Kolla in den här auktionen

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
vägkung
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Kolla in den här auktionen

Post by vägkung »

Kolla in den här länken http://www.auktionswebben.nu/files/auktionskatalog.pdf
rulla ner listen så dyker det upp en pärla, mycket bilar och hojar är det. Auktionen hålls i Hovsta, Örebro 11 - 13 juni. Fordonen auktioneras ut 13/6, då säljs det en Vespa touring 59:a b.la
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Oj, jösses...fanns en del godbitar där.
Undrar vad allt kommer ifrån? Är det en och samma ägare - dödsbo, eller?
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

Herregud! Vilken guldgruva!!
Skönt att fordonen kommer ut på marknaden och inte bara står och samlar damm tycker jag.
/ Christian
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Har för mig att jag läst om detta tidigare. Classic Motor?
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Det blir nog tryggast för plånboken att hålla sig hemma. :evil:
Go classic, not plastic
marqs
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by marqs »

Jag har faktiskt haft förmånen att besöka samlingen, medan upphovsmannen till härligheten ännu levde! Vi tillbringade större delen av en dag, då han guidade oss runt och berättade om alla fordon och hur han fått tag på dem.
Jag hade videokameran på hela tiden, men det var dock liiiite svårt att koncentrera sig på själva filmandet.
Det kändes ganska märkligt att stå och se ut över alla trettiotals karosser, bilar, alla med nyckeln i startlåset och rutan lite ned vävad på glänt.... alla stående på samma ställe där det för många år sedan blivit inkörda och långtidsparkerade. De flesta var som jag förstod det dit körda för egen maskin.

Touringen var ganska fin, dock en spricka på benskyddet under styret vill jag minnas. Men sen alla osannolika indianas och hd´s, övahjul, tyska o svenska mc´s, delar och åter delar. Och längst ner på ladugårdsbotten stod bl.a. en Tatra och sakta ruttnade bort.
Jag tycker att det skulle vara intressant och betrakta auktionsförrättarna, hur de gått tillväga för att sammanställa och göra alla dessa delar överskådliga och "säljbara". De måste ha haft/har ett helvete!:D

Absolut största delen av fordonen som står uppe i själva ladugården har klarat sig ganska bra (varit torrt och så), och det mesta är orört original och oskruvat.

Tillblivelsen av samlingen är klassisk. Ingemar som mannen hette, hade tidigt börjat fara runt och ta vara på, och köpa för nästan inga pengar alls, fordon som folk inte längre ville ha! Det är väl också underförstått så att han haft ett ganska gott "ekonomiskt" sinnelag.
Men (och här kommer sensmoralen), samtidigt blev han så bunden vid sin samling, så att han knappt vågade åka hemifrån för rädsla för inbrott... Max över dagen ville han vara borta. Ironiskt nu efter hans död, så har de varit inbrott och stöldförsök i själva boningshuset... Han samlade ju inte bara på fordon.....
Så tänk över en gång till vad det kan medföra':cry:', innan ni bygger er första ladugård för att få rum med era pärlor!

Det lär ju va en del folk där i sommar, men visst skulle det vara en upplevelse att bevista auktion, bara för att se.....

Marcus
vägkung
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by vägkung »

Det blev visst helt sinnesjukt höga priser på auktionen. Sidventils-HD med sidvagn för c:a 300.000 :shock: :shock: :shock: och då ska ni veta att det fanns "ett visst" renoveringsbehov på hojen, ja en del har för mycket pengar
gusten
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by gusten »

Det som kännetecknar en bra auktion är två idioter med för mycket pengar !
Ural m72 och BMW R75 i garaget nu i sällskap med en Lambretta li 1958
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

vägkung wrote:Det blev visst helt sinnesjukt höga priser på auktionen. Sidventils-HD med sidvagn för c:a 300.000 :shock: :shock: :shock: och då ska ni veta att det fanns "ett visst" renoveringsbehov på hojen, ja en del har för mycket pengar
gå på en konstauktion, då är 300.000kr inte så mycket pengar, man kommer hem med en kanvasduk som någon smetat färg på. Här får man en hel skulptur för pengarna, renoveringsbehov i det här fallet värderas säkert högre än misslyckat försök till originalrenovering.
Federico
gusten
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by gusten »

Hörde från folk som varit med; allt med lite potential gällande motorcyklarna gick till tyskland till mkt höga priser.
Ural m72 och BMW R75 i garaget nu i sällskap med en Lambretta li 1958
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Federico
Post Reply