Startproblem vid kall motor/varvar ej upp på 4:an tvärdör.

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
vespasuper1964
Nybörjare
Nybörjare

Startproblem vid kall motor/varvar ej upp på 4:an tvärdör.

Post by vespasuper1964 »

:cry: Fakta:
Hela motorn är renoverad med originaldelar. Det mesta var i gott skick och är bara rengjort men kolv/vevstake/lager/stift/vajrar/olja är bytta. All el är omlödd och dåliga kablar utbytta.

1). Har en ganska tråkigt problem med min nyrenoverade vespa.
Den vägrar starta när den är kall men med startgas så kommer den igång direkt. Om jag stänger av den efter någon minut så startar den ofta efter 20 försök men direkt med lite gas. Vet inte hur det ska se ut men det verkar vara en fin blåaktig gnista från stiftet. Flödet från tanken funkar fint med rengord tank/filter/ny soppaslang. Har kommit till slutsatsen att det är förgasaren eller något elektriskt. Tar man ur stiftet efter ett ändlöst kickande så är det inte ens fuktigt men tar man bort luftfiltret o kickar med full gas så kommer det en fin bensindimma så soppa kommer i alla fall ut från förgasaren. Är inte så hemma på det elektrisk men den kondensatorn eller vad det nu är som sitter bakom förgasaren är inte ny med sladdarna till den ser ok ut.
Några idéer?
Någon som vet vilka grundinställingar det ska vara på tomgångsskruv och andra justerbara skruvar på förgasaren?
Vill lägga till att detta är något som hände efter att jag varit ut på en timmes tur då den även tvärdog. Jag tankar 95 oktan och 2,5 % olja.

2). Antar att detta kan vara relaterat till det första problemet.
på 4:ans växel så känns det inte som att motorn inte riktigt varvar ur. Inga problem på de andra växlarna men borde inte motorn orka få upp en tung karl i åtminstone 80 knyck? M a o så körde jag mer eller mindre full gas i ca en halvtimme och efter detta när jag saktade in vid en järnvägsövergång så la den bara av. Kickade utan framgång med och utan choke men tvärdöd. Provade att springa igång med några hostningar o avgasknallar som följd men det var allt. Lämnade vespan hos en kompis i närheten och nu efter en vecka har jag fått hem den och startproblemet bekrivet ovan har nu uppkommit.

Lite ledsamt att inte kunna besiktiga o njuta av skönheten när man inte kan lita på om det ens går att åka till besiktningen..

Tacksam för uppslag?
Nyrenoverad vespa super 150 1964
vespasuper1964
Nybörjare
Nybörjare

Snabba svar

Post by vespasuper1964 »

Jag trodde inte att mina frågor var så svåra att ingen här kunde svara eller är det inte tillräckligt intressant kanske?

Akut behov av uppslag...
vespaman
Entusiast
Entusiast

Post by vespaman »

Kan ju vara allt möjligt, men primärt låter det ju som att det är något med bränsleblandningen.

Gick den bra innan du började renovera?

Men för att stryka halvkass tändning, skulle jag kolla att tändningen står rätt, och att brytaravståndet är rätt. Kondingen kan det ju iofs vara, men det *brukar* vara tvärt om; att motorn går dåligt när den blir varm.

Har du kollat alla munstycken i förgasaren?
Vridit på luftskruven?

Tjuvluft mellan förgasaren o vevhuset?
Bytt packboxar?
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Hur är kompet och har du kollat hur kolven och ringarna ser ut?
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
vespasuper1964
Nybörjare
Nybörjare

Post by vespasuper1964 »

vespaman wrote:Kan ju vara allt möjligt, men primärt låter det ju som att det är något med bränsleblandningen.

Gick den bra innan du började renovera?

Men för att stryka halvkass tändning, skulle jag kolla att tändningen står rätt, och att brytaravståndet är rätt. Kondingen kan det ju iofs vara, men det *brukar* vara tvärt om; att motorn går dåligt när den blir varm.

Har du kollat alla munstycken i förgasaren?
Vridit på luftskruven?

Tjuvluft mellan förgasaren o vevhuset?
Bytt packboxar?
Motorn gick inte bra före renoveringen men har gått bra efter renoveringen fram till nyligen. Om det inte framgick så är det både svårt att starta och att den tvärdog efter en långkörning då den blev varm. Det är efter denna körning som den har blivit svårstartad.

Brytarna är kollade och de står rätt.

Alla munstycken är rengjorda men jag är osäker på om de är rätt inställda.

Packboxarna är bytta men tjufluft mellan förgasaren o vevhuset låter som ett uppslag som jag ska kolla upp eftersom en av skruvarna inte riktigt går att dra åt. Hur påverkar detta egentligen själva startproblemet?

Jag skulle behöva veta vilka "standardlägen" som tomgångsskruv och luftskruv ska ha. Brukar ju vara någt i stil med "skruva tills det tar stopp o öppna sedan 3,5 varv".

Ska kolla om godset är tillräckligt tjockt för att borra ur o ersätta med insatsgänga så att jag säkert vet att det inte tjuvas luft mellan förgasare o vevhus. Hoppas att hinna detta i helgen så ska jag uppdatera hur det gått.
vespasuper1964
Nybörjare
Nybörjare

Post by vespasuper1964 »

Ronnie wrote:Hur är kompet och har du kollat hur kolven och ringarna ser ut?
Kolven är nypolerad o ringarna är nya. Kompet är bra.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Startproblem vid kall motor/varvar ej upp på 4:an tvärdö

Post by Hedge »

Har jag förstått dig rätt när du säger att du tar ut en helt nyrenoverad motor, med nya kolvringar, och gasar fullt i 30 minuter? På en gammal Super med gjutjärnscylinder?

Frågar du mig så värmenöp den, och nu är kolvringarna helt eller delvis täckta med aluminium. Kanske är också kolvringarna nedslitna, eller kan inte fjädra fritt i kolvringsspåren. Det skulle isåfall förklara att den är svårstartad. Hur vet du att du har bra komp? Uppmätt? Kollat ringspelet?

En Super har 150cc med 5.5 hp, du ska vara glad som 'tung karl' om du kommer upp i över 70 med den svaga motorn.

/G
vespasuper1964 wrote:
2). Antar att detta kan vara relaterat till det första problemet.
på 4:ans växel så känns det inte som att motorn inte riktigt varvar ur. Inga problem på de andra växlarna men borde inte motorn orka få upp en tung karl i åtminstone 80 knyck? M a o så körde jag mer eller mindre full gas i ca en halvtimme och efter detta när jag saktade in vid en järnvägsövergång så la den bara av. Kickade utan framgång med och utan choke men tvärdöd. Provade att springa igång med några hostningar o avgasknallar som följd men det var allt. Lämnade vespan hos en kompis i närheten och nu efter en vecka har jag fått hem den och startproblemet bekrivet ovan har nu uppkommit.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Hedge wrote:Har jag förstått dig rätt när du säger att du tar ut en helt nyrenoverad motor, med nya kolvringar, och gasar fullt i 30 minuter? På en gammal Super med gjutjärnscylinder?

Frågar du mig så värmenöp den, och nu är kolvringarna helt eller delvis täckta med aluminium. Kanske är också kolvringarna nedslitna, eller kan inte fjädra fritt i kolvringsspåren. Det skulle isåfall förklara att den är svårstartad. Hur vet du att du har bra komp? Uppmätt? Kollat ringspelet?
Det var lite min tanke också. Med tanke på att du dessutom säger att den dog när du saktade ned efter att ha legat på fullgas ett bra tag låter det onekeligen som om kolven eller ringarna sagt ifrån.
vespasuper1964
Nybörjare
Nybörjare

Post by vespasuper1964 »

[quote="Hedge"]Har jag förstått dig rätt när du säger att du tar ut en helt nyrenoverad motor, med nya kolvringar, och gasar fullt i 30 minuter? På en gammal Super med gjutjärnscylinder?

En Super har 150cc med 5.5 hp, du ska vara glad som 'tung karl' om du kommer upp i över 70 med den svaga motorn.

/G

Innan långturen så har jag åkt försiktigt i kanske 4 timmar och i kortare perioder men utan problem. Hur jag vet att det är bra komp? jag har bara jämfört före och efter renoveringen och inte med mätinstrument.
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

vespasuper1964 wrote:
Innan långturen så har jag åkt försiktigt i kanske 4 timmar och i kortare perioder men utan problem. Hur jag vet att det är bra komp? jag har bara jämfört före och efter renoveringen och inte med mätinstrument.
4 timmar låter lite lite...har för mig att rekommendationen ligger på att snällköra i typ 100 mil. Stor risk att du nypit den med andra ord...
:(

Du borde känna ganska tydligt om kompet är dåligt när när du kickar (den känns "svampigare" och går lättare än den gjorde innan det ev nypet typ), men i enstaka fall kan det vara svårt att avgöra. Tycker du trots allt den känns ok kan du alltid kolla med en kompressionsmätare för att vara säker.

Fast det enklaste sättet är ju att bara plocka av cylindern och kolla hur det ser ut. Då ser du lätt om kolven/kolvringarna tagit stryk mycket stryk eller fastnat.
vespasuper1964
Nybörjare
Nybörjare

Post by vespasuper1964 »

Ronnie wrote:
vespasuper1964 wrote:
4 timmar låter lite lite...har för mig att rekommendationen ligger på att snällköra i typ 100 mil. Stor risk att du nypit den med andra ord...
:(

Du borde känna ganska tydligt om kompet är dåligt när när du kickar (den känns "svampigare" och går lättare än den gjorde innan det ev nypet typ), men i enstaka fall kan det vara svårt att avgöra. Tycker du trots allt den känns ok kan du alltid kolla med en kompressionsmätare för att vara säker.

Fast det enklaste sättet är ju att bara plocka av cylindern och kolla hur det ser ut. Då ser du lätt om kolven/kolvringarna tagit stryk mycket stryk eller fastnat.
Jaja jag ger mig. Ni är ju trots all några som tycker lika. River motorn i helgen o kollar hur det ser ut med kolvringarna. Ska även passa på o se till att det är riktigt tätt mellan förgasare o vevhus och ännu en gång blåsa ren alla delar i förgasaren. Om detta inte åtgärdar problemet så måste det vara elektriskt. Uppdaterar när jag fixat till detta. Funderar oxå på att införskaffa en kompressionsprovare. Hur många kg ska värdet ligga på för att vara ok? Hittade en billig på biltema men endast 14 o 18 mm gänga. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... nsprovare/

Någon som testat denna?

Är det någon som vet hur skruvarna på förgasaren ska stå som standard?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Står det nånstans att gnistan är OK? :-?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

saxat ur tidigare tråd...
freddarok wrote:
Fredrick wrote:tackar.

har iallafall skruvat min i botten och sen ut ett halvt varv
Du kan kolla lite här om du har lust: http://www.morinispecial.it/manuali/del ... _guide.pdf
och "section 3.4.1 - Idle setting with a mixture-adjusting screw" om du har blandningsskruv. Passa dig bara för rekommendationerna i sektion 3.4.3 som är delvis är bakofram.
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Har själv aldrig använt kompmätare, men det finns lite mer info i den här tråden om du tänker testa:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... nsm%E4tare
vespasuper1964
Nybörjare
Nybörjare

Post by vespasuper1964 »

Ronnie wrote:Har själv aldrig använt kompmätare, men det finns lite mer info i den här tråden om du tänker testa:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... nsm%E4tare
Tackar.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Med de stenåldersdelar som sitter i en Super (eller i alla äldre orginalscootrar för övrigt), dvs gjutjärnsfoder och tjocka okromade kolvringar så krävs en rejäl inkörning innan allt bös är nedslipat. Speciellt (paradoxalt nog) med dagens effektivare oljor. Kör man hårt innan böset är borta och ringarna är ordentligt inpassade till cylindern så kommer friktionen bli ett problem i form av värmeutveckling.

Notera: Att köra in en cylinder innebär INTE att man ska fegköra. Man ska bara se till att variera varvtalet och låta den vila med jämna mellanrum. Feg inkörning kan dessutom leda till att ringarna inte tätar ordentligt, dvs att man sliter ner krysshoningen i cylindern innan ringarna är 'klara'.

100 mil skulle jag säga är väldigt överdrivet, 20-30 mil med varierad körning och en vanlig mineralolja i bensinen räcker. Stadskörning är idealiskt, landsväg inte så bra.

En modern aluminumcylinder med nicasilfoder och en kolv med tunna, kromade ringar kan man i princip köra järnet med direkt.

/G

vespasuper1964 wrote:
Hedge wrote:Har jag förstått dig rätt när du säger att du tar ut en helt nyrenoverad motor, med nya kolvringar, och gasar fullt i 30 minuter? På en gammal Super med gjutjärnscylinder?

/G

Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
vespaman
Entusiast
Entusiast

Post by vespaman »

Jag tror nog mest på spåret med tjuvluft mellan fuggen o blocket. En variant kan ju vara att köra med en sådan där limmande packningsmassa?
vespasuper1964
Nybörjare
Nybörjare

Post by vespasuper1964 »

vespaman wrote:Jag tror nog mest på spåret med tjuvluft mellan fuggen o blocket. En variant kan ju vara att köra med en sådan där limmande packningsmassa?
Själv tror jag inte på att smeta på en massa kemikalier då man kan lösa problemet enkelt på ett riktigt sätt.

Tanken var att jag skulle riva motorn under helgen men tiden räckte bara till att riva cylindern och vad jag kunde se så såg kolv/ringar/cylinder ut som nya så problemet lutar nog mot tjuvluft. Ska i veckan försöka sätta i en insatsgänga och ny packning så får vi se sen. Återkommer med resultatet.
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

vespasuper1964 wrote:
Själv tror jag inte på att smeta på en massa kemikalier då man kan lösa problemet enkelt på ett riktigt sätt.
Hur löser man det enkelt på ett "riktigt sätt" då?
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
vespasuper1964
Nybörjare
Nybörjare

Post by vespasuper1964 »

marre wrote:
vespasuper1964 wrote:
Hur löser man det enkelt på ett "riktigt sätt" då?
Problemet är att förgasaren sitter fast med två skruvar varav den ena inte går att dra åt tillräckligt hårt. Att sätta i en insatsgänga o en ny skruv, samt byta packning borde enligt mig vara det "riktiga" att göra. Jag har verktygen o materialet som krävs så varför fuska.

Som exempel: skulle du om du fick punka på bilen utanför en däckverkstad använda ditt reservhjul på burk eller be verkstaden laga däcket?
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Upplagt för smash... ;)
Johnny Sthlm
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Johnny Sthlm »

Men det åtgärdades inte när motorn renoverades?
För mig låter det som att det kan vara en felkälla, om inte nu så kanske i framtiden.
Det låter som ett steg i rätt riktning att montera förgasaren på ett riktigt sätt
Mvh Johnny
V50 -67
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
vespasuper1964
Nybörjare
Nybörjare

Post by vespasuper1964 »

Johnny Sthlm wrote:Men det åtgärdades inte när motorn renoverades?
För mig låter det som att det kan vara en felkälla, om inte nu så kanske i framtiden.
Det låter som ett steg i rätt riktning att montera förgasaren på ett riktigt sätt
Mvh Johnny
Jo man skulle förstås ha åtgärdat detta då men jag var sugen att testa o det gick ju bra ändå, i alla fall ett tag. Återkommer med hur det gått.
Post Reply