Guldfynd...

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Guldfynd...

Post by Johnny L »

Guld? Nä, massa mässingsflisor såklart, hela motorn full!

Skulle bara byta lameller och växelkors, men varenda vrå inuti motorn glimmade vackert gult när jag öppnade upp. Kände mig först som en pionjär i Klondike, men insåg rätt snart att det bara var mässingsspån det rörde sig om. Grävde djupare o djupare i motorns innandöme för att lokalisera källan, men utan framgång; inget mässingsrelaterat verkade vara slitet eller trasigt.
Till slut insåg jag att mässingsbrickan bakom/i kopplingen saknades, alltså måste det vara denna, nermald i tusen pyttesmå bitar som nu förgyller insidan på min PX200-motor...

Bara att byta alla lager såklart, men chansar på att låta högra ramlagret vara kvar, det har ju ingen kontakt med växellådsoljan.

Är det här vanligt? Är det slarv att den kanske inte bytts vid tidigare lamellbyten bara (har inte haft motorn, en -84, mer än två år), eller ska jag kolla nåt annat som kan ha gjort att brickan malts totalt i bitar?
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: Guldfynd...

Post by Hedge »

Den där brickan är ju en slitdel som skall bytas med jämna mellanrum. Om ingen gjort det, så kan den ju helt enkelt ha gett upp andan efter ett tag.

/G
hiblopp wrote:Guld? Nä, massa mässingsflisor såklart, hela motorn full!

Skulle bara byta lameller och växelkors, men varenda vrå inuti motorn glimmade vackert gult när jag öppnade upp. Kände mig först som en pionjär i Klondike, men insåg rätt snart att det bara var mässingsspån det rörde sig om. Grävde djupare o djupare i motorns innandöme för att lokalisera källan, men utan framgång; inget mässingsrelaterat verkade vara slitet eller trasigt.
Till slut insåg jag att mässingsbrickan bakom/i kopplingen saknades, alltså måste det vara denna, nermald i tusen pyttesmå bitar som nu förgyller insidan på min PX200-motor...

Bara att byta alla lager såklart, men chansar på att låta högra ramlagret vara kvar, det har ju ingen kontakt med växellådsoljan.

Är det här vanligt? Är det slarv att den kanske inte bytts vid tidigare lamellbyten bara (har inte haft motorn, en -84, mer än två år), eller ska jag kolla nåt annat som kan ha gjort att brickan malts totalt i bitar?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Post Reply