Att köra in sin GTS 300

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
skrevspark
Entusiast
Entusiast
Posts: 159
Joined: Fri 22 May 2009, 17:15

Att köra in sin GTS 300

Post by skrevspark »

Väntar med spänning på att få min GTS 300 levererad (trodde att jag skulle få den idag men icke) :cry:

En fråga till GTS ägarna här: Några tips om hur man kör in den? Något speciellt att tänka på?

I manualen står det bara att man inte ska köra över 80 % av motorns maxkapacitet och att man inte ska bibehålla samma fart över längre sträckor de första 100 milen. Något annat att tänka på, några inside tips?
Aprillia Habana 50cc
Piaggio MP3 250cc
Vespa GTS 300
Martin O
Lärling
Lärling
Posts: 436
Joined: Sun 19 Oct 2008, 15:54
Location: Malmö
Contact:

Post by Martin O »

Trots att toleranserna i motorn blivit bättre med åren, lever jag efter den gamla skolan vid inkörning. Låt motorn arbeta lätt. Variera belastningen och segdra inte. Då jag alltid mekar själv, kostar jag gärna på ett extra oljebyte.
Go classic, not plastic
skrevspark
Entusiast
Entusiast
Posts: 159
Joined: Fri 22 May 2009, 17:15

Post by skrevspark »

Tackar för råden. Hur menar du med "segdra"?
Aprillia Habana 50cc
Piaggio MP3 250cc
Vespa GTS 300
Martin O
Lärling
Lärling
Posts: 436
Joined: Sun 19 Oct 2008, 15:54
Location: Malmö
Contact:

Post by Martin O »

skrevspark wrote:Tackar för råden. Hur menar du med "segdra"?
Segdra, är att köra på för hög växel och låta motorn arbeta hårt, tex. i en uppförsbacke.
Go classic, not plastic
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

På en maskin med Variomatic-låda styr du inte detta fullt upp, det sköter väl lådan? Däremot ska du väl rent allmänt köra lite försiktigt i början, inga långa motorvägspass i hög fart t ex. Bör väl finnas rekommendationer i manualen?
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Det är nog litet svårt att segdra en variatormaskin, som sköter växlandet själv. Själv skulle jag nog satsa på att använda maskinen varierande så att det inte blir några slitagespår på speciella varv/farter. Alltså upp och ner med farten, lämplig varierande acceleration, mjuk stadskörning, skön landsvägskörning.

Läste i något skede om en inkörningsteori för variatorgrejer. Teorin gick ut på att man körde in maskinen med rätt hård hand. Hård uppgasning och hård hastighet mm. Påståendet var att variatorn öppnade sig ordentligt och inte blev fast i mekiga hastigheter. Det lät väldigt riktigt och flera påstod att en drive-it-like-you-stole-it inkörning gjorde att motorn senare fungerade bättre/snabbare än snällt inkörda. Men vem vågar testa med sin dyrt inköpta Vespa när bruksanvisningarna säger tvärtemot...
Martin O
Lärling
Lärling
Posts: 436
Joined: Sun 19 Oct 2008, 15:54
Location: Malmö
Contact:

Post by Martin O »

*Host* Tänkte inte på att det var en "tvåhjuls-DAF". :oops:
Det är nog svårt att segdra med variator.
Go classic, not plastic
skrevspark
Entusiast
Entusiast
Posts: 159
Joined: Fri 22 May 2009, 17:15

Post by skrevspark »

Tack för råden allihop.
Alltså upp och ner med farten, lämplig varierande acceleration, mjuk stadskörning, skön landsvägskörning
Det låter vetting, jag kör på det.
Aprillia Habana 50cc
Piaggio MP3 250cc
Vespa GTS 300
Post Reply