Kondensator PX200?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
kbt172
Nybörjare
Nybörjare

Kondensator PX200?

Post by kbt172 »

Sitter här och studerar en Haynes rep. manual då min maskin uppvisar ett problem som tydligen indikerar en möjligen defekt kondensator, om jag förstått det hela korrekt.... (stundtals svår att starta, tappar plötsligt kraft under hög hastighet när den blir varm)

Det verkar som det skall finnas en kondensator att byta åtminstone vad gäller px125/150 enligt manualen men EM Scooter verkar endast ha till alla andra modeller utom PX:en

Är PX200 -81 ett undantag eller hanteras detta av en sk. CDI box istället?

Vad bör jag skaffa för att adressera mitt problem?

Ser tacksamt fram emot ljus i okunskapens mörker.

Tack.
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Alla svenska P modeller har eletronisk tändning och CDI-enhet. Det som står omnämnt i Haynes är P125/150X och mig veterligen finns den bara som privatimport.

Prova med en tändindikatorlampa från t. ex biltema och se om gnistan försvinner när motorn blir varm

På PX byter man hela CDI-boxen om det r fel på tändningen alternativt pickup-spolen på tändplattan som ger pulser till CDI-enheten

/HB
kbt172
Nybörjare
Nybörjare

Post by kbt172 »

Aha, det är alltså så det fungerar. Många tack, då vet jag hur fortsättningen skall ske.

Må väl,
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

henrikborjeson wrote:På PX byter man hela CDI-boxen om det r fel på tändningen alternativt pickup-spolen på tändplattan som ger pulser till CDI-enheten
Kolla även att kablarna mellan pickup & CDI är felfria.
Post Reply