Läckande topplock.

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Old Snake
Drömmare
Drömmare

Läckande topplock.

Post by Old Snake »

Hej alla!

Har följt forumet en tid, sen jag skaffade en PK80S som jag har fixat lite med (tjuvluft mm). Ska ge mig på lite andra grejor också. Min första post gäller detta;

Där topplocket möter cylindern så är det ganska mycket bensin/oljeläckage.

Alltså undrar jag om detta är normalt på en Vespa, antar att det inte är det.

Så vad göra? Har efterdragit och det verkar inte göra nån skillnad. Det ska väl inte vara nån packning där heller?

Ser fram mot lite tips...

Image
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej,

nej, det skall inte läcka där.
Det skall heller inte vara någon packing där, du kan slipa in toppen mot cylindern för att få det tätt:
På PK80 kan du göra det utan att demontera cylindern.
1. dra ner kolven i botten
2. lägg ett lager fett som en ring uppe i loppet
3. smörj på ventilslippasta mellan cylinder och topp
4. vrid långsamt fram och tillbaka tills cylinder och topp suger sig ihop
5. gör rent noggrannt från all slippasta och ta ur fettet (fettet är för att hindra att slippasta kommer in i cylindern vilket skulle vara förödande)

Du kan också addera ett tunnt lager med flytande packning som klarar 300grader (finns på biltema)

VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Old Snake
Drömmare
Drömmare

Post by Old Snake »

Hej där Calle,

tackar för instruktioner. Innan jag börjar att slipa ner cylindern :shock: , så kan det ju bra att dubbelkolla så jag fattat.

1. Vad för typ av fett ska man använda? Ring? Ska jag fylla cylindern? Vad tar jag bort fettet med?

2. Kommer inte "cylinderbultarna" göra det svårt att vrida topp och cylinder mot varandra?

Image

3. Ska man slipa och sen ha på flytande packning eller kan man köra med flytande packning utan att slipa?

4. Att köpa en ny topp skulle det lösa något, antar att "glappet" tyvärr både kan ligga i toppen eller cylindern.

5. Hur kommer det sig att en läcka uppstår? Cylinderdemoner eller nån annan voodoo?

Annars hoppas jag HK är skoj.

VH
Peter
Last edited by Old Snake on Thu 27 May 2010, 20:42, edited 1 time in total.
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Hej!
Ska försöka att svara:
1. Ta lite vanligt fett som finns i en fettspruta eller liknande, smeta ut det på cylinderväggen (1-2 cm från toppen), det är bara för att slippastan inte ska hamna på cylinder väggen. Du kan även stoppa ned lite papper/tyg ovanpå kolven för att skydda den.
När Du är klar så är det bara att torka av cylinderväggen med en trasa (ordentligt).
2. Denna cylinder sitter fast på blocket med korta "pinnbultar" och muttrar, det är 4 st M7 bultar (11mm nyckel) som håller toppen mot cylindern, ta bort dom och Du kan snurra toppen så många varv du vill.
3. Slipa först, det ska normalt inte behövar någon packning.
4. Nja, kan hjälpa men det är billigare att slipa in den gamla och det fungerar.
5. Toppen kan ha blivit väldigt varm av olika orsaker, den kan också vara "dåligt" monterad. När Du ska dra fast toppen så ska man dra bultarna växelvis med lite moment i början och sedan hårdare och hårdare tills rätt moment är uppnått. Drar Du allt på en gång så kommer toppen att bli lite ogämn och då läker det.

Lycka till
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Old Snake
Drömmare
Drömmare

Post by Old Snake »

Aha,

tackar för svaret. Nu vågar jag starta denna operation. Blir helgens stora projekt och förhoppningsvis med gott resultat, återkommer med besked om patienten överlevt eller dukat under. 8)

Hej så länge!
Post Reply