Jag har en nyinköpt Vespa 50 från 60-talet. Gasvajern är av så jag måste byta den, men för att komma åt änden som sitter i förgasaren måste man lossa tanken. Problemet är att den bult som sitter längst bak, som också låser sadeln går inte att gänga loss. Den bara snurrar. Därför har jag kört fast. Tips på hur man kan lösa det skulle vara uppskattat.
Ulf_Engborg wrote:Jag har en nyinköpt Vespa 50 från 60-talet. Gasvajern är av så jag måste byta den, men för att komma åt änden som sitter i förgasaren måste man lossa tanken.
Är du säker på det att du måste lossa tanken? Jag har bytt kabeln med tanken kvar flera gånger! Om du ta loss förgasare kan du lyfta upp den för att bättre nå wiren.
Först ska du då haka av chokewiren, sedan ta loss sprinten vid bränslekranen för att ta bort "kranpinnen" sen tar du loss förgasaren och komma åt wiren.
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Tack för tipset Aryan. Jag testar att lossa förgasaren. Men om det inte funkar och jag ändå måste lossa tanken, hur kommer man åt M7-muttern som sitter på undersidan? Lossa bakhjulet först antar jag? Ni får ursäkta mina korkade frågor, men jag är van vid min Harley och där kommer man åt det mesta.
Ulf_Engborg wrote:Tack för tipset Aryan. Jag testar att lossa förgasaren. Men om det inte funkar och jag ändå måste lossa tanken, hur kommer man åt M7-muttern som sitter på undersidan? Lossa bakhjulet först antar jag? Ni får ursäkta mina korkade frågor, men jag är van vid min Harley och där kommer man åt det mesta.
... det beror på hur stora händer man har. min erfarenhet är att jag ofta börjar med att försöka komma åt förgasaren utan att ta bort tanken men efter ett tag så offrar jag 3 minuter och skruvar loss tanken istället.