Min vespa har trilskat lite tidigare när den blivit varm, svår att starta bl.a. och dött när man stått still vid rödljus. Har bytt tändstift och ställt in brytarna vliket gjort det mycket bättre. Ska byta kondensatorn också är det tänkt.
Nu har den dock hittat på nya hyss. Den startar fint och går bra på låga varv, men börjat dö när man varvar på lite grann. Inte varje gång, men i alla fall var tredje-fjärde gång. Vad kan detta vara? Förgasaren läckte bensin tidigare vilket jag tycks ha löst genom en ny flottör och ny flottörnål och detta nya problem uppstod nog efter det ingreppet (har bytt luftfiltret också). Kan det handla om att det smugit sig in skit i huvudmunstycket på nått sätt?
Motorn dör vid uppvarvning - Varför?
Motorn dör vid uppvarvning - Varför?
Vespa 125 g.t.r. från 1974
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
Med risk för att blotta min okunskap, men hur vet jag om den är korrekt inställd? Jag har för mig att den ska skruvas ut 1-1,5 varv (stämmer det på en SI20/17D?), men finns det nått sätt att avgöra när den är optimalt inställd? Hörs det på motorljudet eller nått i den stilen?Är luftskruven korrekt inställd?
Har iofs inte rört luftskruven överhuvudtaget så det är om förra ägaren gjort nått med den. Vespan gick ju dock bättre för ett tag sen så jag undrar om det kan vara den. Värt att test dock.
Vespa 125 g.t.r. från 1974
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
Har justerat brytarspetsarna, vilket gjort att vespan startar lättare, men verkar nu dö ännu lättare när man varvar upp (vet inte om det beror på det dock). Kollade hur tändningen var ställd och den stod på 16 graders förtändning (det ska vara 22 grader på gtr).
Kan detta orsaka att den dör vid uppvarvning?
Kan det faktum att jag justerade brytarspetsarna (som tidigare öppnade sig max 0,15 mm och nu ligger på 0,4mm) ha gjort att förtändiningen sker senare (dvs, kan de felinställda brytarna kompenserat för den felinställda tändningen)?
Kan detta orsaka att den dör vid uppvarvning?
Kan det faktum att jag justerade brytarspetsarna (som tidigare öppnade sig max 0,15 mm och nu ligger på 0,4mm) ha gjort att förtändiningen sker senare (dvs, kan de felinställda brytarna kompenserat för den felinställda tändningen)?
Vespa 125 g.t.r. från 1974
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång