MC Live Barkarby

Annonsera och diskutera svenska träffar här.
Post Reply
mejiro
Entusiast
Entusiast

MC Live Barkarby

Post by mejiro »

I morgon 2 maj kör jag upp till Barkarby för att besöka MC Live 2010. Ingen scooterträff direkt, men det finns en handfull scootrar att provköra, bl.a. Vespa GTS 300, S 125ie ocg Piaggio MP3 400. Yamaha har sina T-Max och X-max på plats. Ska bli skoj, även om jag misstänker att det är knökfullt och långa köer till provkörningen. Jag har bl.a. förbokat en provkörning av Moto Guzzi V7 Café Classic. V7 är kanske den motorcykel som lockar mig mest just nu. Härligt retrokänssla men med modern teknik rak igenom, precis som min Vespa GTS!
mejiro
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

Nu sitter jag med ett stort leende på läpparna efter tre härliga timmar på MC Live 2010. Första provkörningen var GTS 300, för att kunna jämföra med min GTS 125. Vilken acceleration! Det är så här CVT-lådan ska jobba! Sen hoppade jag upp på S125ie. Trots ny insprutningsmotor kände jag inte någon märkbar skillnad mot förgasarversionen i LX125. Varken acc eller toppfart imponerade, men det är ju inte heller rättvist att jämföra direkt efter att ha hoppat av 300:an. Sen blev det MP3 400:an. En märklig upplevelse! Den får dock stryk av GTS 300 i accelerationen, möjligtvis att den kan nå en snabbare topphastighet. Yamaha X-max och T-max stod sen på tur. Den lilla 250 cc kändes tung och slö medans 500 cc hade bra tryck, särskilt från 50 kmh och upp mot 110 kmh. Suzuki Burgman 650 var dagens snabbaste scooter. I Powerläget accelererade den jämt och fint upp till 130 kmh. Det blev en del vanliga MC också, bl.a. den retro-stylade Moto Guzzi V7 classic. Snygg hoj, men motorn gick inte bra på höga varv. Den hade bara 20 mil på mätaren, så jag antar att den behöver köras in. Triumph Bonneville blev en klar favorit. Snygg 60-talsstil och med härligt muller. Avslutade med ytterligare ett varv på GTS 300 innan det bar av hemmåt. Min GTS 125 verkade ha förstått att jag övervägde att byta mot en 300, så den gick som ett skott hela vägen hem. 120 kmh på mätaren på motorvägen från Jakobsberg in mot stan, och trygg och fin att åka på. Jag behåller den nog några säsonger till...
Post Reply