aryan wrote:
En säkerhetsfördel med slanglöst - under föutsättning att man får till en bra tätning mellan halvorna - är att de vid en punktering inte brukar tappa luften så snabbt så att man hinner stanna innan de är helt tomma. Det sägs också att slanglösa radialdäck rullar lättare än vanliga diagonaldäck med slang men jag har inte riktigt fått kläm på vilka scooerdär är radialdäck.
/Aryan
Detta är en myt.
Slanglösa däck förlorar luften precis lika snabbt som däck med slang, dock är "säkerhetsaspekten" är ivrigt påhejad av allehanda återförsäljare och krämare.
3.25 in i den här videon får en person här i UK en blowout
http://www.youtube.com/watch?v=YE0Uts_RvGo" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör väl i en 70-80 km/h och kommer undan med bara förskräckelsen.
Däcken var mina favoriter, Schwalbe, men antagligen inte Weatherman, och monterade på SIPs tubeless fälgar.
Jag är övertygad om att om däcken sköts om och trycket ses över så ska inga sådana här olyckor inträffa. Därmed inte sagt att man inte kan få punkteringar, men vad jag ser från träffar här i England är att folk kör runt med halvfulla däck, så det är ju inte att undra på att de går sönder.