Är den felgängad????

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Guruville
Nybörjare
Nybörjare

Är den felgängad????

Post by Guruville »

Håller på att ta bort hjulagret på min vespa 180ss -68.
Lagret är piss-slut! Sitter en krans innan lagret som håller det på plats. Är den felgägad eller är det jag som är klen:cry:
Har värmt så det ryker om grejerna men det sitter fortfarande och har inte rört sig en mm ens.
Någon som har tips eller knep innan jag spejsar ur och övertalar den med rondellen och huggmejseln:?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Den är i allafall vänstergängad :)

Brukar ta den med tryckluftshammare om den sitter för hårt, detta är dock destruktivt för muttern och den får alltså bytas efter man demonterat med den metoden.

VH/Calle
Guruville
Nybörjare
Nybörjare

Post by Guruville »

Ok låter bra!
Tack för tipset calle!
Du verkar veta allt om vespa och lite till.
Vi kommer nog höras av fler gånger under min vespa utbildning jag har i verkstan.

Ps fläktkåpan satt som gjuten!
Mvh Viktor
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

Ajdå, vänstergängad säger ni?
Jag har därmed ikväll lyckats slå min egen krans ett halvt varv mera fastdragen än den var när jag började.
Inte undra på att det inte gick att slå den längre till slut...

Jag hade mina undringar kring om den var höger- eller vänstergängad när jag började försöka lossa på den, men eftersom det gick relativt lätt att flytta den moturs (med slägga och dorn iofs) så trodde jag den var normalt högergängad.

Konstigt förresten att det alls gick att dra åt den så mycket som ett halvt varv ändå?

mvh
// Johnny, Limhamn
Post Reply