Tillbaka till Touring...

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Post Reply
Fredde
Entusiast
Entusiast

Tillbaka till Touring...

Post by Fredde »

Tänkte att man kanske skulle skriva ner lite om min Touring när man ändå håller på.

Det började ca 1983-84 någon gång, ni vet när en skrot verkligen var en skrot och man kunde gå och hitta istort sett vad som helst och priset var "äh får jag en tjuga".
Farsan var på "vår" skrot och skulle väl kolla efter något, när han kom hem så sa han i förbigående (jag var 14-15 år) "det ligger en vespa i delar på skroten..."
Tvingade honom (inte svårövertalad) att åka tillbaka med mig med. Hittade 4 kartonger och ett chassie "äh får jag femtospänn" Japp taget!

Det visade sig att inget saknades, allt var med, ned till alla lister!!!
Efter lite forskning visade det sig att det var en 150cc, och jag som skulle ta mc kort blev lite less för jag skulle ju inte få köra den på många år. Vi letade upp lite papper på den och satte ut den på annons och jag tror den såldes samma dag 4500:- Far och son kom och hämtade den i Järna där jag bodde då, sonen kan inte vart gammal, under tio vad jag kommer ihåg. Någon som känner igen sig? Som jag saknat den Vespan!

Kommer ihåg den som igår, barocklisterna (en var av ficj skruva dit lite extra skruvar för att hålla fast den) de stora passagerarbågarna det uppfällbara ryggstödet, ekernavkapslarna, två röda och en blå, (eller tvärtom). Pakethållaren bak där reservhjulet låg... Jag kommer ihåg att den kändes sidotung att köra på tomten...

I höstas spårade jag ur efter att en fd jobbarkompis (italienare...) kom förbi med sitt vespa projekt och jag provade lite...

Blocket kollades av med en ca timmes mellanrum under en tid och sen bar det av och hämta en istort sett orörd orginal 59a touring utanför E-tuna, precis inreggad i registret för första gången sedan nya skyltarna infördes...
Image
Pillade i lite nybensin och lite tog några provturer och njöt, inget lyse och halvtveksam funktion och fastsättning på det mesta. Det var då jag märkte att kicken började rappa över...
Image

Den blev ståendes över vintern då jag inte hade tid sen kördes den till mitt nya garage men den stannade för mig och jag fick tolka hem! Ah uppfriskande det var några år sedan man gjorde det!

Sen började det mer seriösa skruvandet bland annat för att få belysningen att fungera, tyvärr var det en gammal jänke/hotrodder kille som haft den senast och (har inget emot dessa killar eller denna kille) men kända för att fixa el är de inte. Fick fart på det tillslut efter byte av batteri till ett riktigt 6v batteri till mc (satt en blyaccumulator till ett larm där) samt byte av likriktare till en kjell&company dito. Borra hål i kicken axelåsning/sprint och ny bult fixar kickproblemet, Ut och prova mmm...
Men varför börjar det skrapa när jag håller in kopplingen? Ridå! Vevlager kass, missat det helt trots att jag haft magneten borta tre gånger...

Nytt beslut, riv ner gör rätt!
Kollar med både BD och EM om delar och tänker att nja jag beställer lite från varje för utvärdering, mer om det senare.

Beställer alla packningar och packboxar och lager till motorn/bakhjul kickaxel, kick, kickgummin, ny dämpare och starkare fjäder fram och ställbar bak, växelkors, och nållagret vid växelboxen. Samt ny växelbox då en bit saknas vid justerskruven. Är på reparation hos en kollega som kan svetsa så tja snart har jag två växelboxar...
Image

Under väntan på delar så växer iden på att skaffa en starkare motor som man kan stoppa i efter besiktning, ramlar över en franskreggad PX125E för 3' åker och hämtar! Hoppsan nu har man två... Denna px är dock extremt sliten, bla är framfjädern av på tre ställen och det finns knappt ett ställe på chassiet som inte har en repa eller buckla på sig. Kör en sväng bara på kul(vem stoppar en fransman?) Känns bra, det blir en bra motor att stoppa i.

River ner pxen i beståndsdelar, sparar det som är helt och går att plocka bort, ska väl lägga ut till försäljning vad det lider. Chassiet skrotar jag nog, kan det finnas något intresse på ett franskreggat px chassie? Jag har ju alla papper, förra ägaren gjorde ursprungskoll och fick ok men han regga aldrig in den så, allt måste göras om i så fall.
Image

Håller nu på och trixar med elsystemet för en konvertering, ska dubblera systemet där det behövs och inte ändra orginal funktionerna men lägga till ett tändlås även på 6volts delen. Iden är att bara koppla om vid motor och vid batteri, byta lampor och tuta till den passande för motorn som sitter i sen bara åka.
Image

När jag håller på och skruvar så kommer jag ihåg mer och mer av den första och det slår mig att det inte kan ha vart en 59a, den hade "lucka" under sadeln där man kom åt fuggen annars är den exakt som 59an... Vad kan det ha var för årtal på den då?
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Om den såg ungefär likadan ut i övrigt så var det en 57:a eller 58:a.
/P
Fredde
Entusiast
Entusiast

Post by Fredde »

Hm då kan jag behöver skaffa en till;-)

Håller på att montera startrelä samt regulator under sidokåpan och dra kablage lite snyggt ska fixa bilder.
Letar smidig lösning på att ev behålla separatsmörjnings systemet samt montera tändningslås och skaffa ett nytt batteri så jag kan passa in det med lämplig hållare.
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
Fredde
Entusiast
Entusiast

Post by Fredde »

Jahopp då har man fixa lite el under kåpan lite trix blev det tänkte inte på låset till luckan så jag var tvungen att flytta start relät 1cm... Montera laddregulatorn undertill på batterihyllan sen snyggade till kablarna lite.
Image

Nu är allt dubblat från batteri till motor, orginal kablage samt PX kablaget. När man kör 6v så är allt som vanligt och orginal inkopplat, när man kör 12v så kopplar jag in +kabeln till/från 6v batteriet till säkringen till 12+kablaget, sen kopplar jag in 12v ström från regulatorn till "gul" orginal kablage och skarv vid motor.
Resten av orginal kablaget vis skarv motorn kommer inte vara inkopplat. Orginal dödaren kommer vara paralellkopplad med ett tändningslås som jag ska sätta dit, den kommer att fungera även för 6v systemet, så kan jag stänga av oavsett motor med knapp eller vrida av nyckeln.

Sen till separat smörjning systemet, hm lite trix med att ta bort det och va smidigt sen att fortfarande ha det men vill ju inte göra hål för titt glaset och px tanken är inte snygg heller. Även om man vrider olje tanken och lyckas pressa ner den.
Vad göra, tja jag har haft en massa gamla Saabar, finns massor av bra grejor på dessa bilar som går att använda till andra saker.
gasreglage fjädern blev tex bra för att ge lite motstånd i gaspedalen till min Multipla, en gammal tank blev en grill.
Image
Image
Så vad finns det mer för användbara prylar...
Image
Image
Image
Image
Image
Image

he he ganska nöjd...
Ska tillverka en mätsticka så jag inte kört torrt iom att anslutningen är mitt i botten och tanken lutar så måste man hålla koll. Med den rymmer ju lätt en liter så det ska nog gå bra, ska fixa lite kopparrör så man får till schyssta böjar på rören så det inte blir stopp bara så är det klart!
Då ska jag bara få delarna till min motor så jag kan montera ihop den också morr... hatar att vänta...
Fredde
Entusiast
Entusiast

Post by Fredde »

jahopp lite uppdate:
Har skaffat ett tändningslås ialla fall, tyvärr så jordade det inte vid avslaget som pxens orginal så jag blev tvungen att skaffa en huvudbrytare/jord knapp under kåpan så den inte bara går att kicka igång.
Image
bilden blev visst lite vriden...

Sen finns det ju ett batteriproblem då 12v batteriet är så mycket större än 6v, vill ju inte kapa eller borra mer än nödvändigt.

Tja pxens batterihållare är ju bra. med nedvikning av kant på orginal hållaren och borttagning av gummi bussingar så kunde man borra hål i pxhållaren och passa in den över orginalet. Och med distanser och brickor så skruvade jag fast hållaren genom orginal hålen för gummibussningarna.
Image

Då fick man ju fast 12vbatteriet! hm men 6v då det är ju så mycket mindre. Jag borrade små hål i sidan på pxhållaren så man kunde trä igenom orginal klämman för 6v batteriet, klart!
Bara montera/demontera klämma så kan man ha både 6 och 12 batteri i samma hållare.
12volt...
Image
6volt..
Image

Sen har jag dragit lite rör till separatsmörjningen, nästan klart under kåpa!
Image

Var tvungen att fixa en lite skarv övergång från 8mm till 5mm får fundera på om jag ska ha det så eller om jag ska hitta på något bättre, men det får bli senare, så länge det är tätt.

Sen till projekt motor renovering...
Fick äntligen min kickaxel... en begagnad helsplinsad.
Tja det visste jag ju om iofs. Men den hade lite rost på sig och jag stod i valet och kvalet att inte använda den. Men då hade jag behövt skicka tillbaka kicken också, och så tröttna jag och satte igång med lite smärgelduk och fick den tillräckligt så jag beslöt att använda den.

Men bilder på att montera ihop en motor finns det nog nog av här så det blev inga bilder alls faktiskt.
Hade lånat ett "dragande" monteringsverktyg till veven.
Efter råd från några erfarna så monterade jag lagren i husen först, och drog fast veven igenom dem, fungerade utmärkt.
Ingen värmning /kylning, inget bankande på veven och man behövde ingen kil. Rekommenderas starkt.
problem tja jag upptäkte till min fasa att en del av en av packboxarnas gummiläpp hade kommit lite ikläm vid vev monteringen, men jag behövde bara peta lite försiktigt så lade den sig tillrätta. och att jag glömde den lilla distansbrickan bakom kopplingspaketet så jag blev tvungen att montera bort paketet igen men tja jag märkte det ju direkt så någon riktig fara på taket blev det ju inte.
Motorn är nästan helt ihopskruvad nu. Återstår att få tillbaks den i chassiet...
Fredde
Entusiast
Entusiast

Post by Fredde »

Ok motorn är i chassiet!
Tändningen är justerad men tydligen så är min extra dödarknapp någe fel med så den jordar vid vibrationer... inte bra måste byta den.
Har faktiskt tagit en sväng!! jippey
Men den varvar inte ur riktigt samt att den BÖÖPar vid gaspådrag sen varvar den till får kolla lite till hur det ligger till med tändning egentligen, Den marshar kanske 65-75km/h. ska lägga upp lite bilder senare.
klinkhammer
Lärling
Lärling

Post by klinkhammer »

Jag kan vara helt ute och cykla så rätta mig om jag har fel... Jag tror inte oljepumpen suger utan det måste vara självfall. Har inte riktigt koll på hur karossen ser ut på touring men det ser ut att kunna bli riskabelt låg nivå jmf med var förgasaren sitter från ca "halv tank". Eller har du redan kollat upp det?
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
Fredde
Entusiast
Entusiast

Post by Fredde »

Har ju slaktat en PX och den oljetanken sitter under bränsletanken och utgången sitter under på den tanken, allså väldigt lågt längst ner i ramen.
Sen går ju slangen uppåt och in i överkant på förgasarhuset och sen ner i pumpen så jag förutsätter att den måste suga.
Den måste ju troligtvis luftas ordentligt innan men som min oljebehållare sitter nu, sitter den högre än orginalet.
Bara slangen som sitter lågt men jag tror inte den sitter lägre än utgången på Px tanken.
Men jag ska kolla det.
Kommer att märkas när jag kopplar in den iom att jag har olja i den vanliga tanken också, så om den ryker utta h-e så funkar det;-)
Fredde
Entusiast
Entusiast

Post by Fredde »

Nu så!
url=http://www.geting.se/viewimage/image/24 ... 20_(1).JPG]Image[/url]
Äntligen så är man på rull och åker Touring!!!
Har inte ens tvättat den så bråttom var det...
Image
Och bakom står mitt andra 2t monster fast den är på 850cc...

Va härligt att åka Vespa har faktiskt lyckats med ett par skalper redan;-) Eu plast schabrak visserligen och troligtvis inte så trimmade men ändå. Behöver nog byta kolvringar, brytare samt kondensator nedför gör den 75-80 rakväg 65-70 uppför 50...
Men det får bli efter besiktning om jag lyckas få tag i en tid. Men äh då slänger jag ju i Px snurran så det får läggas på "att göra" listan.

Nu ska det putsas och tvättas! behöver nog någon backspegel eller två, någon som har bra tips?
Är de man klämmer i skölden någe att ha?
Jag har ju inga hål i styret, fundera på att skaffa såna som man sticker igenom vid broms och kopplings handtage, man får ju justera den vänstra så att den funkar när man har trean i eller någe men det blir ju inga hål ialla fall.
Fredde
Entusiast
Entusiast

Post by Fredde »

Hittade ju felet på min extra dödarknapp, kabelskorna kom imot tanken ibland... Nu är de ännu mer krökta samt bättre isolerade.

En kul grej är att jag har båda orginal nycklarna (styre och lucka) till den samt att nyckelnummren är instansade på nycklarna. Besiktningskontrollmärkena (den gamla genomskinliga klister modellen) sitter pryligt plaserade över varann på styrkåpan samt inkörningsinstruktionerna är också kvar på insidan av kåpan.
Sånt är kul ska bara fixa det trasiga fästet för orginalskylten så åker den på också...
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Vår erfarenhet av klämspeglarna var usla, man såg bara asfalt med dem. Karln har en skena (beställde från Pascoli, finns andra också) som man skruvar fast i bulten i styrhuvudet under lampan. Och i den skenan fäster man spegeln. Finns för en eller två speglar. De är massor bättre!
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Fredde wrote:jahopp lite uppdate:
Har skaffat ett tändningslås ialla fall, tyvärr så jordade det inte vid avslaget som pxens orginal så jag blev tvungen att skaffa en huvudbrytare/jord knapp under kåpan så den inte bara går att kicka igång.
När jag huttade i en px200-motor i min SS (dock ska den tas tillbaka till original snarast möjligt; har blivit för påverkad av italienarna ;) ) så ville jag förstås ha en nyckel-lösning som bortsett från att bryta strömmen även dödade motorn.

Efter mycket research kom jag fram till att även snöskotrar är 2-takt och att deras tändningslås har dödar-läge.

Hittade sedan någon obskyr handlare i Norrland (ja, det var verkligen Norrland och inte bara norr-om-skåne) som för en 3-400-nåt skickade ner ett kromat, enkelt tändningslås med dödarläge som sedan monterades i ett för ändamålet upptaget hål i karossen (som ska svetsas igen).
Fredde
Entusiast
Entusiast

Post by Fredde »

Ah fina tips!
Ska kolla efter en skena och tändlås till en scoter!
Tack.
Fredde
Entusiast
Entusiast

Post by Fredde »

Vilket väder! va härligt att äntligen kunna glida runt på en vespa...
url=http://www.geting.se/viewimage/image/24 ... 6_(16).JPG]Image[/url]

Besiktning närmar sig, men jag är faktiskt inte orolig den går bra nu och jag får en åktur på den sörmlänska vägarna när jag ska åka till besiktningen. Det är ju några mil förstoss, men Flen är väl ett trevligt ställe;-)
Gutta
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Gutta »

Min Touring gav upp i Flen, fick åka tåg hem och hämta skåpbil. :cry:
Men nu är den i gång igen :D
Touring -60
Rally180 -73
Fredde
Entusiast
Entusiast

Post by Fredde »

Aj Aj... äh går det så går det;-) Har ju en extra motor som står och väntar och jag har semester så det blir intressant.
Fredde
Entusiast
Entusiast

Post by Fredde »

Jahopp så skulle man kolla hur slitna kolvringarna var och så naturligtvis så bröt man av en....

ja det goda med sig att man beställde nya tillsammans med ny kondensator och brytare. S-tan vad Em är snabba med leveranserna!

Går nog lite bättre nu, men när jag tog en sväng med tjejen bakpå så upptäckte jag att den knappt gick någe saktare än när jag åker själv!
Går snarare bättre, konstigt. Men lite skillnad i långa uppförsbackar är det ju. Men för att ha 5.5hk för 50 år sen så är den ganska stark.

Snart är det besiktning så jag kan åka lagligt, eller det är ju planen i alla fall.
Fredde
Entusiast
Entusiast

Post by Fredde »

TA DA!! Besiktigad med rent papper!!!!
Första besiktningen sen -68a.
Första besiktningen med nummerskylt utan länsbokstav...
Synd att man inte får någon uggla längre skulle vara coolt med en från 68a och en från 2010.

Nu åker man lagligt alltid någe, nu ska jag bara klämma i Px snurran så man slipper blaska med olja...
Fredde
Entusiast
Entusiast

Post by Fredde »

Slängde i Px snurran lite snabbt, mina förberedelser fungerade bra.
Och hittade lösning på gasvajerinkopplingen på förgararen så jag slapp fixa alltför mycket.
Men chokevajern räckte inte på längden så jag fick byta vajer, det gjorde jag med tanken monterad! Ganska nöjd med mig själv, för jag bytte ju komplett med hölje, det går allså, bra hål det där luft hålet, går att göra mycket med hjälp av det.
Den startade på första!

Men så var det det där med att det droppar bränsle om den efter ett tag, mindre kul då jag upptäckte att gängorna på en av skruvarna på flottörlocket var paj... morr!
Ja, ja, man får fixa insatsgängor eller göra större helt enkelt.

Men vilken skillnad på gång i motorn, jäklar vad den varvar, och snabbt sen, jämfört med 150 orginal snurran.

Och den verkar suga i sig olja från min oljetank också, så det verkar ju fungera det med.

Nu ska jag bara jaga 12 lampor som passar, samt byta signalhorn så ska vi sen om jag fått till elen rätt också...
Fredde
Entusiast
Entusiast

Re: Tillbaka till Touring...

Post by Fredde »

Kanske skulle skriva lite om hur det gick under hösten. jotack bra! Den går som ett troll, har diskuterat med en del på forumet om just detta och jag har faktiskt inte kollat om det är ett 177 kit på den än, fan vet om jag ens vill...
Hur som om man sätter sig i räser sadel (passagerar kudden;-)) och hukar lite så så varvar den så inni he att mätar nålen tillslut försvinner in bakom i huset, 110+ på mätaren hur kul som helst och det är definitivt mer än 90 riktig fart.

Min egen lösning på separat smörjningen fungerar oklanderligt super skönt att slippa blanda, och när olje tanken är så stor så går den långt mellan påfyllningarna. En uppmaning till alla som har stoppat i nyare maskiner i äldre vespor. Montera en oljetank och koppla in separat smörjningen igen! Den suger själv det behöver inte vara självfall men man kan ju se till att det inte är så mycket luft i systemet när man börjar och starta med oljeblandat också för säkerhets skull.

Mods vs Rockers hann man med också va långt man kan åka på 5 liter med en vespa! men man blev drabbad av någon olje smitta så Vespan trängs med en Triumph T100 -69 numera. Underbar bus maskin men den ersätter inte vespan, båda är skoj på olika sätt.

Inga problem att rapportera annat än att min elstart inte fungerar, skit... allt annat fungerar och batteriet är inte slut så fan vet vad det beror på. Glapp eller om den kanske inte laddar fullt ändå så att den inte orkar eller någon dålig kontakt i start relät kanske, ja ja den startat ju på typ första kiken ändå så något problem är det ju inte.

beställde ett backspegel fäste från SIP ett sånt man monterar på bulten vid styret men den fästet har man inte sett röken av och SIP kan inte säga när de kan leverera men ta betalt kan de ändå tydligen.
Fredde
Entusiast
Entusiast

Re: Tillbaka till Touring...

Post by Fredde »

fick en hint om att bilder försvunnit, och se på fan hittade dem!
Attachments
klart! har gjort ett "jack" i anliggnings ytan på locket så att det kan komma in luft så att det inte blir vaccum u burken så att man kört torrt, det vill man inte...
klart! har gjort ett "jack" i anliggnings ytan på locket så att det kan komma in luft så att det inte blir vaccum u burken så att man kört torrt, det vill man inte...
öppning.jpg (90.61 KiB) Viewed 15724 times
kåpa monterad
kåpa monterad
fäste genom lucka.jpg (89.94 KiB) Viewed 15724 times
monterat innan kåpa, burken måste lossas för att montera/demontera kåpan
monterat innan kåpa, burken måste lossas för att montera/demontera kåpan
provmontering.jpg (89 KiB) Viewed 15724 times
fäste
fäste
fäste.jpg (95.25 KiB) Viewed 15724 times
Post Reply