Har som runriken lyder byggt en ny motor till min Primavera. Tänkte först uppdatera polinimotorn med reed, fugge, vespatronic osv. Men när jag räknade kostnader så insåg jag att det inte var fråga om så mycket till att få en Riktigt rolig motor.
Cylle, tändning, kort 4:a beställde jag från www.duepercento.com , servicen var bra och priserna trevligare än tyska motsvarande.

Beställde fel 4:a, men tur var hade en kompis den nyare typens växelpaket liggandes och jag la in en et3 växellåda i stället, då passade kuggen jag hade.
Här ser man skillnaden på kuggarna, nya till vänster

Lådan ihop, shimmad till 0.1mm

Öppnade kanalerna full ut, detta var möjligt då jag planade ner packningsytan på blocket
In process, vänstra påbörjad, höger orörd

Färdig

Boysen portarna krävde också lite finputs då de hade rester från gjutningen
Orörd boysen

Båda klara

Kontoret, här kan man också se 8+3mm packingarna som krävdes för strokningen,

Andra prylar
XL2 koppling

Koso 34

Vev, 54/105

Laser!

Köpte ett DRT primärset, de kom i delar och var inte det trevligaste att plocka ihop.
Utgångsläge

Kuggens och korgens platser för fjädrarna fick passas ihop

Nitandet gick bra bara man hade ett bra motstycke. Till slut ankrades nitarna med punktsvetsar.

Fick blocket från verkstan var vevhuset frästes up för ökade slaglängden, också packningsytan frästes ner. Dock hände nåt missförstånd och de lämnade kvar delen som sticker upp över svänghjulet. Man fick bli kreativ, så jag gjorde en jig av MDF och fräste ner det med en handfräs. Hålet vid julgranen fixades med kemisk metall.

Efter fräsandet fick jag börja med portandet

Största bort med fräsbett, sen det sista med liten sandpapperrulle.

Färdiga kanaler

Med packningskloss

Jaahas, då var den ihop
Slutligen så blev det att se ut som följande
M1l
Koso 34
Zirri blås -skall uppdateras
20/20 54/105 fullcirkel vev, BGM
27/69 primär
Et3 låda med DRT 48 kuggs 4:a
pkxl2 koppling -skall uppdateras med cosa fjädrar och bättre lameller
Ett litet klipp mycket kopplingsslir
http://www.youtube.com/watch?v=7bQA6fwSAnI
Ett par bilder av primmyn

Nu kvarstår finliret av fuggen och kopplingen. Gashandtaget tillåter inte fuggen att öppna mer än 3/4 delar, måste fixa mera utslag ii form av större gasrulle.
Men hittils så har det varit bara leende, throttlewheelies kommer man liksom inte över, hur sjukt som helst när den börjar dra.

Nicke