Det började ca 1983-84 någon gång, ni vet när en skrot verkligen var en skrot och man kunde gå och hitta istort sett vad som helst och priset var "äh får jag en tjuga".
Farsan var på "vår" skrot och skulle väl kolla efter något, när han kom hem så sa han i förbigående (jag var 14-15 år) "det ligger en vespa i delar på skroten..."
Tvingade honom (inte svårövertalad) att åka tillbaka med mig med. Hittade 4 kartonger och ett chassie "äh får jag femtospänn" Japp taget!
Det visade sig att inget saknades, allt var med, ned till alla lister!!!
Efter lite forskning visade det sig att det var en 150cc, och jag som skulle ta mc kort blev lite less för jag skulle ju inte få köra den på många år. Vi letade upp lite papper på den och satte ut den på annons och jag tror den såldes samma dag 4500:- Far och son kom och hämtade den i Järna där jag bodde då, sonen kan inte vart gammal, under tio vad jag kommer ihåg. Någon som känner igen sig? Som jag saknat den Vespan!
Kommer ihåg den som igår, barocklisterna (en var av ficj skruva dit lite extra skruvar för att hålla fast den) de stora passagerarbågarna det uppfällbara ryggstödet, ekernavkapslarna, två röda och en blå, (eller tvärtom). Pakethållaren bak där reservhjulet låg... Jag kommer ihåg att den kändes sidotung att köra på tomten...
I höstas spårade jag ur efter att en fd jobbarkompis (italienare...) kom förbi med sitt vespa projekt och jag provade lite...
Blocket kollades av med en ca timmes mellanrum under en tid och sen bar det av och hämta en istort sett orörd orginal 59a touring utanför E-tuna, precis inreggad i registret för första gången sedan nya skyltarna infördes...
Pillade i lite nybensin och lite tog några provturer och njöt, inget lyse och halvtveksam funktion och fastsättning på det mesta. Det var då jag märkte att kicken började rappa över...
Den blev ståendes över vintern då jag inte hade tid sen kördes den till mitt nya garage men den stannade för mig och jag fick tolka hem! Ah uppfriskande det var några år sedan man gjorde det!
Sen började det mer seriösa skruvandet bland annat för att få belysningen att fungera, tyvärr var det en gammal jänke/hotrodder kille som haft den senast och (har inget emot dessa killar eller denna kille) men kända för att fixa el är de inte. Fick fart på det tillslut efter byte av batteri till ett riktigt 6v batteri till mc (satt en blyaccumulator till ett larm där) samt byte av likriktare till en kjell&company dito. Borra hål i kicken axelåsning/sprint och ny bult fixar kickproblemet, Ut och prova mmm...
Men varför börjar det skrapa när jag håller in kopplingen? Ridå! Vevlager kass, missat det helt trots att jag haft magneten borta tre gånger...
Nytt beslut, riv ner gör rätt!
Kollar med både BD och EM om delar och tänker att nja jag beställer lite från varje för utvärdering, mer om det senare.
Beställer alla packningar och packboxar och lager till motorn/bakhjul kickaxel, kick, kickgummin, ny dämpare och starkare fjäder fram och ställbar bak, växelkors, och nållagret vid växelboxen. Samt ny växelbox då en bit saknas vid justerskruven. Är på reparation hos en kollega som kan svetsa så tja snart har jag två växelboxar...
Under väntan på delar så växer iden på att skaffa en starkare motor som man kan stoppa i efter besiktning, ramlar över en franskreggad PX125E för 3' åker och hämtar! Hoppsan nu har man två... Denna px är dock extremt sliten, bla är framfjädern av på tre ställen och det finns knappt ett ställe på chassiet som inte har en repa eller buckla på sig. Kör en sväng bara på kul(vem stoppar en fransman?) Känns bra, det blir en bra motor att stoppa i.
River ner pxen i beståndsdelar, sparar det som är helt och går att plocka bort, ska väl lägga ut till försäljning vad det lider. Chassiet skrotar jag nog, kan det finnas något intresse på ett franskreggat px chassie? Jag har ju alla papper, förra ägaren gjorde ursprungskoll och fick ok men han regga aldrig in den så, allt måste göras om i så fall.
Håller nu på och trixar med elsystemet för en konvertering, ska dubblera systemet där det behövs och inte ändra orginal funktionerna men lägga till ett tändlås även på 6volts delen. Iden är att bara koppla om vid motor och vid batteri, byta lampor och tuta till den passande för motorn som sitter i sen bara åka.
När jag håller på och skruvar så kommer jag ihåg mer och mer av den första och det slår mig att det inte kan ha vart en 59a, den hade "lucka" under sadeln där man kom åt fuggen annars är den exakt som 59an... Vad kan det ha var för årtal på den då?