Missljud!

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
maximus
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 91
Joined: Thu 05 Feb 2009, 23:05
Location: Täby

Missljud!

Post by maximus »

Hej

Håller på att färdigställa en Primavera -68 som jag hållit på med en längre tid, har nu ett kraftigt knackande ljud i samband med att jag kickar, ljudet är mekaniskt samt att det är två efterföljande knack.

vågar nu ej starta.

Är novis på detta område, tacksam på förslag vad det kan vara samt vart jag skall söka, tog idag av cylindern och hittade ej orsaken till oljudet.

fortsätter sökandet imorgon

Mattias
Mattias
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

knackar det även med cylindern avtagen?

jag bor också i nacka förresten, du kan ringa mig på (noll sju noll åtta 970979)

C
Medlem i Svenska Scooterklubben.
maximus
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 91
Joined: Thu 05 Feb 2009, 23:05
Location: Täby

Post by maximus »

Det visade sig vara spårkilen vid svänghjulet som lossnat och även förstört spåret, får se vad som händer nu, letar efter en annan primaveramotor att sätta in, så att man hinner åka något i sommar, hör av er om det är någon som har en till salu.

Tack för hjälpen Crispin!

Mvh Mattias
Mattias
Moped
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 58
Joined: Mon 07 Jul 2008, 19:23

Post by Moped »

Tänker jag fel nu eller, men sitter inte svänghjulet på vevpartiet? I så fall borde du kunna byta vev så slipper du byta hela motorn.

Bara en tanke.
maximus
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 91
Joined: Thu 05 Feb 2009, 23:05
Location: Täby

Post by maximus »

Hej!

Det stämmer att det går att byta vevaxeln men då jag aldrig rivit en motor förut och hade hoppas att få åka lite denna sommar så kanske det vore bättre att byta ut motorn ( under förutsättning att man kan få tag på en)så att man kan åka under sommaren och sedan under årets mörka del försöka sig på detta.

Skall göra ett försök med kemiskmetall under morgondagen( söndag)

Mvh Mattias
Mattias
Moped
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 58
Joined: Mon 07 Jul 2008, 19:23

Post by Moped »

Det är nog som mest krafter på just vevaxel och svänghjul än någon annanstans på en Vespa. Jag blir imponerad om du får det att hålla med kemisk metall. Men rapportera gärna hur det gick.

Jag skulle ändå rekomendera att du byter vevparti, det är faktiskt inte så svårt som det låter. Dessutom finns det mycket hjälp att få på det här forumet och andra platser på nätet.
Erik L
Drömmare
Drömmare
Posts: 9
Joined: Wed 14 May 2008, 11:57

Post by Erik L »

Hej maximus, en liknande sak hände med min triumph, kilen som håller kopplingskorgen i läge gick av och skadade kilspåret i vevaxeln. Jag vet inte exakt hur en smallframe vev ser ut, men vad jag fick höra var att det är främst är själva konan som håller allt på plats, så jag tog ventilslipspasta mellan kopplingskorg/vevaxel (i ditt fall svänghjul/vevaxel), och slipade fram ett bra tajt möte mellan konorna, för att låsa fast det när kilspåret var paj använde jag en speciell loctite för cylindrisk fastsättning (alltså inte den vanliga för att låsa skruvar) Det har faktiskt funkat än så länge.. Kanske kan vara något att testa? Tror inte att enbart kemisk metall håller.
Väldigt viktigt att göra rent noga, man vill inte ha ventilslipspasta inne i motorn!
maximus
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 91
Joined: Thu 05 Feb 2009, 23:05
Location: Täby

Post by maximus »

Hej!

Tanken var att precis som du använda slippasta för att slipa in konorna men det är förmodligen för stort glapp mellan konorna i nuläget för att detta skall fungera, lär nog skaffa ett nytt svänghjul också om jag skall byta vev.

Tack för ditt tips
Mattias
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Om du använger loktajt blir du tvungen att värma till cirka 200 grader om du vill lossa svänghjulet. :( :( :( :( :(
maximus
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 91
Joined: Thu 05 Feb 2009, 23:05
Location: Täby

Post by maximus »

Hej !

Får nog bli en ny vev och nytt svänghjul såvida jag ej kan få tag i begagnat.

Mvh Mattias
Mattias
maximus
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 91
Joined: Thu 05 Feb 2009, 23:05
Location: Täby

Post by maximus »

Någon som har ett Primavera svänghjul till salu?


Mattias
Mattias
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

maximus wrote:Någon som har ett Primavera svänghjul till salu?


Mattias
hör efter med EHR Vespaservice, de brukar ha sådana grejer i fyndlådor ståendes vid disken om jag inte minns fel.

Om du ska byta till brytarlöst 12V system behöver du ett särskilt svänghjul, men det vet du kanske redan.

C
Medlem i Svenska Scooterklubben.
maximus
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 91
Joined: Thu 05 Feb 2009, 23:05
Location: Täby

Post by maximus »

Tänkte göra ett försök och slipa in konorna mot varandra med slippasta
men det är svänghjulet som har störst skador, så med ett bättre begangnat svänghjul kan det kanske fungera.
Skall göra ett försök om jag får tag i ett, skall genast ringa EHR.

Tack för tipset Crispin.


Mvh Mattias
Mattias
maximus
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 91
Joined: Thu 05 Feb 2009, 23:05
Location: Täby

Post by maximus »

Har fått atg i ett svänghjul och gör ett försök, återkommer efter detta.

Mvh Mattias
Mattias
maximus
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 91
Joined: Thu 05 Feb 2009, 23:05
Location: Täby

Post by maximus »

Har nu fått svänghjulet att hugga och skall återmontera allt, vilket moment skall svänghjulet dras med?

Mvh Mattias
Mattias
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

Image

(saxat från http://scooterhelp.com/serial/service.V ... VMA2T.html)


enligt ovanstående så är det väl 4,5-5 kgm? 50 Nm?
jag brukar ta i så hårt jag kan genom att hålla i svänghjulet med handflatan men det är nog ingen rekommenderad teknik.

Var hittade du svänghjulet?
C
Medlem i Svenska Scooterklubben.
maximus
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 91
Joined: Thu 05 Feb 2009, 23:05
Location: Täby

Post by maximus »

Hej!

EM scooter hade 2 st liggandes, har ej haft tid att montera ihop samt provstarta, ev till helgen.

Tack för listan.

Mvh Mattias
Mattias
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

Good ol' EM...
Hoppas du får ihop det hela utan att tändningen blir fel.
Får du ihop grejerna så kan du komma förbi så tar vi en ridout!

C
Medlem i Svenska Scooterklubben.
maximus
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 91
Joined: Thu 05 Feb 2009, 23:05
Location: Täby

Post by maximus »

Definitivt!

Tror dock inte att det hinns med denna helg, hör av mig.

Mvh Mattais
Mattias
maximus
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 91
Joined: Thu 05 Feb 2009, 23:05
Location: Täby

Post by maximus »

Hej!

Är det någon som vet om Kgm är det samma som Nm?
dvs är 4,5-5 Kgm samma som 50Nm?

Mvh Mattias
Mattias
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

maximus wrote:Hej!

Är det någon som vet om Kgm är det samma som Nm?
dvs är 4,5-5 Kgm samma som 50Nm?

Mvh Mattias

1 Kpm = 9,81 Nm dvs ungefär ja :)
maximus
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 91
Joined: Thu 05 Feb 2009, 23:05
Location: Täby

Post by maximus »

Tack Fritte!

Då får man montera ihop den och hoppas att det håller :D

Mvh Mattias
Mattias
Post Reply