Försäkring
Försäkring
Var försäkrar ni gammelscootrarna ?
Är inte riktigt säker på att min platsar på MHRF försäkring och tycker 1300/helår för trafik känns lite för dyrt.
Finns det inge scooterspecial vackert väder-variant nånstans ?
Är inte riktigt säker på att min platsar på MHRF försäkring och tycker 1300/helår för trafik känns lite för dyrt.
Finns det inge scooterspecial vackert väder-variant nånstans ?
Ural m72 och BMW R75 i garaget nu i sällskap med en Lambretta li 1958
Kör också Bilsport & MCs Classica-försäkring. Minns inte vad jag betalar men har för mig att det är runt 400:- för den billigaste och 1500:- för den dyraste. Lägre går nog knappast att komma om man vill ha en försäkring utan milbegränsning och sådant...
De är rätt billiga på "vanliga" scooterförsäkringar också - ringde och frågade vad det skulle kosta att ha Råttan hos dem (som av förklarliga skäl inte går att ta på Classica). Typ 1600:- om året för helförsäkring tydligen, vilket inte jag tycker var så farligt ändå!
De är rätt billiga på "vanliga" scooterförsäkringar också - ringde och frågade vad det skulle kosta att ha Råttan hos dem (som av förklarliga skäl inte går att ta på Classica). Typ 1600:- om året för helförsäkring tydligen, vilket inte jag tycker var så farligt ändå!
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
Dessutom har vi medlemmar i SSK rabatt på deras "vanliga" scooterförsäkring!Ronnie wrote:De är rätt billiga på "vanliga" scooterförsäkringar också - ringde och frågade vad det skulle kosta att ha Råttan hos dem (som av förklarliga skäl inte går att ta på Classica). Typ 1600:- om året för helförsäkring tydligen, vilket inte jag tycker var så farligt ändå!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Det skiljde så lite mellan halv-och helförsäkring i mitt fall att valet var lätt.colsson wrote:Helförsäkrad?
Vad får jag ut om jag skrotar min Touring?
känns som att den mest har ett värde för mig personligen.
Klotar jag och skrotar maskinen bör jag åtminstone få ut vad jag gett för den, även om det är en större personlig förlust än ekonomisk.
Go classic, not plastic
http://www.bilsport-mc.com/
dessa tar inte V50, enbart motorcyklar, ej mopeder fick jag som svar.
Trygg hansa blev det tillslut.
dessa tar inte V50, enbart motorcyklar, ej mopeder fick jag som svar.
Trygg hansa blev det tillslut.
V50L 1970 renovering avslutad, bilder nedan!
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
Bilsport-MC blir nog svårslaget. De erbjöd helförsäkring för 463:-/år.
Då behöver jag ju inte ens mygla för frugan, med vad min hobby kostar
Då behöver jag ju inte ens mygla för frugan, med vad min hobby kostar

"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Nyligen var det en hoj som brann upp fullständigt. Försäkringsbolaget ersatte med att betala ut en stor summa pengar (beräknat försäljningsvärde) plus att han fick behålla ram och delar. För pengarna köptes motor och delar samt lackering.
Dvs: Han kan få ihop sin hoj igen. Hade han bara haft trafikförsäkring så hade han inte fått en spänn och stått med ett nedbrunnet vrak som säkerligen kostat massor att fixa till.
/G
Dvs: Han kan få ihop sin hoj igen. Hade han bara haft trafikförsäkring så hade han inte fått en spänn och stått med ett nedbrunnet vrak som säkerligen kostat massor att fixa till.
/G
colsson wrote:Helförsäkrad?
Vad får jag ut om jag skrotar min Touring?
känns som att den mest har ett värde för mig personligen.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Classicaförsäkringen på Bilsport&Mc = 450 kr/år helförsäkring för min Lambretta TV175.
Känns som du kanske ska byta bolag?
/G
Känns som du kanske ska byta bolag?
/G
colsson wrote:Jahadu.. jag betalar nästan 1000kr/år för trafikförs på min Touring.vespaman wrote:Tror jag betalar typ 40 spänn i månaden för Trafik på min Touring på If, det har gått upp rätt rejält dom senaste åren.
- Micool1972
- Entusiast
hur lyckas du med det? Jag får ge 640kr/år på bilsport&mc och då bor jag inte ens i närheten av stockholm.Micool1972 wrote:Hedge wrote:Classicaförsäkringen på Bilsport&Mc = 450 kr/år helförsäkring för min Lambretta TV175.
:
//Michaele[/quote]
WTF? Jag ger 752 kr/år för Clasica-försäkringen på min Lambretta, som ju är mycket nära släkt med Gurans. Fast jag bor ju centralt i det vilda Göteborg

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
- Micool1972
- Entusiast
WTF? Jag ger 752 kr/år för Clasica-försäkringen på min Lambretta, som ju är mycket nära släkt med Gurans. Fast jag bor ju centralt i det vilda Göteborgjencla wrote:hur lyckas du med det? Jag får ge 640kr/år på bilsport&mc och då bor jag inte ens i närheten av stockholm.Micool1972 wrote:Hedge wrote:Classicaförsäkringen på Bilsport&Mc = 450 kr/år helförsäkring för min Lambretta TV175.
:
//Michaele

/jens[/quote]
Jaha Jens ett solklart fall av diskriminering av oss bönner som inte bor nära kungen!
Ja jag säger då de. Jag ska genast kräva tillbaka min sköld från riddarhuset. sablans franskätlige tattare

pratade med killen på Bilsport MC länge eftersom jag har allt försäkrad där och ville få en förklaring varför det skiljer sig typ 300,- mellan Elit och Rally/lambretta etc...
De har kategorier typ "30år gammal / 40år gammal / 50år" gammal...eller nått sådant.
eliten med sv kostar bara 463,-helförs/år
Lambrettan (1962) kostar hittills 752,- men ifrån 2011 blir den billigare.. nånstans vid 1960 - 1961 går brytpunkten för nästa klass
Det är värd att ringa och kolla om man har glidit in i nästa klass - vet inte om de justera prämien av sig själva...
De har kategorier typ "30år gammal / 40år gammal / 50år" gammal...eller nått sådant.
Lambrettan (1962) kostar hittills 752,- men ifrån 2011 blir den billigare.. nånstans vid 1960 - 1961 går brytpunkten för nästa klass
Det är värd att ringa och kolla om man har glidit in i nästa klass - vet inte om de justera prämien av sig själva...
"Blech und Freude Rollerjungen"
Jag tecknade min försäkring för flera år sen, och hittills är det ingen som justerat upp priset på den. Det blir säkert dyrare om jag ställer av hojen och måste teckna ny. Har aldrig ställt av den.
/G
/G
tysken wrote:pratade med killen på Bilsport MC länge eftersom jag har allt försäkrad där och ville få en förklaring varför det skiljer sig typ 300,- mellan Elit och Rally/lambretta etc...
...näää - jag menade att det blir billigare desto "äldre" scootern blir - så att det kan vara värd att kolla just om den klassas för billigare premie.
Av/påställning har jag kört på ett tag, men att har tex garage försäkring mot helförsäkring skilljer bara nån hundralapp - och det var inte värd all byråkrati
Av/påställning har jag kört på ett tag, men att har tex garage försäkring mot helförsäkring skilljer bara nån hundralapp - och det var inte värd all byråkrati
"Blech und Freude Rollerjungen"
Du bor i en stad där till och med veteranscootrar stjäls på löpande band. Inte konstigt då att premien blir högre.
/G
Ja jag säger då de. Jag ska genast kräva tillbaka min sköld från riddarhuset. sablans franskätlige tattare
[/quote]
/G
Jaha Jens ett solklart fall av diskriminering av oss bönner som inte bor nära kungen!Micool1972 wrote:WTF? Jag ger 752 kr/år för Clasica-försäkringen på min Lambretta, som ju är mycket nära släkt med Gurans. Fast jag bor ju centralt i det vilda Göteborgjencla wrote:hur lyckas du med det? Jag får ge 640kr/år på bilsport&mc och då bor jag inte ens i närheten av stockholm.Micool1972 wrote:
//Michaele
/jens