Köpa batteri till Grand Sport - VS5
Köpa batteri till Grand Sport - VS5
Hej!
Var köper man bra och passande batterier till VS5?
Mauro P och SIP har batterier (originaltyp) med det hamnar rejält över 1000 kr.
Vill minnas att jag sett tips om andra modeller här i Forumet som fungerar bra och av lite "modernare" typ.
6 volt och 12 ampere skall det vara har jag sett el- scheman.
Tacksam för tips!
Erling
Var köper man bra och passande batterier till VS5?
Mauro P och SIP har batterier (originaltyp) med det hamnar rejält över 1000 kr.
Vill minnas att jag sett tips om andra modeller här i Forumet som fungerar bra och av lite "modernare" typ.
6 volt och 12 ampere skall det vara har jag sett el- scheman.
Tacksam för tips!
Erling
-
- Mästare
Tusen TACK!
Verkligen ett lönsamt tips med tanke på priser från annat håll!
Tror Du att en batteriladdare från Clas Olsson duger, eller bör jag köpa nytt?
(36,3633 Batteriladdare Vansson bly-s. 6 V mm)
Köpte tidigare ett litet 6 volts batteri när jag monterade elen i min VN2. (för att slippa köra motorn i verkstan)
Återigen - tack!
Erling
Köpte tidigare ett litet 6 volts batteri när jag monterade elen i min VN2. (för att slippa köra motorn i verkstan)
Återigen - tack!
Erling
-
- Mästare
Vad som sålänge den ger 600-800mA och är avsedd för att ladda blybatterier
/HB
/HB
Erling wrote:Tusen TACK!
Återigen - tack!
Erling
Nu är jag här igen!!!
Likriktaren bör bytas har jag läst (VS5) men var köper man den = rätt modell!
(den gamla/befintliga har jag inte testat ännu)
Har beställt batteriet från Kjell & Company.
Funderar även på vipp-kontakten som rekommenderas att monteras så inte tjuvström tas från batteriet vid parkering.
Var köpa likriktaren?
Hur montera vippkontakten?
Var handlar man kontakten - vilken typ?
Erling
Likriktaren bör bytas har jag läst (VS5) men var köper man den = rätt modell!
(den gamla/befintliga har jag inte testat ännu)
Har beställt batteriet från Kjell & Company.
Funderar även på vipp-kontakten som rekommenderas att monteras så inte tjuvström tas från batteriet vid parkering.
Var köpa likriktaren?
Hur montera vippkontakten?
Var handlar man kontakten - vilken typ?
Erling
Jag köpte denna vippkontakten: http://www.biltema.se/Bil---MC/Bil-till ... kyddslock/ och plockade bort det röda locket.
Jag monterade den framför likriktarboxen.
Likriktaren köpte jag på Ebay, betalade ca en hundring. Men den borde gå att köpa i Sverige. Annars finns den att köpa i Tyskland: http://www.vespa-gs-teile-shop.de/shop/ ... anguage=en
Det finns en liknande likriktare på Kjell & Co för 39:-, men om den är helt rätt vet jag inte. Elektronik är inte min starka sida. Någon annan kanske kan svara på det.
/Hans
Jag monterade den framför likriktarboxen.
Likriktaren köpte jag på Ebay, betalade ca en hundring. Men den borde gå att köpa i Sverige. Annars finns den att köpa i Tyskland: http://www.vespa-gs-teile-shop.de/shop/ ... anguage=en
Det finns en liknande likriktare på Kjell & Co för 39:-, men om den är helt rätt vet jag inte. Elektronik är inte min starka sida. Någon annan kanske kan svara på det.
/Hans
Är det denna?
http://www.kjell.com/
Artikelnr: 90054
Någon kanske vet!
Tack hark för Dina tips!
Erling
http://www.kjell.com/
Artikelnr: 90054
Någon kanske vet!
Tack hark för Dina tips!
Erling
Re: Köpa batteri till Grand Sport - VS5
Hark! (eller någon annan kunnig)
Kan Du berätta lite tydligare - till en EL-analfabet - hur man kopplar vippbrytaren!
Framför likriktaren?
Ska den sitta på den svarta jordkabeln (minus) eller på den röda pluskabeln - eller på båda?
Erling
Kan Du berätta lite tydligare - till en EL-analfabet - hur man kopplar vippbrytaren!
Framför likriktaren?
Ska den sitta på den svarta jordkabeln (minus) eller på den röda pluskabeln - eller på båda?
Erling
Hej!
Jag monterade vippkontakten, rent fysiskt alltså, framför likriktaren. Borrade ett hål i plåten och satte dit. Den bryter strömmen, den röda kabeln från batteriet. Detta bara för att batteriet inte skall läcka ström. Enligt andras erfarenheter kan det dra ström från batteriet om brytarspetsarna ligger ihop när den står parkerad. Dessutom är det ett enkelt stöldskydd.
/Hans
Jag monterade vippkontakten, rent fysiskt alltså, framför likriktaren. Borrade ett hål i plåten och satte dit. Den bryter strömmen, den röda kabeln från batteriet. Detta bara för att batteriet inte skall läcka ström. Enligt andras erfarenheter kan det dra ström från batteriet om brytarspetsarna ligger ihop när den står parkerad. Dessutom är det ett enkelt stöldskydd.
/Hans
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
Hans Rekstad
Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
Hej igen...
Min fråga berodde på att en "elektriker" sa - med bestämdhet - att vippkontakten skulle monteras på jorden, alltså den svarta kabeln.
Tyckte det lät konstigt, och därav min fråga!
Tack för svaret...
Erling
Min fråga berodde på att en "elektriker" sa - med bestämdhet - att vippkontakten skulle monteras på jorden, alltså den svarta kabeln.
Tyckte det lät konstigt, och därav min fråga!
Tack för svaret...
Erling