2010 Vespa GTS 250ie årets sommarscooter...

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
DP
Lärling
Lärling

2010 Vespa GTS 250ie årets sommarscooter...

Post by DP »

Ciao Scootisti

Ska väl börja med att jag fick Scooteristen igår och igen har redaktionen gjort den ännu bättre än den förra!! Får Ducati Klubben & BMW Klubbens blaskor men dom är inte i närheten av Scootersitens klass & kvalite, TACK för toppenläsning....

Som ni vet åkte jag en 2009 Vespa GTS 300 Super som demohoj förra sommaren och blev förälskad, vilken scooter på alla sätt och vis, sålde den och några till så inför 2010 MÅSTE jag ju bara ha en ny, tyvärr har GTS 300 Super klivit upp en 1000-lapp till 61.490 (och Super Sport till 62.490) och då vi tror att det finns en smärtgräns vid 60K så tänkte vi göra ett försök med en Vespa GTS 250ie som med sitt pris på 53.995 låter som ett klipp. Jag har en Bronzo Perseo som med sitt extra krom (pakethållare sitter fabriksmonterad) ger en riktig 50-tals Cadillac kännsla, visst en Röd Vespa drar till sig folk som ett flugpapper det gör inte denna lite sobrare maskin, en kul detalj är den bruna fake krokodil sadeln som ser riktigt bra ut i helheten, instrumentet är även det lite 50-tal i silver & grå men tyvärr som på 300 Super saknas trippmätare.

Visst känns det att den är några cc kort från 300'an, den gör precis som 300'an strax över 120kph (lär nog krypa upp lite med fler mil på mätaren) men är tröttare mellan 110-120 och lutar det bara lite uppåt så tappar den några km/h, känns på inga sätt och vis slö i och runt stan där kan det kvitta 250 V 300 men när det bär ut på landsvägen känns det, den drar även duktigt mer soppa, första tanken (9.2liter) gick åt på 13mil (lampan tändes och då ska det vara 2liter kvar) men detta kan nog även det bli bättre med några mil på mästaren, klart den blir törstigare då man får ge mer gas för att den ska röra på sig, 300'an surplade även den vid hårda gaspådrag...

Vad gäller väghållningen så är 250'an mycket mer nervös runt 100-120, kan nog bero på dom lite grövre mönstrade Sava däcken än 300'ans Pirelli, det skakar friskt i styre och nos när mätaren går över 120 men annars känns absolut ingen skillnad på dom båda maskinerna. För övrigt är dom rätt identiska i utrymme och kvalite. Så är 300 Super värd dom extra 7.495 (eller 8.495 för Super Sport)? JA om man vill ha en vit eller röd, JA om man åker mycket på motorvägar och i högra farter annars NEJ! GTS 250ie räcker gott och väl till och ser i mina ögon riktigt läcker ut.....

Har även åkt några 100mil på en Piaggio X7 250ie här på försommaren och är otroligt överraskad med den, 140 blås från samma motor som GTS 250ie och mer pulver även fast den är både större och tyngre, tyvärr är jag ingen större fan av dessa "soffor" om det inte är en GP800, men som sagt en riktig överraskning, gick fint, massor av plats under sadeln men lite klumpig. Jag har även en Kymco Like 200i som jag bara kört 20mil på ännu, ser ut som en Taiwan kopia på en Lambretta/Vespa och med insprut så går den snålt men är lite i klenaste laget, 100 blås och 110 med hemlängtan är lite för tunnt för mig som ofta kör 55'an mellan Enköping & Uppsala, det blir att ligga långt åt höger för att inte bli blåst av vägen men den är helt OK i stan och med ½ priset (24.995) mot Vespa GTS 250ie så är den ett bra budget alternativ...

Är ni sugna på att testa Vespa GTS 250ie eller kanske jämföra den med Kymco Like 200i så är ni välkomna till mig på Starol hela sommaren....

Image
Image

DP says: Mer om hojar & sånt på DP Race Tech....
mejiro
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

Då blir det väl en GTS 125 som nästa års sommarscooter? Även om jag numera mest kör min Triumph Bonneville så går det inte att förneka att Vespas GTS är förträffliga små fordon. Så otroligt smidiga och roliga att köra.
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

mejiro in da house:
Även om jag numera mest kör min Triumph Bonneville så går det inte att förneka att Vespas GTS är förträffliga små fordon

Gammal eller Hinckley?? Har haft 2st 69 Bonneville i olika skepnad. Ja visst är en Vespa det bästa man kan att "bara åka på", style & kännsla kan bara inte klås av mycket....

Har ett par andra rides det här sommaren...

Förståss min egna lilla Strippa Dee-Dee Ducati...

Image

Firma SXV 550 demo...

Image

Firma RSV4 R demo....

Image

Lånad XR1200...

Image

DP says: More about it http://dpracetech.blogspot.com/....
mejiro
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

Min Bonneville är en Hinckley, 2008 med insprut. Ska byta ljuddämparna för lite mer 'Bonnevillebuller' och låta Triumphverkstan mappa om den. Med orginaldämparna låter den som en symaskin. Härlig att köra är den, men sin goa 865 cc parallelltwin. Och 19" framhjul är en jäkla skillnad mot 12" på GTS. Jag har ju Sava på Vespan och visst är det ett sämre däck än Pirelli. Jag kör med styvaste läget på bakdämparna och relativt högt tryck i däcken (2,2 bak och 1,9 fram). Då tycker jag att Sava-däcken funkar som bäst. Sen har jag de tunga styrstångsvikterna, vilket ger mycket stabilare resa i alla hastigheter. Nåt vobbel i höga hastigheter känner jag inte alls.

Image
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Trist att dom har nedgraderat 250:an med den simplare instrumenteringen.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Bergfors wrote:Trist att dom har nedgraderat 250:an med den simplare instrumenteringen.

/Jörgen
Ja, hur ska man nu kunna hålla reda på tempen?

Image
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Hehe, den håller korrekt kylvattentemp trots värmen i alla fall!
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Bergfors wrote:Hehe, den håller korrekt kylvattentemp trots värmen i alla fall!
Ja, den är nog gjord för det :)

Temperaturen steg dock en 5 grader när jag stannade till, medan jag höll ca 120 på motorvägen låg den stadigt på 41-42 C
Post Reply