Laga motorblock med alutite

INGA FRÅGOR HÄR! Här lägger man upp bilder och beskrivningar t ex på hur man LÖST mekproblem eller hur man tillverkat nån kul specialdetalj.
Post Reply
madoc
Entusiast
Entusiast

Laga motorblock med alutite

Post by madoc »

Bifogar bilder på lagning av ett fäste för fläktkåpan (Smallframe) med alutite (Jula). Efter ett par misslyckade försök läste jag Jim´s mekhörna på Classic Motor (som beskriver lagning med zink) och fattade att jag skulle ha en form att gjuta i. Det gäller att godset blir tillräckligt varmt och att man skrapar ner i smältan mot godset som smältan skall gjutas mot. Utgångsläget är helt nerfilat - gränsen mellan gammalt och nytt syns på första bilden. Smältformen gjordes av en plåtbit. Blocket vilade mot en tegelsten och allt värmdes med gasolbrännare:

Image

Efter filning borrning (på frihand - inte helt centrerat kanske) och gängning:

Image

Image
Image

Har även lagat en spricka i blocket med alutite. Svårt att få att fästa - måste bli varmt ordentligt och man måste skrapa i ytan mellan alutite och gods, men när det väl funkar så blir det kanon.
Last edited by madoc on Mon 24 May 2010, 09:45, edited 1 time in total.
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Grymt!

Det där skrapandet skulle göra sig bra i en videosnutt för att bättre förklara det, men resultatet ser ju perfekt ut!
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Hmmm.... satt och funderade....

Jag har en P/X200 kolv som jag förr eller senare behöver svetsa igen ett par portar i eftersom den sitter i en uppborrad SS180-cylinder.

Problemet är det att cylindern är uppborrad efter kolven. Skulle den svetsas och det inte går käpprätt åt h******e så deformeras kolven hur som helst, vartefter den måste svarvas för att sedan borra om cylindern en andra gång.

Vad tror ni - skulle en zink-lödning hålla? På mektipssajten hävdas att zinkfogen är starkare än aluminiumet runtomkring, och det borde ju vara hur lätt som helst att löda igen hålen inifrån med en "form" kring kolven fäst med en slangklämma modell längre... Och med den obefintliga uppvärmningen av godset runtomkring borde väl inte heller kolven deformeras?
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

victor wrote:Hmmm.... satt och funderade....

Jag har en P/X200 kolv som jag förr eller senare behöver svetsa igen ett par portar i eftersom den sitter i en uppborrad SS180-cylinder.

Problemet är det att cylindern är uppborrad efter kolven. Skulle den svetsas och det inte går käpprätt åt h******e så deformeras kolven hur som helst, vartefter den måste svarvas för att sedan borra om cylindern en andra gång.

Vad tror ni - skulle en zink-lödning hålla? På mektipssajten hävdas att zinkfogen är starkare än aluminiumet runtomkring, och det borde ju vara hur lätt som helst att löda igen hålen inifrån med en "form" kring kolven fäst med en slangklämma modell längre... Och med den obefintliga uppvärmningen av godset runtomkring borde väl inte heller kolven deformeras?
Med uttalad brist av metallurgiska kunskaper, ser jag som amatör faran med att blanda olika metaller i den miljö som finns inuti en motors cylinder. Zink och aluminium har olika smältpunkt och värmeledningsförmåga. Därmed bör värmeutviddningen också vara olika.

Inget projekt jag skulle ge mig på i alla fall.
Go classic, not plastic
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Martin O wrote:
Med uttalad brist av metallurgiska kunskaper, ser jag som amatör faran med att blanda olika metaller i den miljö som finns inuti en motors cylinder. Zink och aluminium har olika smältpunkt och värmeledningsförmåga. Därmed bör värmeutviddningen också vara olika.

Inget projekt jag skulle ge mig på i alla fall.[/quote]

Det ligger onekligen något i vad du säger.

Så problemet enligt dig är inte hållbarheten utan snarare risken för deformering på grund av hettan..?
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

victor wrote:
Martin O wrote:

Inget projekt jag skulle ge mig på i alla fall.
Det ligger onekligen något i vad du säger.

Så problemet enligt dig är inte hållbarheten utan snarare risken för deformering på grund av hettan..?
Som den amatör jag är inom området, kan jag läsa mig till att zink har en lägre smältpunkt än aluminium och således bör utviddningen ske vid en lägre temperatur med eventuellt värmenyp som följd, om nu materialen skulle hålla ihop i denna tuffa miljö som råder i en motorcylinder.
Go classic, not plastic
Post Reply