Guide för att installera Parmakit CDI

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
User avatar
Bombollon
Lärling
Lärling
Posts: 262
Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
Location: Robertshöjd, Göteborg
Contact:

Guide för att installera Parmakit CDI

Post by Bombollon »

Har någon här sett någon fin guide över hur man installerar Parmakit CDI?

Den knapphändiga som följde med var på italienska och lite lurig att förstå sig på.
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
primmy73
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Wed 12 Apr 2006, 20:57
Location: Finland

Post by primmy73 »

User avatar
Bombollon
Lärling
Lärling
Posts: 262
Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
Location: Robertshöjd, Göteborg
Contact:

Snabba puckar!

Post by Bombollon »

Toppen, tack för hjälpen!

Var har ni andra fäst alla grejer som ska med? Hur har ni fäst de?
Känns som om utrymmet där förgasaren sitter är enda platsen.
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
primmy73
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Wed 12 Apr 2006, 20:57
Location: Finland

Post by primmy73 »

cdi-n på motorn och regulatorn i handskfacket bak. Har också sett grejer i förgasarutrymmet.
User avatar
Bombollon
Lärling
Lärling
Posts: 262
Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
Location: Robertshöjd, Göteborg
Contact:

Hur tolkar man ett elschema

Post by Bombollon »

Ju mer man sätter ihop, desto fler frågor :-/

Försöker begripa hur man ska koppla sladdarna. först enligt lappen i tråden här:

http://img4.imageshack.us/img4/1224/elschema2.jpg

Och sen via lappen man kan ladda ner via SIP (fast som egentligen är ett vespatronic)

http://img408.imageshack.us/img408/7648/elschema.jpg



Frågor rörande Parma varianten:

1. den rödvita sladden från motorn, vart ska den kopplas?
2. Det blev en del över, den "mystiska lådan". gör det nått?
3. Vart ska jag koppla originalsladdarna gul och blå?



Fler frågor som uppkommer till vespatronicmodellen:

1. På mitt gamla system uppe till höger (dvs allt som åker in i ramen och ut i lampor osv) är inte svart eller röd ihopkopplat med något. hur gör man här?

2. klumpen ("spole" kanske?) uppe till vänster har bara ett stift att koppla in sig på. ska man koppla alla sladdar på samma stift?

3. På grejen längst ner till vänster, med arbetsnamnet "mystisk låda", sitter två ännu mer mystiska knappar på baksidan. Hur ska de stå?



Tacksam för svar! är sjukt förvirrad både i teori och praktik

:-)
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
User avatar
Bombollon
Lärling
Lärling
Posts: 262
Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
Location: Robertshöjd, Göteborg
Contact:

Post by Bombollon »

Finns det någon vänlig el-gubbe som vill slänga ett öga?


Vet någon vilken pryl som är vad?

Image


Mina gissnignar nedan:


A. knappar på B. hur ska de stå?

B. Ingen aning, men den följde med i kartongen till Parma Race

C Gissar på den som heter "Parmakit och som leter till spark plug

D Regulator måste det va

E Magnet frame Parmakit?

E (skulle varit F) Original plant?



Någon som har rödpennan framme och vill rätta?

//Pelle
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Instruktionen verkar gälla ett annat kit än det du har, för t ex delen B verkar inte finnas med på bilderna ovanför instruktionen.

EDIT: Du har ett Parmakit Race, som är betydligt mer avancerat än den 'vanliga' parmakit-tändningen.


A = Dipswitchar för att ställa in tändpunktsförskjutning
B = CDI (Tändningsenhet, skall ha koppling till svänghjulet i form av en pickupsladd, dvs signalen när tändning skall ske, samt en kortslutning för t ex tändningslås)
C = Tändspole (Kopplas till CDI, tändningsspänning (svänghjul)
D = Spänningsregulator, reglerar utström från svänghjulet 12V AC, den jobbar också som likriktare (12V DC) enligt instr. Skall kopplas till svänghjul (utström) och vidare in på gamla kabelstammen.

E1 = Kablar från svänghjulet
E2 = Orginalkabelstammen

Mvh

/G

Bombollon wrote:Finns det någon vänlig el-gubbe som vill slänga ett öga?


Vet någon vilken pryl som är vad?

Image


Mina gissnignar nedan:


A. knappar på B. hur ska de stå?

B. Ingen aning, men den följde med i kartongen till Parma Race

C Gissar på den som heter "Parmakit och som leter till spark plug

D Regulator måste det va

E Magnet frame Parmakit?

E (skulle varit F) Original plant?



Någon som har rödpennan framme och vill rätta?

//Pelle
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
User avatar
Bombollon
Lärling
Lärling
Posts: 262
Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
Location: Robertshöjd, Göteborg
Contact:

Post by Bombollon »

Tack för lite klarhet!


Får sätta mig en ordentlig stund på lördag och ta mig en funderare.


Nu vet jag vad som är vad i alla fall :-)

//Pelle
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
primmy73
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Wed 12 Apr 2006, 20:57
Location: Finland

Post by primmy73 »

Hur går det här? Vad är det för smallframe som du mekar med? Ska själv koppla in vespatronic i veckan och efter att ha grävt i det här så tycker jag att denna för primavera stämmer bäst för mig.

ftp://downloads.scootentole.org/uemgntu ... wiring.jpg

edit: såg att du har en primavera..
User avatar
Bombollon
Lärling
Lärling
Posts: 262
Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
Location: Robertshöjd, Göteborg
Contact:

Post by Bombollon »

haha, nja, jag börjar bli mer och mer sugen på en BMX eller något annat utan elsystem ;-)

Nejvars, men jag kan inte hitta något kopplingsschema som passar mitt system. Var jag än kollar så blir det en grej över.

Image
vart ska "B" in?

I det schemat som du kör, så blir min CDI box utan sladdar. och då funkar den nog inte? :-)

En annan lurig grej är att på alla schema jag sett ska två sladdar in i tändspolen. Men jag har bara ett stift i den, så då får man väl bara in en sladd?

Kollade SIP:s forum oxå. En kille där hade samma problem och då fick han rekomenderat att köra samma schema som du visade nu.

Men jag skrev en nu post där och skrev att själva cdi-grejen saknas i schemat. Vi får se om jag får några svar där...
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
User avatar
Bombollon
Lärling
Lärling
Posts: 262
Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
Location: Robertshöjd, Göteborg
Contact:

Post by Bombollon »

Jag fick ju några tips från hedge här oxå.

Ska försöka rita upp ett eget schema efter de tipsen och kolla om Hedge kan rätta det år mig sen.


Det är nog snabbaste lösningen för mig.
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
wanten
Administrator
Administrator
Posts: 537
Joined: Sat 08 Sep 2007, 11:54
Location: Stockholm

Post by wanten »

Konstigt att det blir fel för er.
När jag monterade mitt Vespatronic så var allt som det skulle.

Det jobbigaste momentet var att byta bromskontakten och dra en ny kabel till bromsljuset.

Angående placering av prylarna så valde jag att sätta både regulator och tändspole framför verktygskoppen under sadeln.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Han har inte ett Vespatronic, utan ett Parmakit. Och de har inte varit lika generösa med instruktioner, vad jag förstår.

/G
wanten wrote:Konstigt att det blir fel för er.
När jag monterade mitt Vespatronic så var allt som det skulle.

Det jobbigaste momentet var att byta bromskontakten och dra en ny kabel till bromsljuset.

Angående placering av prylarna så valde jag att sätta både regulator och tändspole framför verktygskoppen under sadeln.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

B är inbyggd i tändspolen på Variotronic och Vespatronic. Så den utgår.

Schemat är helt ointressant egentligen eftersom det inte är samma tändsystem. Det man verkligen vill veta är vad de olika sladdarna är till för, vet man det så brukar man kunna lista sig till hur det ska kopplas.

/G
Bombollon wrote:haha, nja, jag börjar bli mer och mer sugen på en BMX eller något annat utan elsystem ;-)

Nejvars, men jag kan inte hitta något kopplingsschema som passar mitt system. Var jag än kollar så blir det en grej över.


vart ska "B" in?

I det schemat som du kör, så blir min CDI box utan sladdar. och då funkar den nog inte? :-)

En annan lurig grej är att på alla schema jag sett ska två sladdar in i tändspolen. Men jag har bara ett stift i den, så då får man väl bara in en sladd?

Kollade SIP:s forum oxå. En kille där hade samma problem och då fick han rekomenderat att köra samma schema som du visade nu.

Men jag skrev en nu post där och skrev att själva cdi-grejen saknas i schemat. Vi får se om jag får några svar där...
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
User avatar
Bombollon
Lärling
Lärling
Posts: 262
Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
Location: Robertshöjd, Göteborg
Contact:

Post by Bombollon »

ahaa, då förstår jag ang. B då i alla fall.


hur tror du det går om jag kopplar så här:

Image
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Inte en aning, eftersom jag inte vet vad som kommer ut från svänghjulet och på vilken sladd. Jag vet heller inte vad de olika sladdarna på CDI'n representerar.

Tittar du på ditt första schema, från Parmakit, så kan man -frestas- att tro att Gul/Vit är 12V AC som ska in på Röd i kabelstammen,Svart/Röd är tändström och blå är pickup... om de har samma färgkultur för Race, det vet man ju inte.

Du kan inte kolla på schemat för Vespatronic och tro att färgerna är desamma. Är de inte det kan du steka både det ena och det andra i systemet. Jag föreslår att du kontaktar firman som du köpt systemet av, och avkräver dem en installationsanvisning som faktiskt är aktuell.

/G
Bombollon wrote:ahaa, då förstår jag ang. B då i alla fall.


hur tror du det går om jag kopplar så här:
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
User avatar
Bombollon
Lärling
Lärling
Posts: 262
Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
Location: Robertshöjd, Göteborg
Contact:

Post by Bombollon »

ok, vad lurigt...


Jag får invänta SIP, och se vad de säger då!



Tack för all expertis!
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Fick du verkligen inte med några instruktioner i leveransen?

Du snackade ju något om en knapphändig italiensk instruktion, kan du kanske skicka upp en bild på den. Finns ju folk på forumet som kan översätta.

/G
Bombollon wrote:ok, vad lurigt...


Jag får invänta SIP, och se vad de säger då!



Tack för all expertis!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
User avatar
Bombollon
Lärling
Lärling
Posts: 262
Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
Location: Robertshöjd, Göteborg
Contact:

Post by Bombollon »

Jag får scanna in den och lägga upp, men vad jag kan förstå så är den till Parmakit utan CDI. (vad jag kan se)

så den har inte hjälpt mig.

postar imorgon!
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
User avatar
Bombollon
Lärling
Lärling
Posts: 262
Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
Location: Robertshöjd, Göteborg
Contact:

Post by Bombollon »

Fick papper efter att ha mailat parmakit.

la upp de här.

bombollon.se/parma.doc

bombollon.se/parma.pdf


Där förklarar de i alla fall hur knapparna ska stå på CDIboxen. och hur man kopplar strömmen till cdi och tändstift. hur strömmen ska gå till själva lamporna osv verkar de ha struntat i.


Väntar några dagar till och ser vad SIP säger(eller om de säger nått)




Vad tror ni det skulle kosta om man lämnar in allt till en specialist (typ EM) där de bara får lösa det? Ringa de verkar ju inte någon idé, och de ligger på andra sidan stan bredvid en hållplats som vagnen vägrar stanna vid (vägbygge).
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Se där, det gör ju saken lite lättare iaf.

Jag -gissar- att typ följande gäller:

Tändplatta:

Svart/Röd: Pickup/Tändsignal -> Röd på CDI (splicas på GRÖN från kabelstam, dödaren)

Blå: Tändström -> Blå in på CDI

Gul/Vit: 12V AC -> Till regulator in. Regulator Ut kopplas RÖD och BLÅ på orginalstammen

Röd/Vit: Isoleras (De säger till om detta på alla andra modeller, förmodligen är det en sladd som används av Derbi, men som inte behövs på Vespan)

CDI:
Blå: ->Tändspole (kontakttyp avgör var den ska sitta)
Grön -> Tändspole (kontakttyp avgör var den ska sitta)

/G
Bombollon wrote:Fick papper efter att ha mailat parmakit.

la upp de här.

bombollon.se/parma.doc

bombollon.se/parma.pdf


Där förklarar de i alla fall hur knapparna ska stå på CDIboxen. och hur man kopplar strömmen till cdi och tändstift. hur strömmen ska gå till själva lamporna osv verkar de ha struntat i.


Väntar några dagar till och ser vad SIP säger(eller om de säger nått)




Vad tror ni det skulle kosta om man lämnar in allt till en specialist (typ EM) där de bara får lösa det? Ringa de verkar ju inte någon idé, och de ligger på andra sidan stan bredvid en hållplats som vagnen vägrar stanna vid (vägbygge).
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
User avatar
Bombollon
Lärling
Lärling
Posts: 262
Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
Location: Robertshöjd, Göteborg
Contact:

Post by Bombollon »

OK, jag tar med de orden till min mastermind i garaget, så kanske man kan komma rullandes snart!


Tack för hjälpen, jag postar här igen sen!

.p
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Bombollon wrote:Vad tror ni det skulle kosta om man lämnar in allt till en specialist (typ EM) där de bara får lösa det? Ringa de verkar ju inte någon idé, och de ligger på andra sidan stan bredvid en hållplats som vagnen vägrar stanna vid (vägbygge).
Glöm det! Jag finns ju på EM rätt ofta 8) och just nu jobbar vi som tokar, därav den bristande telefonservicen. Och jag tror inte någon hos oss har kompetens på den här sortens tändsystem.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
Bombollon
Lärling
Lärling
Posts: 262
Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
Location: Robertshöjd, Göteborg
Contact:

Post by Bombollon »

Attans. Jag får ingen gnista på tändstiftet...


Kopplade så här:
Image

Plåtade så dålig så man ser ju inte riktigt allt. Och nu framför skrivbordet blir jag osäker på om det va grön eller blå som åker in i tändspolen, men där måste det ju vara rätt pga att det är olika fästen. (honan kan bara sitta på hanen och ringen kan bara fästas med en bult.)


Både regulatorn och tändspolen är skruvade direkt i ramen, om det skulle behövas jord eller nått.

Testade att slänga in ett tändstift i tändhatten, men det kommer ingen gnista.

Svart och gul från originalstammen och vitröd från tändplattan ha isolerats bara.



Vart kan jag tänkas ha kopplat fel?
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
jonolito
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 28
Joined: Mon 25 Feb 2008, 10:11
Location: Gothtown

Post by jonolito »

Man kan bli elallergiker för mindre.

Prova att bara koppla in det som som behövs för tändningen och kolla om du får gnista.
Post Reply