Vespa 50cc från typ 70-80-tal orkar inte längre

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
crazyphill
Drömmare
Drömmare
Posts: 2
Joined: Tue 18 May 2010, 17:41

Vespa 50cc från typ 70-80-tal orkar inte längre

Post by crazyphill »

Tjenare!
För några dagar sen blev jag så sugen på att testa brorsans gamla Vespa 50 cc (blå, den modellen med en sits och pakethållare).
Den har stått i källaren i säkert 10 - 15 år, men jag skulle ha igång den.
Jag och pappa ansträngde oss som bara den för att få igång den, men inte gick det. Vi testade om tändstiftet funkade, det gjorde det, vi hällde i mer bensin, osv.
Sedan kollade vi tändstiftet igen, då funkade det inte. Då drog vi ut för att köpa nytt tändstift, men det var ju inte lätt att få tag på nu för tiden, till slut hittade vi ett hos en vespa-verkstad inne i stan.
Jag bytte tändstiftet, och vips så startade den direkt. Så vi tog en liten tur, jag på Vespan och pappa på Ciao:en. Hon gick som en dröm, fram tills dess att jag glömde öppna bensinkranen när vi skulle dra oss hemåt efter ha stannat till en stund. När jag hade kört i några sekunder trodde jag att bensinen höll på att ta slut, men tanken var ju fulltankad, då kom jag på att bensinkranen var stängd, och jag stängde av motorn.
Efter detta går det knappt att starta motorn och den orkar bara vara igång av sig själv utan att man ökar varvtalet om man har choken halvt eller helt utdragen.
När vi kom hem så var jag ju så sur att när jag väl hade fått igång Vespan, så ska jag självklart vara orsaken till att den inte fungerar efteråt. Så jag tog ur luftfiltret och rensade det, vi åkte upp till macken för att med tryckluft blåsa ur den, men motorn går lika "tungt" i alla fall, den orkar helt enkelt inte. Det känns som motorn blir strypt om man inte chokar den hela tiden.
Vad vi nu tror är att antingen har det kommit in skit i förgasaren eller bensinslangen, eller, som jag helst inte hoppas på, att motorn har skurit .. :(
Problemet med att rensa förgasaren eller liknande är ju att "service-hålet" bara är några cm brett, nästan. Om någon av er kanske vet hur man får av plåten så man kan mecka, eller om ni kanske vet vad felet kan vara, skulle jag vara väldigt tacksam om ni kan svara mig.
Det är ju inte mig det är synd om, det är den fina Vespan som lider.

Tack på förhand!
crazyphill
Drömmare
Drömmare
Posts: 2
Joined: Tue 18 May 2010, 17:41

Post by crazyphill »

Har fått höra att det kan även vara så att det är skit som kommit med från tanken.
Det är så att när en moppe har stått länge så bildas det massa skit och avlagringar på botten av tanken och när man har bränslekranen på "Öppen" så är allt ok, men när man har den på "Reserv" så är det ett hål i botten av tanken som öppnas och där kan då allt skit komma ner i slangen o proppa igen.
Så jag får ta o kolla om det är det som är problemet, men uppskattar ändå gärna någon kommentar.

Tack på förhand!
Mike Tropic
Lärling
Lärling
Posts: 276
Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
Location: ÖREBRO
Contact:

Post by Mike Tropic »

Hej, vilken osis...
Hade du 2% tvåtaktolja i soppan? Har den skurit så kan du inte kicka överhuvudtaget.
Börja med det enklaste, att kolla soppatillförseln. Det är ju inte omöjligt efter 10-15 år att det blivit en del avlagringar som vibrerat ner och täpper till nånstans. Börja med att ta bort tanken. Lossa de tre 11mm bultarna så är det bara att lyfta ur tanken samtidigt som du lirkar ut bensinkransvredet ur ramen. Kolla flödet, skruva isär och gör rent om det behövs.

EDIT: Ja du ser....
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
User avatar
zäta
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 75
Joined: Sun 30 Nov 2008, 02:15
Location: Lidköping

Post by zäta »

"Efter detta går det knappt att starta motorn och den orkar bara vara igång av sig själv utan att man ökar varvtalet om man har choken halvt eller helt utdragen. "

Förstår inte riktigt vad du menar?

Hade själv ett liknande problem med en gammelscooter som stått still länge.
Jag startade upp den och körde några småturer. Sedan fick den helt plötsligt dålig ork och ville inte varva ur. Det var gamla avlagringar i avgassystemet som lossnat och satt igen det. Ett tips kan vara att skruva loss och provstarta utan avgassystemet. Verkar detta lösa problemet får du rengöra.

Brukar inte V50 annars vara kända för läckande packboxar?
Sökfunktionen på forumet kan var till hjälp
Post Reply