Trilskande PX200 med elstart

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Ronnie
Lärling
Lärling

Trilskande PX200 med elstart

Post by Ronnie »

Kom just hem från farsan, som glad i hågen plockat fram sin PX200 -98 bara för att upptäcka att den inte vill starta. Alls. Varken med startmotorn eller genom att kicka. Inte ens med startgas.

Den tänder alltså inte överhuvudtaget och hostar inte ens till - trots att gnistan är mycket bra. Bränsletillförseln verkar också vara ok, det luktade iaf duktigt med bensin när jag testade att byta tändstift. Dessutom borde den väl, även om den inte får bensin, tända med startgas för att sedan dö igen när den brunnit upp?

Jag vet inte riktigt var jag skall fortsätta felsöka, men misstänker att det kanske kan vara elrelaterat och kollar därför om någon här har koll på modernare PX med elstart?
Tänkte först att det kanske kunde ha något att göra med den brytare jag antar sitter någonstans (man måste ju trycka in kopplingshandtaget för att det skall gå att starta en PX med elstart). Har dock ingen aning om var den brytaren sitter och hittar inga sprängskisser på nätet - dessutom borde man väl inte ens få gnista om det är den som strular, antar jag?

Tacksam för alla tips på hur man skall gå vidare med felsökningen - farsan är skrämmande körsugen! :wink:
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Tjena!

kanske är det härsken bensin? om bensinen luktar fränt så kan detta vara orsaken.
Isåfall byt densamma...
den ända brytaren till tändningen är nyckelströmbrytaren.

Om den bara blivit sur:
Du kan testa att stänga av bensinkranen, ta ur stiftet, kicka med fullgas väldigt många gånger, eller ännu hellre putta scootern med ettan i och fullgas i några tiotals meter, sedan i med stiftet på med bensinen och choke och se om den startar.

VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Klingen
Entusiast
Entusiast

Re: Trilskande PX200 med elstart

Post by Klingen »

Inte glömt vrida tändningsnyckeln väl? :roll:
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Trilskande PX200 med elstart

Post by Hedge »

Startar den inte med startgas (som ni såklart sprutat in med helt öppnad förgasare), skulle jag sätta en peng på att gnistan inte är så bra som ni tror. Antingen det, eller att tändplattan vridit sig så att gnistan kommer helt fel.

/G

Ronnie wrote:Kom just hem från farsan, som glad i hågen plockat fram sin PX200 -98 bara för att upptäcka att den inte vill starta. Alls. Varken med startmotorn eller genom att kicka. Inte ens med startgas.

Den tänder alltså inte överhuvudtaget och hostar inte ens till - trots att gnistan är mycket bra. Bränsletillförseln verkar också vara ok, det luktade iaf duktigt med bensin när jag testade att byta tändstift. Dessutom borde den väl, även om den inte får bensin, tända med startgas för att sedan dö igen när den brunnit upp?

Jag vet inte riktigt var jag skall fortsätta felsöka, men misstänker att det kanske kan vara elrelaterat och kollar därför om någon här har koll på modernare PX med elstart?
Tänkte först att det kanske kunde ha något att göra med den brytare jag antar sitter någonstans (man måste ju trycka in kopplingshandtaget för att det skall gå att starta en PX med elstart). Har dock ingen aning om var den brytaren sitter och hittar inga sprängskisser på nätet - dessutom borde man väl inte ens få gnista om det är den som strular, antar jag?

Tacksam för alla tips på hur man skall gå vidare med felsökningen - farsan är skrämmande körsugen! :wink:
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Härsken bensin, totalsur och ej omvriden tändningsnyckel har jag såklart redan uteslutit. :wink:

Hur tändningen står har jag dock inte kollat. Får göra det nästa gång jag skall dit, fast det verkar ju skumt att den skulle flyttat sig så mycket när den bara stått över vintern...

Gnistan ser som sagt bra ut, men det är iofs ingen garanti egentligen. Har en extra tändkabel/hatt liggande tror jag. Kanske skulle testa med den och se om det gör någon skillnad till en början också.

Stargas testade jag med luftburken öppnad eftersom jag passade på att kolla filtret när jag ändå höll på (farsan visste inte när det var gjort sist). Antar att Hedge tänker att det kan vara skit i förgasasaren så att inte ens startgasen tar sig ned den vägen och att jag borde pröva om det går bättre med förgasaren helt öppnad? Kan vara värt ett försök...

Fast jag kan ändå inte sluta fundera över det där med kopplingen. Nog måste det väl sitta någon slags brytare eller relä någonstans eftersom man måste hålla in kopplingen för att kunna starta den i normala fall? Eller hur funkar det annars?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Ronnie wrote: Fast jag kan ändå inte sluta fundera över det där med kopplingen. Nog måste det väl sitta någon slags brytare eller relä någonstans eftersom man måste hålla in kopplingen för att kunna starta den i normala fall? Eller hur funkar det annars?
-> Det är bara för elstarten...har inget med tändningen att göra.
När man testat ett tag att starta och det inte funkar och det blir för blött i cyllen har gnistan svårt att hoppa över gapet i stiftet, ett nytt stift och ett rent förbränningsrum kanske är det enda som behövs? (alltså samma tips som tidigare :))
Mina scootrar:
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

calle wrote: -> Det är bara för elstarten...har inget med tändningen att göra.
När man testat ett tag att starta och det inte funkar och det blir för blött i cyllen har gnistan svårt att hoppa över gapet i stiftet, ett nytt stift och ett rent förbränningsrum kanske är det enda som behövs? (alltså samma tips som tidigare :))
Aha. :)

Stiftet är bytt, men nu när du säger det så sprang jag ur den, försökte starta, konstaterade att den fortfarande var död och bytte sedan stift. Får testa att kicka ur den en gång till för säkerhets skull...
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

kanske har det gått troll i Vespan?

Ibland spricker tändhatten och gnistan försvinner i tändhatten (ser OK ut med stiftet utanför), testa utan tändhatt med kabeln direkt mot stiftet
Mina scootrar:
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Ett bra verktyg att testa gnista med kan man hitta på t. ex Biltema artikelnr 15-142. Man ser tydligt på lampan om det kommer gnista i stiftet. HIttade en trilskande tändspole med detta.
Om du har gnista och den ändå inte startar på startgas skulle jag kollat att du inte skjuvat krysskilen och får gnistan vid helt fel tidpunkt.
Tar man bort luftfiltret ska man även kunna se att det kommer bensin i huvudmunstycket när man kickar med fullgas.

/HB
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Tack för alla tips! Återkommer och berättar hur det gått när jag hunnit/orkat ta mig hem till mor och far nästa gång för att felsöka vidare. Får se när det blir - förmodligen senare i veckan någon gång.

Som sagt tycker jag det låter osannolikt att det är krysskilen som gått och att tändningen hamnat helt galet eftersom den enligt farsan gick hur bra som helst när han ställde undan den för vintern och han inte gjort något med den sedan dess. Fast man vet ju aldrig...
Klingen
Entusiast
Entusiast

Post by Klingen »

Ni har inte varit varit och fifflat under tändningslåset i styrtoppen
så det blir någon kortis där? Lyft toppen o kolla tåtarna på
undre delen av tändlåst. Kanske?
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Klingen wrote:Ni har inte varit varit och fifflat under tändningslåset i styrtoppen
så det blir någon kortis där? Lyft toppen o kolla tåtarna på
undre delen av tändlåst. Kanske?
Nja, jag har alltså inte rört den överhuvudtaget tidigare förutom nu här om dagen när farsan bad mig komma över och kolla om jag kunde luska ut varför den inte gick så jag kan ju inte veta säkert. Han borde dock nämnt om han varit där och pillat av någon anledning kan man tycka...
Dessutom borde den väl inte ge gnista överhuvudtaget om det var tändningslåset?
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Liten update:
Krysskilen är ok. Har inte undersökt tändinställningen noggrannare eftersom jag bara var förbi hos farsan en snabbis idag - får kolla det ordentligt nästa gång när jag har mer tid. Bränsletillförsel fin och förgasaren rengjord men den hostar fortfarande inte ens till.

Börjar tro på er teori om dålig gnista iaf. Byter väl tändhatt och kabel till att börja med, men hade ingen liggande som jag trodde så jag får be farsan gå och köpa en (lite får han ändå göra själv :lol: ).

Är det någon som råkar ha en sprängskiss på förgasaren till en PX200 med oljepump liggandes i datorn eller vet var man kan hitta en på nätet, förresten?
Hittade en mystisk gummipackning som skumpade runt löst i botten på luftburken och som jag inte känner igen ifrån någon av mina Vespor. Har ingen aning om ifall den kommer från förgasaren eller hamnat där på annat sätt någon gång under Vespans livstid. Uppskattningsvis något mindre än en cm i diameter, ett par mm tjock.
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Ringen du pratar om låter som den som sitter mellan förgasarkroppens undersida och luftburken där överinningshålet går ut.

Har du kollat kompressionen f.ö.?

/Henrik B
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

henrikborjeson wrote:Ringen du pratar om låter som den som sitter mellan förgasarkroppens undersida och luftburken där överinningshålet går ut.

Har du kollat kompressionen f.ö.?

/Henrik B
Hmm...vet inte om vi tänker på samma ring nu - är den du pratar om specifik för just SI-förgasarna med oljepump? Det här är som sagt en ring jag inte känner igen och jag har ju rivit ett par förgasare tidigare.
Därför misstänker jag att den antingen är modellspecifik alternativt inte hör dit alls utan bara att trillat ned i burken när den öppnades sist exempelvis. Den låg alltså löst.

Jag har ingen kompressionsprovare så mätt har jag inte gjort, men det känns inte så dåligt att jag reagerat när jag kickat iaf. Kanske, när du säger det, att den känns lite "slappare" än ex min P200E men jag har ju inget att jämföra med vad gäller hur en PX200 med elstart brukar kännas i kicken...
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Ronnie wrote:Är det någon som råkar ha en sprängskiss på förgasaren till en PX200 med oljepump liggandes i datorn eller vet var man kan hitta en på nätet, förresten?
Kolla in "Spare Parts Catalogue" på SIP scootershop, det är de enda sprängskisserna på oljepumpsgrejset som jag hittat iallafall:
http://www.sip-scootershop.com/main/ser ... ogues.aspx
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Ah, tackar! Hade helt missat att det fanns där!

Ingen av delarna som är med på de sprängskisserna verkar stämma överens med ringen jag hittade, och med tanke på att alla de andra delarna satt där de skulle får jag väl anta att den inte hörde dit alls utan bara "råkat" hamna där på något sätt.
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Liten update: efter att ha kollat, vad jag tyckte, allt som verkar logiskt att det skulle kunna vara fick jag nog och plockade helt sonika cylindern - bara för att upptäcka att kolvringarna mer eller mindre bränt fast! Jag tyckte som sagt att den kändes lite svampig när man kickade, men hade ju inget att jämföra med. Därför kollade jag redan i ett tidigt skede kolven, men då lyfte jag bara av toppen och kollade så den inte hålat och verkade röra sig friktionsfritt.

Vette fasen hur det gått till eftersom den enligt farsan gick fint när han ställde undan den, men man törs nog med största sannolikhet anta att vi hittat boven i dramat.
Skall kolla om jag inte har ett par ringar liggande i garaget, annars blir det väl till att beställa. Sedan återstår så klart att undersöka vad som orsakat haveriet också...
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Så kommer det som, förhoppningsvis, blir min sista post i den här tråden:

Nu är äntligen farsans PX igång igen - med nya kolvringar, en fräsch honing och dessutom ett nytt Sito Plus-blås! Startade hur snällt som helst på första knapptryckningen. Skönt.

Och ja, jag hittade orsaken till att kolvringshaveriet också - med av hänsyn till farsan tänker jag inte berätta här vad det var (det var nämligen något så särdeles klantigt han gjort som orsakat det). :wink:

Tack för alla tips ni kommit med!
Post Reply