Min första scooterrenovering - Lambretta TV175 II

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
andreas.larsson
Entusiast
Entusiast

Min första scooterrenovering - Lambretta TV175 II

Post by andreas.larsson »

Hej!
Det känns dags att även jag dokumenterar vad som händer med min Lambretta. Det är en TV 175 av serie 2 från 1961 och till att börja med kanske jag ska dra lite historia och bakgrund till scootern.

Historia
Det är så att jag sedan flera år tillbaka (sedan ca 2005) har letat efter en Lambretta av just den här modellen och serien − för jag fastnade för dess former och linjer.
En dag i februari 2009 ringde en äldre herre till mig − han hade sett min köpesannons och faktiskt den av mina annonser som jag satt ut här på Scooterklubbens marknad (Tack Scooterklubben!). Han sa att han hade just en sådan ståendes i garaget − exakt den modell och serie som jag så tydligt i annonsen sa att jag letade efter och önskade köpa. Herren berättade att han hade köpt scootern ny och han mindes fortfarande glädjen den dagen i juli 1961 som han fick åka in till Chalmersgatan 31 här i Göteborg för att hämta ut sin scooter − som han sedan tidigare hade beställt och lagt handpenning på hos Terra Motor AB.
Jag kan förstå att han var en mäkta stolt ung kille pluggandes på Chalmers till ingenjör som den sommaren fick många mil på sin scooter och att hans tidigare somrars knegande på Hindåsgården hade gett honom valuta för riksdalerna.
Åren gick, men inte så många, för 1964 var herren nyexaminerad ingenjör från Chalmers och han fick sitt första jobb på Volvo i Skövde. 1965 hade kassan stärkts, jämfört med att vara student, och Lambrettan fick lämna plats till den första bilen i hans ägo. Sedan dess och fram till april 2009, ca 44 år, hade Lambrettan inte rastas en mil och trippmätaren stod fortfarande på ett fåtal 2 596 mil, tills en vårdag i april då det var dags för mig att återigen få höra ljudet av skönheten!

Jag tömde den halvfulla tanken på bensin, för något sa mig att så gammalt bränsle inte kommer att tända och fyllde på ny fräsch bensin. Bytte olja i motorn, rengjorde förgasaren, tog fotpumpen till cykeln och fick luft i de gamla Gislaveds-däcken (som än efter snart 1 år håller luften). Men något nytt tändstift verkade inte behövas för gnista fick jag − men än kanske inte den rätta gnistan, men det tänkte jag snart skulle ge sig. För det behövdes inte allt för många kickningar innan de första hostarna började höras och ytterligare några innan jag satte mig på den för att åka de första staplade stegen på ett antal decennier. Snacka om känsla att få uppleva detta! Vilken kvalité!

Lite fakta
I köpet fick jag även med gamla dokument på scootern och däribland originalkvittot från den 4:e juli 1961.
2 329 kr kostade scootern och med varuskatt på 4,2%, samt "Utrustning" för 78 kr, blev den totala summan 2 508 kr. Enligt SCB's prisomräknare är det 26 694 kr i dagens penningvärde (mars 2010).

Framtid
Sedan scootern andades luft igen genom sin förgasare en vårdag förra året, var det i påskas i år 2010 dags att än en gång ta fram pärlan!
Hon startade så vackert och jag tog mig en tur runt området. Men framåt kvällen var det dags att påbörja renoveringen. För under vintern har jag samlat kunskap, delar och pengar till att få henne fin igen! Jag kommer här i tråden att visa hur hon fortskrider och förhoppningsvis vill ni hjälpa mig med problem, idéer, tankar och ge mig inspiration!

Foton
Image Image
Last edited by andreas.larsson on Tue 20 Apr 2010, 07:45, edited 1 time in total.
anz
Entusiast
Entusiast

Post by anz »

Ja du, en riktig pärla.
Zikes
Lärling
Lärling

Post by Zikes »

Mycket snyggt exemplar med riktigt fin patina måste jag säga.

Jag vet inte hur mycket jag hade valt att "fixa" på den där om jag själv skulle fått tag i den. Fundera rejält på det först är mitt tips men det verkar som att du redan kommit långt i tankarna och det låter bra i mina öron.

Eftersom jag själv precis rivit och plockat ihop en likadan (om än något tidigare) så ska jag givetvis hjälpa till så mycket jag kan även om jag inte är någon expert.

Vad har du för mera precisa idéer om framtiden?
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Skriv ner historien med alla detaljer, så att den inte försvinner! Hoppas du fick kopior på eventuella bilder från skoterns ungdomstid, de är extra sköna att visa upp.

Grattis till pärlan!
andreas.larsson
Entusiast
Entusiast

vespaco wrote:Hoppas du fick kopior på eventuella bilder från skoterns ungdomstid, de är extra sköna att visa upp.
Hej!
Tack för tips om gamla fotografier! Jag slår honom en pling för att fråga :)
andreas.larsson
Entusiast
Entusiast

Annandag påsk

Annandag påsk var det dags att börja demontera och här är bilderna från den dagen. Började framifrån och kom en bit på vägen.
Än så länge satt inte en enda skruv allt för fastrostad än att de gick att skruva bort. Känns som kvalité!

Image Image Image
andreas.larsson
Entusiast
Entusiast

Zikes wrote:Jag vet inte hur mycket jag hade valt att "fixa" på den där om jag själv skulle fått tag i den. Fundera rejält på det först är mitt tips men det verkar som att du redan kommit långt i tankarna och det låter bra i mina öron.
Vad har du för mera precisa idéer om framtiden?
Hej!
Ja, jag har kommit långt i tankarna - men jag förstår vad du menar.
Efter demontering är det att göra den plåtren som gäller samt räta upp benskölden, svetsa igen lite borrhåll och lite andra plåtskavanker, för att därefter skicka den på lack.

Val av lack står jag i valet och kvalet just nu - lacka den i samma benvita färg som den nu är i eller i svart med bra många lager klarlack.
Blir den svart kommer många detaljer att kromas, samt att sadel och handtag kommer att vara i mellanbrunt läder. Här är en referensbild:

Image
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Svart i alla ära, jag tycker du skall göra det i originalkulören. Det är en sådan fin scooter att den förtjänar att återställas till sin forna glans om den nu skall lackas om. Dessutom är ju gräddvit (eller vad nyansen nu heter) så vansinnigt snyggt på alla scootrar som äldre Vespor och S1/2 Lambrettor som har lite former.

Det är iaf mina fem cent... :wink:
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

mmmm.... grädde... Jag röstar vitt ! Men självklart är det DU som ska vara nöjd !
Vespa Rally 180 1971
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Vitt syns bättre i trafiken...
Zikes
Lärling
Lärling

Post by Zikes »

Jag är inte så tokförtjust i det gräddvita. Svart skulle kunna funka men risken är att det inte ser tillräckligt bra ut. Svart är svårt att få att se snyggt ut enligt mig. Jag valde färg efter devisen. Den ska se ut som den kunde komma från tiden då den är gjord men inte vara originallack.
Mästare
Mästare

Post by victor »

Tror inte heller på svart, kommer se konstigt ut.

Bättre fokusera på något tidsenligt, eller köra på ett "ondskefullare"/tydligare customiserat tema med till exempel mattsvart i kombination med annan färg, för att understryka att det inte är original:

Image
andreas.larsson
Entusiast
Entusiast

Snider wrote:Men självklart är det DU som ska vara nöjd !
Tack!
andreas.larsson
Entusiast
Entusiast

Zikes wrote:Den ska se ut som den kunde komma från tiden.
victor wrote:Bättre fokusera på något tidsenligt
Min enda anledning (hittills) att inte lacka den svart är just för att hålla scootern tidenlig :/
Så tidsenligheten är ena vågskålen, medan den andra vågskålen är min försmak till svarta fordon.
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

andreas.larsson wrote:
Zikes wrote:Den ska se ut som den kunde komma från tiden.
victor wrote:Bättre fokusera på något tidsenligt
Min enda anledning (hittills) att inte lacka den svart är just för att hålla scootern tidenlig :/
Så tidsenligheten är ena vågskålen, medan den andra vågskålen är min försmak till svarta fordon.
Jag förstår precis vad du menar :)

Mitt enda problem med blanksvarta scootrar är att det på något sätt ger ett felaktigt intryck, kanske eftersom fordon i allmänhet på den tiden ofta var svarta, medans scootrar inte var det... Dock med lite trim, tuning och race-attiraljer kan det ju bli hur snyggt som helst :)

Du ska ju dock göra det du känner bäst för, jag bara dryftade en högst personlig åsikt eftersom frågan kom upp ;)
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Ja, självklart: känner du att du vill ha svart är ju det vad som är rätt!

Fast jag är fortfarande sjukt svag för gräddvita äldre scootrar... :wink:
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Jag tycker inte att du ska röra plåtdelarna på den om det inte är stora bucklor, det är ett ovanligt bra originalskick verkar det som på bilderna.

Däremot kan man ju fresha upp mekaniska delar och eventuellt gaffel, fälgar,ram mm.
Federico
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Post by Peter Sundfeldt »

En total genomkörare av mekaniken, men att låta plåten, karossen vara orörd. Nytt och gammalt, med patina som talar. Så gjorde jag med min GL150 Touring och fick ett trevligt resultat. Tycker jag, alltså!
Image
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=2617
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
primmy73
Entusiast
Entusiast

Post by primmy73 »

Japp, håller med två senaste skribenter. Lämna den som den är och renovera den tekniskt. Mycket sällan som så fina exemplar i originalutförande dyker upp. Du kan ju spara visionerna för en annan skoter som kanske inte är lika i utgångsläget.
Men som sagt är det din skoter och du gör precis som du vill.
Lycka till med projektet hur du än gör!
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

självklart ska du göra som du vill, det är inget fel i att lacka om den heller.

jag vet inte hur insatt du är i veteranhobbyn och fordonssamlandet men ju fler fordon som renoveras ju mindre intressant och värdefullt blir det med en topprenoverad. tittar man på gamla 40-50-tals vespor i bra originalskick så är jag säker på att samlarvärdet bara kommer att stiga, det gäller snart 60-talarna också. går man på fordonsutställningar idag så är det original som drar blickarna till sig, då kan lite ytrost och repor bara förhöja intrycket och beviset att detta är en riktig Lambretta från 60-talet, nu finns det inte så mycket serie två Lambrettor som är ihopplockade av nytillverkade delar men när det gäller gamla Vespor och Serie3/DL så är det ännu viktigare att behålla dem original när länder i Asien sprutar ut så kallade "original 60-talare".
Federico
andreas.larsson
Entusiast
Entusiast

victor wrote:köra på ett "ondskefullare"/tydligare customiserat tema med till exempel mattsvart i kombination med annan färg, för att understryka att det inte är original
Den kombinationen av tvåfärgad svart och vit var snygg - absolut! Den scootern känns sportig!
Men för min karaktär är det för "coolt" :)
andreas.larsson
Entusiast
Entusiast

2:a demonteringsdagen

I lördags var det dags att fortsätta demonteringen - 2:a demonteringsdagen.
Nu är det i princip bara framhjul, framgaffel och stöd som kvartstår på chassit att plocka bort, förutom motor med bakhjul som är intakt och nu endast avskiljt från chassit :)

Image Image Image Image Image Image Image
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Post by Peter Sundfeldt »

Står du och demonterar utomhus? Inne på gården...typ? Det är friskt!
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Peter Sundfeldt wrote:Står du och demonterar utomhus? Inne på gården...typ? Det är friskt!
Det har jag också gjort, när jag bodde i Malmö.
Uppskattades inte speciellt mycket av mina svenska grannar :roll:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

victor wrote:
Peter Sundfeldt wrote:Står du och demonterar utomhus? Inne på gården...typ? Det är friskt!
Det har jag också gjort, när jag bodde i Malmö.
Uppskattades inte speciellt mycket av mina svenska grannar :roll:
fördelen med utomhusmeck är att man får bra ljus och mindre bensinångor
Federico
Post Reply