fredagen den 7:e försökte någon stjäla min Vespa GTS 250 på Gotlandsgatan i Stockholm. Det är andra gången någon försöker stjäla den på samma ställe.
De ryckte bort tändningslåset men eftersom Vespan även var låst med ett bromsskivelås tycks de ha gett upp och gått därirån efter att ha ställt den på sidostödet (den stod på centralstödet från början).
Man undrar vad det är för korkade tjuvar som inte först kollar om det finns nåra fler lås innan de börjar bryta. Dessutom har den ju startspärr så de hade inte kunnat starta den. Men eftersom den var nedtagen från centralstödet tycks strategin ha varit att rulla iväg den utan att starta.
Vespan var ju som sagt kvar men att reparera skadorna verkar gå löst på runt 3000 kr. Det känns ju väldigt trist och meningslöst.
Är det fler här som har råkat ut för liknande stöldförsök eller har jag haft extrem otur som har råkat ut för det två gånger?
Hur många av er som har moderna Vespor har larm? Anser ni att det hjälper mot sådant här?
/Jörgen
De ryckte bort tändningslåset men eftersom Vespan även var låst med ett bromsskivelås tycks de ha gett upp och gått därirån efter att ha ställt den på sidostödet (den stod på centralstödet från början).
Man undrar vad det är för korkade tjuvar som inte först kollar om det finns nåra fler lås innan de börjar bryta. Dessutom har den ju startspärr så de hade inte kunnat starta den. Men eftersom den var nedtagen från centralstödet tycks strategin ha varit att rulla iväg den utan att starta.
Vespan var ju som sagt kvar men att reparera skadorna verkar gå löst på runt 3000 kr. Det känns ju väldigt trist och meningslöst.
Är det fler här som har råkat ut för liknande stöldförsök eller har jag haft extrem otur som har råkat ut för det två gånger?
Hur många av er som har moderna Vespor har larm? Anser ni att det hjälper mot sådant här?
/Jörgen
Last edited by Bergfors on Tue 20 Jul 2010, 20:42, edited 1 time in total.
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
I detta fallet har du en fördel med en modern scooter, då det är lättare att återställa den i ursprungsskicket med försäkringsbolagets hjälp.
Äldre klenoder har inte något ekonomiskt värde i försäkringsbolagens ögon.
Jag monterade larm i min PX http://www.scooterklubben.com/forum_new ... highlight=. Dessutom har jag ABUS värstingkätting runt fotbrädan och om möjligt om en stolpe (170cm lång).
Tjuven måste vara både döv, blind och påtänd om denne skall försöka stjäla scootern.
Äldre klenoder har inte något ekonomiskt värde i försäkringsbolagens ögon.

Jag monterade larm i min PX http://www.scooterklubben.com/forum_new ... highlight=. Dessutom har jag ABUS värstingkätting runt fotbrädan och om möjligt om en stolpe (170cm lång).
Tjuven måste vara både döv, blind och påtänd om denne skall försöka stjäla scootern.
Go classic, not plastic
-
- Nybörjare
- Posts: 26
- Joined: Wed 02 May 2007, 20:51
- Location: Sweden
Fast med 5000 kr i självrisk blir det inte mycket hjälp från försäkringsbolaget.Martin O wrote:I detta fallet har du en fördel med en modern scooter, då det är lättare att återställa den i ursprungsskicket med försäkringsbolagets hjälp.
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Vad är det för risigt avtal du har med bolaget? Det är ju en grotesk självrisk.Bergfors wrote:Fast med 5000 kr i självrisk blir det inte mycket hjälp från försäkringsbolaget.Martin O wrote:I detta fallet har du en fördel med en modern scooter, då det är lättare att återställa den i ursprungsskicket med försäkringsbolagets hjälp.
Go classic, not plastic
Fast man får en pott med 200 kr per försäkring och år för att minska självrisken. Jag har 2400 kr i den potten så i praktiken blir självrisken den här gången 2600 kr.Martin O wrote:Vad är det för risigt avtal du har med bolaget? Det är ju en grotesk självrisk.Bergfors wrote:Fast med 5000 kr i självrisk blir det inte mycket hjälp från försäkringsbolaget.Martin O wrote:I detta fallet har du en fördel med en modern scooter, då det är lättare att återställa den i ursprungsskicket med försäkringsbolagets hjälp.
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Bor ju i Sthlm innerstad, så det går inte. Men en cool grej.moorflax wrote:Kanske kan en 'snigel' vara lösningen?
http://www.nwt.se/arvika/article40278.ece
Ni som varit med om detta, vad är chansen att det går att pillra rent låset så det går att få in nyckeln och låsa upp den?
Skulle ju underlätta transporten till verkstaden.
Min brorsas scooter blev utsatt för samma sak förra veckan.
Jag misslyckades att få låset att fungera med nyckel så det blev våld i slutändan och nu används en skruvmejsel som nyckel i väntan på tid hos verkstan.
För att få upp låset fortsatte jag med samma metod som tjuvarna hade använt men med lite mer kraft.
Crispin
Jag misslyckades att få låset att fungera med nyckel så det blev våld i slutändan och nu används en skruvmejsel som nyckel i väntan på tid hos verkstan.

För att få upp låset fortsatte jag med samma metod som tjuvarna hade använt men med lite mer kraft.
Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Enkelt svar: Vill de ha den, så tar de den. Men: De nyare vesporna (fr o m GT200 tror jag) har elektrisk startspärr, så de lär inte få igång den i vilket fall som helst.
Enda som hjälper är att de förstår att det inte är lönt att försöka. Tydliga dekaler att det finns larm eller startspärr är bra. Fastlåsning runt FAST föremål är utmärkt (och då menas något föremål som inte kan kapas bort eller lyftas undan på fem minuter). Ett skynke när den parkeras för natten eller dagen är bevisat avskräckande, dels ser de inte på en gång vad det är under, och dels blir det ett moment där de är sårbara när de tar bort skynket. Och köp då för allt i världen INTE ett skynke med 'Vespa' skrivet över hela sidan...dumt att göra reklam.
Lita heller aldrig på att det är folk runtomkring. Jag har sett pundare på söder som stått och brutit moppar mitt på dagen och inte en enda person har reagerat. Förutom jag då.
/G
Enda som hjälper är att de förstår att det inte är lönt att försöka. Tydliga dekaler att det finns larm eller startspärr är bra. Fastlåsning runt FAST föremål är utmärkt (och då menas något föremål som inte kan kapas bort eller lyftas undan på fem minuter). Ett skynke när den parkeras för natten eller dagen är bevisat avskräckande, dels ser de inte på en gång vad det är under, och dels blir det ett moment där de är sårbara när de tar bort skynket. Och köp då för allt i världen INTE ett skynke med 'Vespa' skrivet över hela sidan...dumt att göra reklam.
Lita heller aldrig på att det är folk runtomkring. Jag har sett pundare på söder som stått och brutit moppar mitt på dagen och inte en enda person har reagerat. Förutom jag då.
/G
marst060 wrote:Bor ju i Sthlm innerstad, så det går inte. Men en cool grej.moorflax wrote:Kanske kan en 'snigel' vara lösningen?
http://www.nwt.se/arvika/article40278.ece
Ni som varit med om detta, vad är chansen att det går att pillra rent låset så det går att få in nyckeln och låsa upp den?
Skulle ju underlätta transporten till verkstaden.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Min får bo på balkongen tills vidare. Får grejerna nästa vecka.
Tordes ju inte beställa från England då alla bilder visade lås med bara två kablar. Men när jag står nere på hela-hojen visar deras beställningssystem också bilder på tvåkabliga tändlås. Efter mycket om och men så visar det sig att det är gamla bilder som används. Så jag hade kunnat köpa grejerna för en 1/3 av priset från GB. Men jag fick ju bar hjälp och dessutom kan jag returnera om det skulle visa sig vara fel.
Men nu vet jag tills nästa gång någon inavlad dåre bryter sönder hojen.
Tordes ju inte beställa från England då alla bilder visade lås med bara två kablar. Men när jag står nere på hela-hojen visar deras beställningssystem också bilder på tvåkabliga tändlås. Efter mycket om och men så visar det sig att det är gamla bilder som används. Så jag hade kunnat köpa grejerna för en 1/3 av priset från GB. Men jag fick ju bar hjälp och dessutom kan jag returnera om det skulle visa sig vara fel.
Men nu vet jag tills nästa gång någon inavlad dåre bryter sönder hojen.