SF Quattrini M1L 09 motorbygge, Mycket bilder

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Post Reply
primmy73
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Wed 12 Apr 2006, 20:57
Location: Finland

SF Quattrini M1L 09 motorbygge, Mycket bilder

Post by primmy73 »

Tjena,

Har som runriken lyder byggt en ny motor till min Primavera. Tänkte först uppdatera polinimotorn med reed, fugge, vespatronic osv. Men när jag räknade kostnader så insåg jag att det inte var fråga om så mycket till att få en Riktigt rolig motor.

Cylle, tändning, kort 4:a beställde jag från www.duepercento.com , servicen var bra och priserna trevligare än tyska motsvarande.


Image


Image



Image



Image

Beställde fel 4:a, men tur var hade en kompis den nyare typens växelpaket liggandes och jag la in en et3 växellåda i stället, då passade kuggen jag hade.
Här ser man skillnaden på kuggarna, nya till vänster

Image

Lådan ihop, shimmad till 0.1mm
Image


Öppnade kanalerna full ut, detta var möjligt då jag planade ner packningsytan på blocket

In process, vänstra påbörjad, höger orörd

Image

Färdig
Image

Boysen portarna krävde också lite finputs då de hade rester från gjutningen
Orörd boysen
Image

Båda klara
Image

Kontoret, här kan man också se 8+3mm packingarna som krävdes för strokningen,
Image

Andra prylar

XL2 koppling
Image

Koso 34
Image

Vev, 54/105
Image

Laser!
Image
Köpte ett DRT primärset, de kom i delar och var inte det trevligaste att plocka ihop.
Utgångsläge
Image

Kuggens och korgens platser för fjädrarna fick passas ihop


Image

Nitandet gick bra bara man hade ett bra motstycke. Till slut ankrades nitarna med punktsvetsar.

Image

Fick blocket från verkstan var vevhuset frästes up för ökade slaglängden, också packningsytan frästes ner. Dock hände nåt missförstånd och de lämnade kvar delen som sticker upp över svänghjulet. Man fick bli kreativ, så jag gjorde en jig av MDF och fräste ner det med en handfräs. Hålet vid julgranen fixades med kemisk metall.

Image

Image

Image

Efter fräsandet fick jag börja med portandet



Image

Största bort med fräsbett, sen det sista med liten sandpapperrulle.



Image


Färdiga kanaler

Image

Med packningskloss

Image


Jaahas, då var den ihop

Slutligen så blev det att se ut som följande
M1l
Koso 34
Zirri blås -skall uppdateras
20/20 54/105 fullcirkel vev, BGM
27/69 primär
Et3 låda med DRT 48 kuggs 4:a
pkxl2 koppling -skall uppdateras med cosa fjädrar och bättre lameller

Ett litet klipp mycket kopplingsslir
http://www.youtube.com/watch?v=7bQA6fwSAnI

Ett par bilder av primmyn

Image
Image
Image


Nu kvarstår finliret av fuggen och kopplingen. Gashandtaget tillåter inte fuggen att öppna mer än 3/4 delar, måste fixa mera utslag ii form av större gasrulle.
Men hittils så har det varit bara leende, throttlewheelies kommer man liksom inte över, hur sjukt som helst när den börjar dra. :twisted: :D

Nicke
Ikonen
Entusiast
Entusiast
Posts: 190
Joined: Sat 19 Dec 2009, 02:15
Location: Göteborg

Post by Ikonen »

Hyvä, hieno kone.
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 L -69 Renovering på gång
ClausFox
Entusiast
Entusiast
Posts: 185
Joined: Mon 29 Dec 2008, 00:52
Location: Norway
Contact:

Post by ClausFox »

Snygt! :D
Vespa Popolino Sportique Supreme 1964
Vespa popolino 1960
Vespa 50s 1972 (X)
Vespa popolino 1963

Claus Henrik Sc.
Klingen
Entusiast
Entusiast
Posts: 235
Joined: Sun 09 Apr 2006, 23:19
Location: Cracker City

Post by Klingen »

- Vilken jävla raket!!! :twisted:
Post Reply