Väntar med spänning på att få min GTS 300 levererad (trodde att jag skulle få den idag men icke)
En fråga till GTS ägarna här: Några tips om hur man kör in den? Något speciellt att tänka på?
I manualen står det bara att man inte ska köra över 80 % av motorns maxkapacitet och att man inte ska bibehålla samma fart över längre sträckor de första 100 milen. Något annat att tänka på, några inside tips?
Trots att toleranserna i motorn blivit bättre med åren, lever jag efter den gamla skolan vid inkörning. Låt motorn arbeta lätt. Variera belastningen och segdra inte. Då jag alltid mekar själv, kostar jag gärna på ett extra oljebyte.
På en maskin med Variomatic-låda styr du inte detta fullt upp, det sköter väl lådan? Däremot ska du väl rent allmänt köra lite försiktigt i början, inga långa motorvägspass i hög fart t ex. Bör väl finnas rekommendationer i manualen?
/jens
Det är nog litet svårt att segdra en variatormaskin, som sköter växlandet själv. Själv skulle jag nog satsa på att använda maskinen varierande så att det inte blir några slitagespår på speciella varv/farter. Alltså upp och ner med farten, lämplig varierande acceleration, mjuk stadskörning, skön landsvägskörning.
Läste i något skede om en inkörningsteori för variatorgrejer. Teorin gick ut på att man körde in maskinen med rätt hård hand. Hård uppgasning och hård hastighet mm. Påståendet var att variatorn öppnade sig ordentligt och inte blev fast i mekiga hastigheter. Det lät väldigt riktigt och flera påstod att en drive-it-like-you-stole-it inkörning gjorde att motorn senare fungerade bättre/snabbare än snällt inkörda. Men vem vågar testa med sin dyrt inköpta Vespa när bruksanvisningarna säger tvärtemot...