Stödproblem.

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Martin O
Lärling
Lärling

Stödproblem.

Post by Martin O »

Med nya däck och mer rutin bakom styret har djärvheten ökat. Då dyker ett problem upp. Stödet tar i vid kraftig kurvtagning, tex. i en rondell.
Originalstödet till min PX 200E verkar vara tillverkat av mjukost. Trots att jag aldrig sitter på scootern med stödet nere, så är det knappt framhjulet går fritt från marken vid plant underlag. Det kan väl inte vara meningen att man skall plocka av stödet och rikta en gång om året. :evil:

Jag är ute efter ett kraftigare stöd, gärna med öglor för låskätting, som ligger betydligt närmre fotbrädan i uppfällt läge.
Tips och erfarenhet någon?
Go classic, not plastic
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

.... du har mitt stöd.. :roll: :lol:

Skämt åsido!
Hittar du inget så besök din lokala rör/svets firma och ta med ditt gamla stöd och be om pris på ett kraftigare.
/ Christian
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Har för mig att någon firma säljer förstärkta stöd. Kan vara SIP... Värt kolla upp.

Dock, att stödet tar i vid kurvtagning tror jag inte påverkar dess höjd; det slits bara lite på sidorna. Är det för "lågt" beror det nog på att det mattats efter för många omriktningar efter att föregående ägare suttit på scootern med stödet nere, eller något liknande...
LIJ
Entusiast
Entusiast

Post by LIJ »

Tråkigt att de tog fram mjukosten när de skulle göra ditt stöd...

Kan detta vara något:

http://www.scooter-center.com/scoweb/pa ... LE_STANDER

Finns även ett par till varianter hos denna återförsäljare. 19 euro (+ 9 i frakt brukar de ta) blir ju tämligen billgt. Och så har stödet öglor.

Eller så stöttar man sin lokala handlare som inte verkar ligga särskilt mycket högre i pris http://www.emscooters.se/ShowProduct.aspx?prodid=1531

Nu ligger väl dessa stöd i samma läge, men de är förstärkta och har öglor i alla fall.
Vespa 125 g.t.r. från 1974
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
Post Reply