delbar slanglös fälg

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
aryan
Lärling
Lärling

delbar slanglös fälg

Post by aryan »

Är det någon som har testad att täta en delbar fälg så att man kan använda den med slanglösa däck?

Jag tänkte att det borde funka med de äldre Vespa "bil" fälg om man borrade 12 extra hål mellan halvorna så att de sitter bättre ihopp med 18 skruv och en tätning mellan halvorna med en stor o-ring och/eller tätningssilikon eller liknande, borde det väll kunna fungera?

Det skulle då ungefär kunna se ut så här innan de 18 kupolmutter är dit satta.

Image

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: delbar slanglös fälg

Post by fritte »

aryan wrote:Är det någon som har testad att täta en delbar fälg så att man kan använda den med slanglösa däck?

Jag tänkte att det borde funka med de äldre Vespa "bil" fälg om man borrade 12 extra hål mellan halvorna så att de sitter bättre ihopp med 18 skruv och en tätning mellan halvorna med en stor o-ring och/eller tätningssilikon eller liknande, borde det väll kunna fungera?

Det skulle då ungefär kunna se ut så här innan de 18 kupolmutter är dit satta.

Image

/Aryan
silikon skulle blåsa ut med en gång. En o-ring kräver jämna tätytor o helst ett svarvat spår. När det kommer vatten mellan fälghalvorna kan rost bildas under o-ringen och en läcka kan skapas.
Image
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Själv tror jag inte fördelarna överväger dels arbetet med att skapa specialfälgen och dels jobbet varje gång man måste lossa och spänna 18 kupolmuttrar för att byta däck....
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Ett svarvad oringsspår vore en elegant lösning, men jag undrar om någon testat utan svarv.

Silikonen skulle få torka innan och jag tänkte att fogen bildar en packning som i genomsnitt ungefär ser ut som ett T med breda ovansidan i fälgbädden på trycksidan. Då tätar det bättre ju högre trycket är och borde klara för hög tryck.

Håller med om att rost i skarven kan orsaka en läcka, men samma problem gäller ju tätningsyta fälgbädd / däck och det går ju ganska bra på bilar med slanglösa stålfälg. Rosten verkar då stanna där tätningen är, fälgens insida bruka vara rostfri om man har tubeless däck, mella slang och fälg vill det däremot gärna rosta och då orsaka problem med slang som nöts mot rosten och punkeras av rosten.

/Aryan
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

aryan wrote:Silikonen skulle få torka innan och jag tänkte att fogen bildar en packning som i genomsnitt ungefär ser ut som ett T med breda ovansidan i fälgbädden på trycksidan. Då tätar det bättre ju högre trycket är och borde klara för hög tryck.

/Aryan
Trycket skulle pressa ut gummit, kanske inte med en gång utan sakta...
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

victor wrote:Själv tror jag inte fördelarna överväger dels arbetet med att skapa specialfälgen och dels jobbet varje gång man måste lossa och spänna 18 kupolmuttrar för att byta däck....
Ja det kan du ha rätt i. Men jag skulle nog kunna leva med 18 mutter, det kanske skulle tom kunna vara enklare att byta tubeless däck på en delbar fälg än att kränga de över kanten på en vanlig fälg.
fritte wrote:
aryan wrote:Silikonen skulle få torka innan och jag tänkte att fogen bildar en packning som i genomsnitt ungefär ser ut som ett T med breda ovansidan i fälgbädden på trycksidan. Då tätar det bättre ju högre trycket är och borde klara för hög tryck.

/Aryan
Trycket skulle pressa ut gummit, kanske inte med en gång utan sakta...
Vänter man tillräckligt länge så kan allt hända, men bara det längre tid än däckets livslängd är det ändå inget bekymmer.

/Aryan
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

aryan wrote:Vänter man tillräckligt länge så kan allt hända, men bara det längre tid än däckets livslängd är det ändå inget bekymmer.

/Aryan
Tiden kan ju gå ut på Essingeleden... :D
OlleM
Entusiast
Entusiast

Post by OlleM »

Ett slanglöst däck på en fälg för slang kan ju också sätta sig så hårt att det nästan inte lossnar. Men ett slanglöst däck lär ju vara säkrare, pga mindre risk för explosion. Är det högre säkerhet du söker, prova med silikontätning + ny slang.
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Jag vet inte om jag förstår rätt, men det blir normalt inte tät med slang inuti slanglösa däck eftersom luften då går förbi ventilen. Man måste ha en ventil för slanglösa däck som är tät mot fälgen. Slangllösa däck lär inte alltid vara lika lämpliga för slang, eftersom de kan vara för vassa/ojämna invändiga som gör att de nöter sönder slangen.

En säkerhetsfördel med slanglöst - under föutsättning att man får till en bra tätning mellan halvorna - är att de vid en punktering inte brukar tappa luften så snabbt så att man hinner stanna innan de är helt tomma. Det sägs också att slanglösa radialdäck rullar lättare än vanliga diagonaldäck med slang men jag har inte riktigt fått kläm på vilka scooerdär är radialdäck.

/Aryan
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Undrar hur de får tätt i de här fälgarna:
http://lambretta.co.uk/catalog/product_ ... ts_id=3076, de är ju delbara och slanglösa. Kanske lättare när allt från början är tillverkat i syftet att vara slanglöst, men ändå intressant om du ska göra en egen konvertering?
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Mkt intressant, det finns alltså nån som lyckats!

Lambretta fälgen borde vara svårare eftersom det inte finns så mkt plats för fler skuv + tätning men de har 14 skruv mellan halvorna och de 4 för att sätta fast hjulet och ändå en tätning, är det en stor o-ring som ligger upprullad i påsen?

Image
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Ja, det ser ju ut som något slags gummitätning, men bildupplösningen, liksom övrig produktinformation, lämnar kanske en smula i övrigt att önska :) Jag hittade en recension av dem i Scootering (typ senaste eller näst senaste), men den sa inget om hur de fungerade rent tekniskt :-?
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Provade igår lite med Biltemas vinkelventil för slanglösa däck

Image

i en 9" Vespa V50 "bilfälg" och det såg ut att funka rätt bra.

/Aryan
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Testade nu med nya 10" gamla typen "bil" fälger till Vespa smållframe utan att borra extra hål. Jag la en sträng acryltätnigskitt på inre fälgdelen och sprutade silikonspray på andra fälgdelen som släppmedel. Sen la jag fälgen ihopp med tändstickor som distanseroch lät det torka 5 dagar. Sen drog jag isär fälgen silikonsprayen gjorde att det släppte bra. La på ett stanglöst Biltema 90/90 10 däck och ovanstående ventil, lite tunt extra akrylmassa på fogen och silikonspay på andra delen och skruvade ihopp. Det höll tät direkt och har nu gjort i en vecka.

Har inte kört på hjulet ännu men de verkar bra så här långt, trots att jag alltså inte gjorde fler skruvhål vilket vore bättre.

Såg att SIP nu har tubless fälger ur ett stycke aluminium för Vespa och Lambretta som ser bra ut, men inte för de gamla stängda Vespafälger, och då verkar detta lösning.

/Aryan
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Uppdatering, acrylkittet med silikolsläppmedel på ena sidan höll inte på ena hjulet som började läcka nära hålet där ventilet går i ett hål igenom fälgen och där fälgen är som smalast. Så jag gjorde om både hjulen eftersom jag inte litade på att det skulle funka i längden.

I stället "limmade" jag helt enkelt ihopp halvorna med vanlig (vit) våtrumssilikon lät det torka något dygn och sedan pumpade jag upp däcket och det har varit tät sen dess. Jag har altså inte ens behövd borra extra hål för skruv!

Om jag ska göra om det nästa gång ska jag använda packningssilikon som blir lite hårdare/stelare än vanlig byggsilikon när det har härdats ut och tål temperaturer upp till 250°C, jag har läst att detta även används på bilar med delbara fälger.

Jag vet inte hur länge det ska hålla för att "bevisa" att det funkar men jag har tryckprovat med ca 4 bar utan problem, kört upp till 70km/t och jag brukar också ofta köra med passagerare på den. Jag vill betona att det är (nytillverkade) gamla Vespa fälgtypen dvs de stängda "bilfälger" med 4 grova skruv till trumman i mitten jag provat, och halvorna har rätt mycket yta som ligger ihopp. Det kan nog vara mycket svårare med vanliga Vespa och Lambretta fälgar som har mindre plåt som ligger ihopp och dessutom skruv som både håller ihopp fälgen och fäster den till trumman. Å andra sidan finns det färdiga slanglösa fälg till dessa så det är kanske ingen ide att ens försöka.

/Aryan
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Uppdatering igen. De delbara hjul är fortfarande är fortfarande helt täta, så jag kan nog säga att det är en bra lösning för dessa fälg.

Nu funderar jag om man skulle kunna göra något liknande med ”svårare” öppna delbara fälgar (Lambretta, senare Vespa). Jag såg hur de ttar MC ekerfälgar med bl a silikonlim http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=274533" onclick="window.open(this.href);return false;

På cyklar används en uppklippt slang + tätningsmedel som gör att fälgen blir tät :
http://www.ridemonkey.com/forums/f19/gh ... ks-240026/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bikemag.com/blog/tubeless-tire/" onclick="window.open(this.href);return false;
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Såg idag att det finns något som heter tireballs: http://tireballs.myshopify.com/" onclick="window.open(this.href);return false; Kanske ett bra alternativ/komplement/backup till slang/slanglöst?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

fjädring.png
fjädring.png (134.27 KiB) Viewed 15003 times

kanske kan vara nåt? :mrgreen:
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Nej jag tror fjädrarna rostar.

Då skulle jag hellre stoppa in tennisbollar i tubelessdäcken för att ge de run-on-flat egenskaper.

/ARyan
victor
Mästare
Mästare

Re:

Post by victor »

aryan wrote: En säkerhetsfördel med slanglöst - under föutsättning att man får till en bra tätning mellan halvorna - är att de vid en punktering inte brukar tappa luften så snabbt så att man hinner stanna innan de är helt tomma. Det sägs också att slanglösa radialdäck rullar lättare än vanliga diagonaldäck med slang men jag har inte riktigt fått kläm på vilka scooerdär är radialdäck.

/Aryan
Detta är en myt.

Slanglösa däck förlorar luften precis lika snabbt som däck med slang, dock är "säkerhetsaspekten" är ivrigt påhejad av allehanda återförsäljare och krämare.

3.25 in i den här videon får en person här i UK en blowout http://www.youtube.com/watch?v=YE0Uts_RvGo" onclick="window.open(this.href);return false;

Kör väl i en 70-80 km/h och kommer undan med bara förskräckelsen.

Däcken var mina favoriter, Schwalbe, men antagligen inte Weatherman, och monterade på SIPs tubeless fälgar.

Jag är övertygad om att om däcken sköts om och trycket ses över så ska inga sådana här olyckor inträffa. Därmed inte sagt att man inte kan få punkteringar, men vad jag ser från träffar här i England är att folk kör runt med halvfulla däck, så det är ju inte att undra på att de går sönder.
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Självklart kan ett slanglöst däck gå sönder men det är mycket sällan de släpper luften lika snabbt som ett däck med slang. Kan tänka mig att det är ett produktionsfel på däcket eller fälg (spricka motsv)vilket borde gå att upptäcka ganska lätt genom att bara titta på hjulet efter smällen. Att det är en myt är ett påstående som du får stå för. Det finns ju anledning till att man slutat med slängdäck.
Sen är det ju aldrig fel att byta däck och slang i tid. Många köper ett nytt däck men slangen är hel så den behåller man ett år till...
Råkade som 16 åring med skral ekonomi ut för en blowout på framhjulet i utförsbacke, rusningstrafik och 110km/h väg. Sedan dess har jag aldrig sparat på däck och slang.
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Varför skulle det explodera mer med ett extra lager/membran gummi mellan luften och ytterdäcket än utan?

Och att det skulle "pysläcka" bara för att däcket är slanglöst är också en my, som du tydligt kan se på i videon postad här ovan, där scootern hade kvalitetsdäck på SIPs slanglösa fälgar.

Jag byter själv så gott som alltid slang när jag byter däck och har inte, peppar peppar, haft några problem med däck eller blowouts so far...
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Det är bara att mäta hållfastigheten och tjockleken mellan en slang och ett däck så är det ganska uppenbart. Varför kör man inte racehoj med slangdäck???
Varför kör man enduro med "korv" istället för luftslang??? om det bara är en myt????
På våra delbara fälgar har vi ju inte heller däcklås vilket inte är en dålig grej för oss som trimmar.
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Anledningen till att slang inte används nuförtiden är att toleranser och tillverkning tillåter "slanglöshet", vilket sparar in på material och arbete vid montering/byte, och därmed pengar.

Inte för att en slang i sig skulle öka risken för punktering.

En slang exploderar inte heller inne i ett däck; ska den explodera krävs det först att den kan leta sig ut genom ett större hål i själva däcket, skapa en "bubbla" utanför däcket som sedan exploderar.

I detta fall är däckunderhåll så pass eftersatt att du riskerar en farlig olycka oavsett om du kör med eller utan slang.

Man kör inte rejs med slang för att slang inte längre används, med ovanstående motivering.

Man kör enduro med korv för att luftfyllda däck (må de ha slang eller icke) inte pallar med belastningarna.

Blowout är precis lika, om inte mer, sannolikt med slanglöst, som du ju kan se i klippet ovan. Har du sett det ännu..?
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Vi tycks ha helt motsatta åsikter och erfarenheter vad avser däck och slang men jag måste säga att dina är mycket intressanta...
Post Reply