Behöver lite råd!

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
madoc
Entusiast
Entusiast

Behöver lite råd!

Post by madoc »

Råkar ha ett chassi från en 150 GL 1960 liggande som är OK (inga kåpor, ingen framskärm). Som obotlig renoveringsromantiker skulle jag gärna vilja ha henne på vägarna igen. Är det idioti att försöka bygga ihop från delar? Finns det något som är kört att få tag på? Eller skall man bara vänta tills det dyker upp ett vrak med mycket rost så man kan byta. Det skulle onekligen vara kul att försöka bygga ihop den med annonsfynd, en och annan NOS del osv. Vad tycker ni - är det något att ens överväga? Kommer det att bli korkat dyrt, jmf m ett rullande objekt?

/M
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Har du tålamod & tid att söka delar världen över och inte tröttnar o samtidigt anser dig ha den tekniska förmågan så är det kanske något för dig, :D

men

om du istället vill se resultat inom en överskådlig framtid o kanke få den klar inom en rimlig tid, och vill ha nåt att åka på... :(
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Har bara chassiet/ramen eller har du motorn/gaffel/mm också? Att bara ha en ram är ju ganska så mycket att söka efter. Men ruttna ramar finns det ju också som har mycket att donera till andra.

EHR kanske har något lämpligt i fråga om kåpor och sådant. Eller slå djungeltrumma så hårt att någon, som har dessa delar, tar kontakt.
madoc
Entusiast
Entusiast

tid finns

Post by madoc »

Tack vespaco och fritte för input! Som sagt, bara ramen. Den har legat i 10 år och det börjar bli dags för ett beslut. Har inte bråttom. Har redan en touring -65 att åka på. Vilka delar är störst risk att köra fast på?

M
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Det är en VGLA, eller hur? Det finns rätt mycket av dem i Sverige. Det viktigaste är ju gaffel, styret och motor. Sedan kåpor, stänkskärm, sadel. Det mesta andra går väl att shoppa för mer eller mindre dyra slantar. Sadlar finns det ju, men inte helt billigt, så ett lämpligt kvaddat ladufynd med de här delarna är att önska. Men börja med gaffel, styre och motor. Om sökresultatet verkar otrevligt dyrt så bör du fundera innan du fortsätter.

Min man påstår att projektets pris (=kvalitet) speglar direkt på renoveringens pris. Ett billigt fynd (med en massa saknade delar) kostar oftast skjortan att få i skick, ett dyrt (men komplett) projekt kostar mindre att fixa upp. I ditt fall skulle jag jaga efter en (billig) donatorvespa. Fråga av de personer som verkar hitta ladufynd var och varannan dag, de kan ha någon på lut eller veta om ett fynd, som de själv nobbat.
madoc
Entusiast
Entusiast

Tack!

Post by madoc »

Tack! Jo, det är en VGLA. "Donator" skulle vara det bästa och det ligger en annons ute. Jag väntar nog med att dra igång projektet på allvar tills jag hittat - som du säger - i alla fall motor, styre och gaffel. Kåpor och skärm behövs ju också. De stora sakerna verkar vara viktigast. Att först få ordning på allt som skall lackas gör ju det som kommer sedan så mycket roligare. Jag har snöat in på renoveringsarbetet riktigt ordentligt och har satt upp metoder hemma (U-ljudstvätt, glasblästring, fosfatering, förzinkning, plåtslageri och svets). Vägen är målet. Tränar plåtjobb just nu på en illa åtgången V50. TIG-svets på önskelistan.

Tack för input - nu är strategin lite klarare.

/M
Post Reply