Avgastemperaturmätare
Avgastemperaturmätare
Läser bland trimfrgor på forumet att avgastemperaturen är kritisk då det gäller att förebygga nypning. Kan någon föreslå lämpliga och prisvärda mätare? Mätare förefaller vara en bra investering om man ska trimma en 2-taktare./OM
Re: Avgastemperaturmätare
Jag har en Stage-6 med digitalmeter. Många har haft problem med vibrationer när det gäller de analoga mätarna.OlleM wrote:Läser bland trimfrgor på forumet att avgastemperaturen är kritisk då det gäller att förebygga nypning. Kan någon föreslå lämpliga och prisvärda mätare? Mätare förefaller vara en bra investering om man ska trimma en 2-taktare./OM
/Ronny
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Den här modellen kör jag med sedan några år tillbaks. Fungerar perfekt!
http://www.aircraftspruce.com/catalog/i ... -01268.php
http://www.aircraftspruce.com/catalog/i ... -01268.php
Stage 6
http://www.xyger.de/shop/Abgastemperatu ... mplett-Kit
Denhär tänkte jag inhandla, troligen samma som Soulboy har.
Har stött på nöjda användare på andra forum också.

Denhär tänkte jag inhandla, troligen samma som Soulboy har.
Har stött på nöjda användare på andra forum också.

-
- Nybörjare
- Posts: 19
- Joined: Tue 02 Mar 2010, 22:30
- Location: los vespholmos
Det sitter en givare i avgasröret som registrerar hur varma avgaserna är. Fördelarna är många, nummer ett är att man får en förvarning om motorn går varm, innan den nyper. Nummer två är att det underlättar bestyckning av förgasaren avsevärt.
Förare av ultralätta flygplan har satt sitt liv i pant på dessa mätare under lång tid, så funkar det gör dom.
Riktvärden är under 600 C = fett, runt 650 C = perfekt, över 700 C = fara.
Och ja, det finns redan ett par trådar som redan svarar på detta.
/G
Förare av ultralätta flygplan har satt sitt liv i pant på dessa mätare under lång tid, så funkar det gör dom.
Riktvärden är under 600 C = fett, runt 650 C = perfekt, över 700 C = fara.
Och ja, det finns redan ett par trådar som redan svarar på detta.
/G
victor wrote:För en oinsatt, hur funkar det?
Vad är fördelen? Och hur vet man hur varma avgaserna kan bli innan det är föreligger risk för ras?
Alu och gjutjärn har ju olika smältpunkter och utvidgar sig olika mycket...
(Borde jag använda sökfunktionen?)
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
värt att poängtera är att man absolut inte skall bestycka motorn efter riktvärden på avgastempen, utan läsa hur motorn går i övrigt samt lusläsa sitt tändstift. har man sedan en motor som är korrekt inställd så har man avgastempen som referens, och ett öga på den kan vara värt att ha då man kör längre fullgasrepor på motorväg.
tex så sjunker avgastempen då man ökar på förtändningen, vilket inte betyder att man kan sätta i ett mindre munstycke
tex så sjunker avgastempen då man ökar på förtändningen, vilket inte betyder att man kan sätta i ett mindre munstycke
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Ring efter kl...
Koso/Stage6 modellen har jag dåliga erfarenheter av. Jag har provat en som visade alldeles för låga värden hela tiden och det är ju ingen höjdare när man har den som livlina. Det är säkert ett måndagsex men försäkra er om att den verkligen fungerar som den ska.
Jag har en autometer som fungerar oklanderligt och är blixtsnabb. http://www.autometer.com/cat_gaugedetai ... 199&sid=11
På en luftkyld motor kan man med fördel använda en kombinerad egt och cht mätare som mäter temperaturen vid stiftet också. När egt:n dalar och cht:n ökar stannar värmen kvar i förbränningsrummet och förbereder en härdsmälta och det syns inte lika tydligt med bara en egt.
http://www.aircraftspruce.com/menus/in/ ... gtcht.html
Jag har en autometer som fungerar oklanderligt och är blixtsnabb. http://www.autometer.com/cat_gaugedetai ... 199&sid=11
På en luftkyld motor kan man med fördel använda en kombinerad egt och cht mätare som mäter temperaturen vid stiftet också. När egt:n dalar och cht:n ökar stannar värmen kvar i förbränningsrummet och förbereder en härdsmälta och det syns inte lika tydligt med bara en egt.
http://www.aircraftspruce.com/menus/in/ ... gtcht.html
/David