Trimmfunderingar på 59a touring
-
- Drömmare
Trimmfunderingar på 59a touring
Hallå allesammans,
har precis investerat i en vespa touring från 59 som stått mestadels still dom senaste 30 åren.
har åkt en 10 mil kanske och kan väl säga att det inte direkt är nån raket upptäckte även att den vill puffa avgaser genom förgasaren och fylla en del bensin i oljan så jag antar att den skurit/nypt eller att ringarna rostat fast.
Tänkte då investera i ett 177cc olympia cyl kit a´1695kr
ett stycke dellorto si 24/24e a' 895kr
ett rackarns efektsystem polini a' 1315kr
(även beställt nytt tändsystem) allt från em scooter
så mina funderingar är:
Är det bra grejer?
finns det billigare?
bör jag satsa på vevparti/bottenrenovering med?, motorn går tyst o fint o är tät så om veven inte glappar hade jag tänkt skita i det
Tacksam för svar
har precis investerat i en vespa touring från 59 som stått mestadels still dom senaste 30 åren.
har åkt en 10 mil kanske och kan väl säga att det inte direkt är nån raket upptäckte även att den vill puffa avgaser genom förgasaren och fylla en del bensin i oljan så jag antar att den skurit/nypt eller att ringarna rostat fast.
Tänkte då investera i ett 177cc olympia cyl kit a´1695kr
ett stycke dellorto si 24/24e a' 895kr
ett rackarns efektsystem polini a' 1315kr
(även beställt nytt tändsystem) allt från em scooter
så mina funderingar är:
Är det bra grejer?
finns det billigare?
bör jag satsa på vevparti/bottenrenovering med?, motorn går tyst o fint o är tät så om veven inte glappar hade jag tänkt skita i det
Tacksam för svar
Skulle nog rekommendera vevbyte i alla fall. Beror lite på hur mycket du tänkt köra.
Är det bensin i oljan så kan det vara packboxen på kopplingssidan och då måste man ha ut ramlageret, och det är alltid värt att byta när man först plockar ner.
sen som calle säger 6mm framåt bakåt i insuget och 16 mm på veven brukar funka fint för gatkörning. även utan trimcylinder om man nu vill det. så skall du köra mycket i sommar och höst och har begränsad budget så hade jag gjort tvärtom och tatt bottendelen först. kanske ett jävligt dåligt råd om du nu har köpt grejorna.
Är det bensin i oljan så kan det vara packboxen på kopplingssidan och då måste man ha ut ramlageret, och det är alltid värt att byta när man först plockar ner.
sen som calle säger 6mm framåt bakåt i insuget och 16 mm på veven brukar funka fint för gatkörning. även utan trimcylinder om man nu vill det. så skall du köra mycket i sommar och höst och har begränsad budget så hade jag gjort tvärtom och tatt bottendelen först. kanske ett jävligt dåligt råd om du nu har köpt grejorna.
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Ring efter kl...
-
- Drömmare
skulle helst av allt köpa en nyare snurra men är lite tveksam då jag brukar ha fruktansvärt dålig tur med begagnatköp och inte har nån lust och bli stående med två renoveringsobjekt, budgeten ligger väl på en 4-5000 nånting så har nån en väl fungerande 200a snurra runt det kommer jag på stört o hämtar. (vad är det för pengar på en sån?)
Har iaf endast beställt ett tändsystem så här långt och även det verkar tveksamt då EM scooter skulle skickat det förra tisdagen och jag har vare sig sett eller hört nåt av dom....dock har dom en mycket festlig telefonkö helt utan nån som svarar..nånsin verkar det.
Har iaf endast beställt ett tändsystem så här långt och även det verkar tveksamt då EM scooter skulle skickat det förra tisdagen och jag har vare sig sett eller hört nåt av dom....dock har dom en mycket festlig telefonkö helt utan nån som svarar..nånsin verkar det.
T.ex här:http://www.scooterklubben.com/anslagsta ... d-avgasrorcalle wrote:PX200-motorer är svåra att hitta på begagnatmarknaden nu till ett bra pris. PX125 borde vara lättare
Men hur är det med 59års touring, har inte den ett annat motorfäste?
/Ronny
-
- Drömmare
SoulBoy wrote:T.ex här:http://www.scooterklubben.com/anslagsta ... d-avgasrorcalle wrote:PX200-motorer är svåra att hitta på begagnatmarknaden nu till ett bra pris. PX125 borde vara lättare
/Ronny
Det där skulle helt klart kunna vara ett alternativ, beroende på hur det är med motorfästen då förstås. hur är en sån att köra då? om man jämför med hur jag har det nu ca 65km/h antar jag att det är bättre men anar att man kommer vilja trimma lite ändå
59'an är väl inte wide frame? Det är väl fr o m 59 som narrow frame började köras? 58'an vet jag är wide.
Mvh
G
Mvh
G
SoulBoy wrote:T.ex här:http://www.scooterklubben.com/anslagsta ... d-avgasrorcalle wrote:PX200-motorer är svåra att hitta på begagnatmarknaden nu till ett bra pris. PX125 borde vara lättare
/Ronny
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
-
- Drömmare
Ja nu spelar det ingen roll längre då jag "impulsköpte" 177cc trimmet och avgassystem blev dock ingen förgasare utan munstycken ist.
ska bli spännande och se hur det ser ut när jag lyfter gamla cylindern men är det glappt så är det väl bara och riva vidare då.
Nån som gjort operationen med att täppa för en spolkanal förresten?? ska ju tydliden behöva göras på cylinderkitet
är det bara och göra ny packning? låter lite si o så om man ska dit med kemisk metall och kladda
ska bli spännande och se hur det ser ut när jag lyfter gamla cylindern men är det glappt så är det väl bara och riva vidare då.
Nån som gjort operationen med att täppa för en spolkanal förresten?? ska ju tydliden behöva göras på cylinderkitet
är det bara och göra ny packning? låter lite si o så om man ska dit med kemisk metall och kladda
-
- Drömmare
ok.....nu har jag fått hem grejorna och lär erkänna att jag borde satsat på ny motor ist.
När man lär börja med att fila upp samtliga kanaler och rensa från gjutskägg och skarpa kanter på nya cylindern och sen lär fortsätta med att lägga på kemisk metall för att få cylinderfoten tät känns det väl sådär.
positivt så här långt är att det var ingen bensin i oljan och både vevstake och kolvbult är utan glapp samt att det var tydliga spår efter varmnypning i gammla cyllen så det borde bli lite skillnad iaf.
Imorgon blir det kemsmetning och sen byte av tändsystem så med lite tur bör det kunna bli provstart framåt helgen
När man lär börja med att fila upp samtliga kanaler och rensa från gjutskägg och skarpa kanter på nya cylindern och sen lär fortsätta med att lägga på kemisk metall för att få cylinderfoten tät känns det väl sådär.
positivt så här långt är att det var ingen bensin i oljan och både vevstake och kolvbult är utan glapp samt att det var tydliga spår efter varmnypning i gammla cyllen så det borde bli lite skillnad iaf.
Imorgon blir det kemsmetning och sen byte av tändsystem så med lite tur bör det kunna bli provstart framåt helgen
Vespa Touring 1959
Harley Davidson 1974
Harley Davidson 1974
Re: Trimmfunderingar på 59a touring
Hur gick det med denna? Intressant att höra då jag fundera på att trimma orginalet innan jag ändrade mig och slängde i en PX125E i min Touring 59, och ev kan ha polini trim på den utan min vetskap. Hur som så passar en PX125 rakt av på en 59a, alla fästen är samma, men stötdämparfästörat på Px motorn är lite bredare. Men jag bytta till en ställbar bakdämpare när jag ändå va i gång och den passar en PX, och med två brickor passar den på orginalen också.
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
Re: Trimmfunderingar på 59a touring
Jeg har nevnt det før, men nevner det igjen her.
Jeg har hatt tre feilfrie ock mycket trevliga sesonger med min gammla touring snurra etter følgende modifikasjoner:
Pinasco 166kit (to-ports, trengs ingen sveising el kjemisk metall) drygt 1200spenn fra sip inkl topp
Si 24/24 forgasser
PX 125/150 orginal typ avgass(asia variant til 19$) mycket skillnad fra orginal touring/sprint
Scootrs elektronisk tenning til orginal veven.( beste kitet ever, det er med regulator, cdi, bromslyskontakt, lys pærer:-) Bolt on!! Hur bra som helst. Må ikke blandas med dom kit'en som såldes tidligere med tennplater uten hull ock seperat cdi-coil, det er er konvertert px greier (lml)
Åpning av innsug, nye packbokser, lager, vaksel deler osv.
Rett mycket piggere i aksen enn en 200, omtrent samma toppfart, men ur stark grunnet lave utvakslingen.
Den har inte hikket en gang, den skal kjøres 100mil til world vespa day, hoppas vi iallefall
Jeg har hatt tre feilfrie ock mycket trevliga sesonger med min gammla touring snurra etter følgende modifikasjoner:
Pinasco 166kit (to-ports, trengs ingen sveising el kjemisk metall) drygt 1200spenn fra sip inkl topp
Si 24/24 forgasser
PX 125/150 orginal typ avgass(asia variant til 19$) mycket skillnad fra orginal touring/sprint
Scootrs elektronisk tenning til orginal veven.( beste kitet ever, det er med regulator, cdi, bromslyskontakt, lys pærer:-) Bolt on!! Hur bra som helst. Må ikke blandas med dom kit'en som såldes tidligere med tennplater uten hull ock seperat cdi-coil, det er er konvertert px greier (lml)
Åpning av innsug, nye packbokser, lager, vaksel deler osv.
Rett mycket piggere i aksen enn en 200, omtrent samma toppfart, men ur stark grunnet lave utvakslingen.
Den har inte hikket en gang, den skal kjøres 100mil til world vespa day, hoppas vi iallefall