För några dagar sen blev jag så sugen på att testa brorsans gamla Vespa 50 cc (blå, den modellen med en sits och pakethållare).
Den har stått i källaren i säkert 10 - 15 år, men jag skulle ha igång den.
Jag och pappa ansträngde oss som bara den för att få igång den, men inte gick det. Vi testade om tändstiftet funkade, det gjorde det, vi hällde i mer bensin, osv.
Sedan kollade vi tändstiftet igen, då funkade det inte. Då drog vi ut för att köpa nytt tändstift, men det var ju inte lätt att få tag på nu för tiden, till slut hittade vi ett hos en vespa-verkstad inne i stan.
Jag bytte tändstiftet, och vips så startade den direkt. Så vi tog en liten tur, jag på Vespan och pappa på Ciao:en. Hon gick som en dröm, fram tills dess att jag glömde öppna bensinkranen när vi skulle dra oss hemåt efter ha stannat till en stund. När jag hade kört i några sekunder trodde jag att bensinen höll på att ta slut, men tanken var ju fulltankad, då kom jag på att bensinkranen var stängd, och jag stängde av motorn.
Efter detta går det knappt att starta motorn och den orkar bara vara igång av sig själv utan att man ökar varvtalet om man har choken halvt eller helt utdragen.
När vi kom hem så var jag ju så sur att när jag väl hade fått igång Vespan, så ska jag självklart vara orsaken till att den inte fungerar efteråt. Så jag tog ur luftfiltret och rensade det, vi åkte upp till macken för att med tryckluft blåsa ur den, men motorn går lika "tungt" i alla fall, den orkar helt enkelt inte. Det känns som motorn blir strypt om man inte chokar den hela tiden.
Vad vi nu tror är att antingen har det kommit in skit i förgasaren eller bensinslangen, eller, som jag helst inte hoppas på, att motorn har skurit ..

Problemet med att rensa förgasaren eller liknande är ju att "service-hålet" bara är några cm brett, nästan. Om någon av er kanske vet hur man får av plåten så man kan mecka, eller om ni kanske vet vad felet kan vara, skulle jag vara väldigt tacksam om ni kan svara mig.
Det är ju inte mig det är synd om, det är den fina Vespan som lider.
Tack på förhand!