Som sagt scooterpremiären närmar sig med stormsteg...

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
jonolito
Nybörjare
Nybörjare

Som sagt scooterpremiären närmar sig med stormsteg...

Post by jonolito »

Tog över ett piggt primavera-projekt i höstas. Lite för piggt i dagsläget då jag inte får till någon egentlig tomgång utan motorn börjar tämligen omgående varva om man inte manuellt stryper lufttillförseln.

Taskigt inställd förgasare (PHBL) eller "klassisk" tjuvluft? Jag lutar iofs åt det senare efter felsökning med startgas runt förgasaren och anslutning, men är inte helt säker. Kloka tips tas emot med glädje.
Popolino
Entusiast
Entusiast

Post by Popolino »

Leta efter ev. tjuvluft plus att du kollar över förgasarens inställningar och blåser rent den och munstyckena.
jonolito
Nybörjare
Nybörjare

Post by jonolito »

I bland missar man det uppenbara. Problemet visade sig vara en banan (krav- och rättvisemärkt) som någon stoppat in i avgasröret.
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Allvar? En banan??!! Kanske någon blyg granne försökte ge en vink om ljudlighet kanske? Eller en orolig ekomaniker över avgaser?
jonolito
Nybörjare
Nybörjare

Post by jonolito »

vespaco wrote:Allvar? En banan??!! Kanske någon blyg granne försökte ge en vink om ljudlighet kanske? Eller en orolig ekomaniker över avgaser?
Nja, sanningen ligger nog mer i att jag med hjälp av Dellortos "motorycle carburator tuning guide" lyckades klura ut vilken skruv som var vilken och hur dessa samverkade. Jag besitter numer oändlig kunskap om PHB-förgasarna och skillnaderna mot SHB dito. Slutet gott ,allting gott och
det blev åka av på premiären med både ljudlighet och avgaser.
Last edited by jonolito on Mon 10 May 2010, 15:59, edited 1 time in total.
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

:D

Då vet vi vem vi skall kontakta när det blir frågaom kluriska frågor!
Post Reply