Mitt projekt - ge mig kraft...

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
madoc
Entusiast
Entusiast

Mitt projekt - ge mig kraft...

Post by madoc »

Tänkte jag skulle samla ihop lite om mitt V50 projekt. En 80-a. Köpte den till dottern förra vintern, inför hennes 15-årsdag, men tidsplanen sprack lite... (lugn - det blev till att införskaffa en V50 som faktiskt gick. Nästa generation räddad!)

I alla fall, motorn revs, alla lager byttes - för att lära sig tänkte jag. Packningar också förstås, ny koppling, kolvringar. Veven bytt till italiensk standard + förgasarfix, men i övrigt original. Struntade i primärdrevet så länge. Tänkte testa större hjul enbart. Efter att ha rivit sin första motor sent i livet, pillat isär allt, plockat ihop och fått den att starta på tredje kicken, ville jag liksom aldrig stänga av den. Blåröken och hostan i källaren satte dock stopp. Snurran ser ut så här nu - och verkar gå som en klocka (men bara kört i stödet på bilden).

Image

Jag renoverar för att det är kul. Så ibland blir man lite bekväm. Lämnade in ramen för blästring. Ett bra jobb, men resultaten en riktig rysare. Hur kul är det här...

Image
Image

Stjärnhimmel:
Image

Fick klura lite så man inte tappar referenser när man börjar skära bort. Sen började jag kapa. Kolla fästet för dämparen. Den satt nog mer på vilja än plåt.

Image

Första biten klar - innerskärm vänster bak. Sedan blir det två bitar till i övre hjulhuset och halva bakre väggen. Gör denna i två delar för att inte tappa bort referenspunkterna. När det är klart kan man börja ta de knepiga partiet bakom tanken och bakskärmen.

Image

Fortsättning följer...

PS: Behöver lite glada tillrop :(
primmy73
Entusiast
Entusiast

Post by primmy73 »

Snyggt arbete med motorn, visst är det en bra känsla när det puttrar igång för första gången :D
Ramen skulle många inte ha vågat sig på, det där ser ut att bli bra, fint att en vespa till blir räddad och återställd i trafiken. Blir nog bra. Kör hårt.
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

:D Heja, heja! Snyggt jobbat och det blir säkert säkert jättebra skall du få se! :D

Man tänker nog på spetsar när man kollar bilderna. Och då menar jag inte hundarna.
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Faktum är att jag avundas dig. Det ser ut att vara riktigt trevligt pyssel.

Du ser ut att kunna plåtarbete, så förutsättningarna ser mycket goda ut att skönheten kommer ut på vägarna igen.
Go classic, not plastic
madoc
Entusiast
Entusiast

Ett dygn senare...

Post by madoc »

Tack killar!

Jo, Martin, visst är det kul, men bara så j-a frustrerande när det inte blir rätt. Jag kapade lite till - bestämde mig för att ta bort hela torpedväggen bakom tanken. Tyvärr en rätt komplicerat pressning, men den måste ju till för att kunna bygga vidare övre delen av skärmen.

I alla fall - mer sågande... En tidigare lagning med fyrkantig platta syns. Det var mycket tenn på andra sidan.
Image

"Torpedväggen". Försök 1: Åt skogen. Försök 2: lite bättre, men insåg att jag nog inte skulle ha 0,7 mm plåt. Försök 3: Ganska bra - förutom att jag vände på en sak i huvudet och knackade iväg hälften åt fel håll. Grrr... På fjärde försöket blev det någorlunda (bilden). Det slutade där jag skulle ha börjat - att göra en mall i trä som passade i hålet för att ha något att knacka ner kanterna mot.
Image

Delarna på plats:
Image

När det är fastsvetsat kan man börja jobba med saker som syns. Bakskärmen är otroligt gropig på insidan. Svårt att veta hur mycket man skall kapa bort. MEn det blir nog en del - formen är ju inte så svår.
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

Usch, posta inte såna där bilder!
Man börjar ju oroa sig för hur ens egen Touring -59:a egentligen ser ut under alla färglager... :( :)
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
madoc
Entusiast
Entusiast

Ja,

Post by madoc »

Det är nog ingen fara.

...så länge du inte blästrar :twisted:
blizzy
Lärling
Lärling

Re: Ja,

Post by blizzy »

madoc wrote:Det är nog ingen fara.

...så länge du inte blästrar :twisted:
hur tänker du då?om man inte blästrar,så finns det ingen rost under?
blästringen gör att du hittar all rost,hade du inte blästrat och lackat den,ja då hade det kommit upp blåsor där efter ett tag och det e ju inte kul när man har lagt ner pengar och tid på lack.
för övrigt så tycker jag att du klipper bort för mkt plåt när du ska lappa.
men som man säger,"det e alltid värst första gången" :wink:
madoc
Entusiast
Entusiast

Ironi

Post by madoc »

" :twisted: " var ett försök till skämt på temat: "det man inte vet har man inte ont av". Klart man måste blästra - och svetsa - när det är så här illa. Men jag lyssnar på ditt råd Blizzy och skall tänka mig för och inte ta bort för mycket.

Börjar samla ihop mig till en mer fullständig renoverings-story. Skall en V50 ligga kvar här eller under "Projektbilder" ?

/M
Post Reply