Hej,
har just börjat skruva isär min GTR-motor efter en "joyride" som verkar ha slutat med att kilen som håller svänghjulet gått av.
Tyvärr ser vevaxeltappen rätt sårig ut efter det att svänghjulet har roterat fritt med delar av kilen mellan det och axeln.
Jag letar efter hur man laddar upp en bild (mitt första inlägg på forumet...)
Vad tror ni med mer erfarenhet, går detta att fixa, eller är det ny vevaxel som gäller?
/Magnus
http://nymail.spray.se/FileCabinet/Down ... 1F6E1ECEE8
Svänghjulskilen av - Skadad vevaxeltapp...
-
- Mästare
Hej, tråkigt att din vespa blivit förstörd
Svårt att säga om skicket, du får testa med att skruva dit svänghjulet med en ny kil, men om det inte sitter fast (or risken är stor) blir det till att byta vev. När du sätter svänghjulet på plats utan att dra muttern får det inte glappa och rida på en rygg utan ska sitta fast och fintnär man ruckar på det.
/HB
Svårt att säga om skicket, du får testa med att skruva dit svänghjulet med en ny kil, men om det inte sitter fast (or risken är stor) blir det till att byta vev. När du sätter svänghjulet på plats utan att dra muttern får det inte glappa och rida på en rygg utan ska sitta fast och fintnär man ruckar på det.
/HB
Slippasta är det bästa om man vill ha riktig passning.
Fila försiktigt bort riktiga grader på svänghjuls tappen samt inne i svänghjulet, använd sen meldefin slippasta och jobba lungt och försiktigt.
Slipningen är klar när svänghjulet liksom sugs fast när man trycker det på plats.
Kom bara ihåg att alla ytor ska vara helt torra och fettfria när man monterar svänghjulet. En liten oljefilm och Du kan aldrig få fast svänghjulet ordentligt, tvätta med rödsprit och torka av.
Krysskilen har endast en uppgift, att hålla svänghjulet i position tills man skruvat fast det, den SKA inte ta upp någon belastning, det är den alldeles för klen till. Den är tillverkad av en riktigt mjuk metall som ska gå av om axeln och svänghjulet vrider sig.
Fila försiktigt bort riktiga grader på svänghjuls tappen samt inne i svänghjulet, använd sen meldefin slippasta och jobba lungt och försiktigt.
Slipningen är klar när svänghjulet liksom sugs fast när man trycker det på plats.
Kom bara ihåg att alla ytor ska vara helt torra och fettfria när man monterar svänghjulet. En liten oljefilm och Du kan aldrig få fast svänghjulet ordentligt, tvätta med rödsprit och torka av.
Krysskilen har endast en uppgift, att hålla svänghjulet i position tills man skruvat fast det, den SKA inte ta upp någon belastning, det är den alldeles för klen till. Den är tillverkad av en riktigt mjuk metall som ska gå av om axeln och svänghjulet vrider sig.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
-
- Mästare
Om motorn ändå ska delas hade jag satsat på en ny vev - kostar 1000-1200SEK. Din på bilden ser ju ganska medfaren ut
/HB
PS har du inte någon försäkring som täcker skadorna?
/HB
PS har du inte någon försäkring som täcker skadorna?
mange_gtr wrote:Hej,
jag ska också klyva motorn och då får jag ju liksom bestämma mej innan jag sätter ihop den om jag ska byta vev eller inte...
Är det någon som tror på iden att använda någon slippasta och slipa vev och svänghjul tillsammans?
/Magnus
Nu har jag testat att slipa med ventilslippasta, men jag tycker att det ser mörkt ut...
Det blir en ny vev och svänghjul plus övriga slitdelar nu när motorn ändå ska isär. Jag har delat på halvorna, men ännu inte lossat kopplingen, jag antar att man måste det för att få ut vevaxeln, eller?
Är det något man bör vara försiktig med när det gäller kopplingssidan?
Hur är det med det sk växelkorset, svårt att byta?
I övrigt tänkte jag mej att byta packboxar samt ramlager och kolvringar.
Något mer som är vettigt att byta och som inte är toksvårt, det är ju fösta gången jag ser härligheten från insidan...
/Magnus

Det blir en ny vev och svänghjul plus övriga slitdelar nu när motorn ändå ska isär. Jag har delat på halvorna, men ännu inte lossat kopplingen, jag antar att man måste det för att få ut vevaxeln, eller?
Är det något man bör vara försiktig med när det gäller kopplingssidan?
Hur är det med det sk växelkorset, svårt att byta?
I övrigt tänkte jag mej att byta packboxar samt ramlager och kolvringar.
Något mer som är vettigt att byta och som inte är toksvårt, det är ju fösta gången jag ser härligheten från insidan...
/Magnus