Missljud!
Missljud!
Hej
Håller på att färdigställa en Primavera -68 som jag hållit på med en längre tid, har nu ett kraftigt knackande ljud i samband med att jag kickar, ljudet är mekaniskt samt att det är två efterföljande knack.
vågar nu ej starta.
Är novis på detta område, tacksam på förslag vad det kan vara samt vart jag skall söka, tog idag av cylindern och hittade ej orsaken till oljudet.
fortsätter sökandet imorgon
Mattias
Håller på att färdigställa en Primavera -68 som jag hållit på med en längre tid, har nu ett kraftigt knackande ljud i samband med att jag kickar, ljudet är mekaniskt samt att det är två efterföljande knack.
vågar nu ej starta.
Är novis på detta område, tacksam på förslag vad det kan vara samt vart jag skall söka, tog idag av cylindern och hittade ej orsaken till oljudet.
fortsätter sökandet imorgon
Mattias
Mattias
Hej!
Det stämmer att det går att byta vevaxeln men då jag aldrig rivit en motor förut och hade hoppas att få åka lite denna sommar så kanske det vore bättre att byta ut motorn ( under förutsättning att man kan få tag på en)så att man kan åka under sommaren och sedan under årets mörka del försöka sig på detta.
Skall göra ett försök med kemiskmetall under morgondagen( söndag)
Mvh Mattias
Det stämmer att det går att byta vevaxeln men då jag aldrig rivit en motor förut och hade hoppas att få åka lite denna sommar så kanske det vore bättre att byta ut motorn ( under förutsättning att man kan få tag på en)så att man kan åka under sommaren och sedan under årets mörka del försöka sig på detta.
Skall göra ett försök med kemiskmetall under morgondagen( söndag)
Mvh Mattias
Mattias
Det är nog som mest krafter på just vevaxel och svänghjul än någon annanstans på en Vespa. Jag blir imponerad om du får det att hålla med kemisk metall. Men rapportera gärna hur det gick.
Jag skulle ändå rekomendera att du byter vevparti, det är faktiskt inte så svårt som det låter. Dessutom finns det mycket hjälp att få på det här forumet och andra platser på nätet.
Jag skulle ändå rekomendera att du byter vevparti, det är faktiskt inte så svårt som det låter. Dessutom finns det mycket hjälp att få på det här forumet och andra platser på nätet.
Hej maximus, en liknande sak hände med min triumph, kilen som håller kopplingskorgen i läge gick av och skadade kilspåret i vevaxeln. Jag vet inte exakt hur en smallframe vev ser ut, men vad jag fick höra var att det är främst är själva konan som håller allt på plats, så jag tog ventilslipspasta mellan kopplingskorg/vevaxel (i ditt fall svänghjul/vevaxel), och slipade fram ett bra tajt möte mellan konorna, för att låsa fast det när kilspåret var paj använde jag en speciell loctite för cylindrisk fastsättning (alltså inte den vanliga för att låsa skruvar) Det har faktiskt funkat än så länge.. Kanske kan vara något att testa? Tror inte att enbart kemisk metall håller.
Väldigt viktigt att göra rent noga, man vill inte ha ventilslipspasta inne i motorn!
Väldigt viktigt att göra rent noga, man vill inte ha ventilslipspasta inne i motorn!
hör efter med EHR Vespaservice, de brukar ha sådana grejer i fyndlådor ståendes vid disken om jag inte minns fel.maximus wrote:Någon som har ett Primavera svänghjul till salu?
Mattias
Om du ska byta till brytarlöst 12V system behöver du ett särskilt svänghjul, men det vet du kanske redan.
C
Medlem i Svenska Scooterklubben.

(saxat från http://scooterhelp.com/serial/service.V ... VMA2T.html)
enligt ovanstående så är det väl 4,5-5 kgm? 50 Nm?
jag brukar ta i så hårt jag kan genom att hålla i svänghjulet med handflatan men det är nog ingen rekommenderad teknik.
Var hittade du svänghjulet?
C
Medlem i Svenska Scooterklubben.