Avgastemperaturmätare

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
User avatar
OlleM
Entusiast
Entusiast
Posts: 164
Joined: Sun 15 Nov 2009, 15:54
Location: Vänersborg/Lysekil

Avgastemperaturmätare

Post by OlleM »

Läser bland trimfrgor på forumet att avgastemperaturen är kritisk då det gäller att förebygga nypning. Kan någon föreslå lämpliga och prisvärda mätare? Mätare förefaller vara en bra investering om man ska trimma en 2-taktare./OM
User avatar
SoulBoy
Lärling
Lärling
Posts: 313
Joined: Mon 01 Nov 2004, 22:58
Location: Stockholm

Re: Avgastemperaturmätare

Post by SoulBoy »

OlleM wrote:Läser bland trimfrgor på forumet att avgastemperaturen är kritisk då det gäller att förebygga nypning. Kan någon föreslå lämpliga och prisvärda mätare? Mätare förefaller vara en bra investering om man ska trimma en 2-taktare./OM
Jag har en Stage-6 med digitalmeter. Många har haft problem med vibrationer när det gäller de analoga mätarna.

/Ronny
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Den här modellen kör jag med sedan några år tillbaks. Fungerar perfekt!

http://www.aircraftspruce.com/catalog/i ... -01268.php
primmy73
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Wed 12 Apr 2006, 20:57
Location: Finland

Stage 6

Post by primmy73 »

http://www.xyger.de/shop/Abgastemperatu ... mplett-Kit

Denhär tänkte jag inhandla, troligen samma som Soulboy har.
Har stött på nöjda användare på andra forum också.

Image

le baguette
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 19
Joined: Tue 02 Mar 2010, 22:30
Location: los vespholmos

Post by le baguette »

hur nära cylinder sätter ni givaren? vilken temp är optimal arbets temp?
vart sugen på en stage6
User avatar
SoulBoy
Lärling
Lärling
Posts: 313
Joined: Mon 01 Nov 2004, 22:58
Location: Stockholm

Post by SoulBoy »

le baguette wrote:hur nära cylinder sätter ni givaren? vilken temp är optimal arbets temp?
vart sugen på en stage6
Står i instruktionen, har för mig att det är runt 10-15cm.
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

För en oinsatt, hur funkar det?

Vad är fördelen? Och hur vet man hur varma avgaserna kan bli innan det är föreligger risk för ras?

Alu och gjutjärn har ju olika smältpunkter och utvidgar sig olika mycket...

(Borde jag använda sökfunktionen?)
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Det sitter en givare i avgasröret som registrerar hur varma avgaserna är. Fördelarna är många, nummer ett är att man får en förvarning om motorn går varm, innan den nyper. Nummer två är att det underlättar bestyckning av förgasaren avsevärt.

Förare av ultralätta flygplan har satt sitt liv i pant på dessa mätare under lång tid, så funkar det gör dom.

Riktvärden är under 600 C = fett, runt 650 C = perfekt, över 700 C = fara.

Och ja, det finns redan ett par trådar som redan svarar på detta.

/G
victor wrote:För en oinsatt, hur funkar det?

Vad är fördelen? Och hur vet man hur varma avgaserna kan bli innan det är föreligger risk för ras?

Alu och gjutjärn har ju olika smältpunkter och utvidgar sig olika mycket...

(Borde jag använda sökfunktionen?)
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Post by Truls »

värt att poängtera är att man absolut inte skall bestycka motorn efter riktvärden på avgastempen, utan läsa hur motorn går i övrigt samt lusläsa sitt tändstift. har man sedan en motor som är korrekt inställd så har man avgastempen som referens, och ett öga på den kan vara värt att ha då man kör längre fullgasrepor på motorväg.

tex så sjunker avgastempen då man ökar på förtändningen, vilket inte betyder att man kan sätta i ett mindre munstycke
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Koso/Stage6 modellen har jag dåliga erfarenheter av. Jag har provat en som visade alldeles för låga värden hela tiden och det är ju ingen höjdare när man har den som livlina. Det är säkert ett måndagsex men försäkra er om att den verkligen fungerar som den ska.

Jag har en autometer som fungerar oklanderligt och är blixtsnabb. http://www.autometer.com/cat_gaugedetai ... 199&sid=11

På en luftkyld motor kan man med fördel använda en kombinerad egt och cht mätare som mäter temperaturen vid stiftet också. När egt:n dalar och cht:n ökar stannar värmen kvar i förbränningsrummet och förbereder en härdsmälta och det syns inte lika tydligt med bara en egt.

http://www.aircraftspruce.com/menus/in/ ... gtcht.html
/David
Post Reply