Uppkörning Vespa 200 kubik...vad gäller?

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
McGortsy
Drömmare
Drömmare

Uppkörning Vespa 200 kubik...vad gäller?

Post by McGortsy »

Hej!

Fnular på att köpa en vespa 200 kubik och har ej körkort.
Om jag övningskör privat på nämnda fordon, får jag då köra upp på densamma eller måste jag köra upp på nån flottig mc med en massa kubik och grejer? Avtändande tanke att behöva kunna behärska nåt sånt där 700 kubiksmissfoster när man bara vill vara snygg och glida fram på sin scooter....

Seriöst menad fråga, sorry om det lät litet nonchalant.

Tacksam för svar!

Vespa igen...efter 25 år. En gång mods alltid mods!
LIJ
Entusiast
Entusiast

Post by LIJ »

För att köra en motorcykel på 200 kubik måste du ha körkort för tung motorcykel. För att köra upp för tung motorcykel måste hojen du kör upp på ha över 700 kubik.

När jag skulle köra upp pajade körskolans 750-kubiks Kawasaki när alla hade klarat manöverbanorna. Min körlärare försökte sälja in att vi skulle få göra stadskörningen på en 650-kubikshoj som vi hade med oss dit, men det var blankt nej. Reglerna säger 700 och det tummas inte på. Uppkörningen fick göras om från början en vecka senare för reglerna säger också att man måste klara hela uppkörningen på samma dag. De moment vi redan hade klarat fick vi alltså göra om. Reglerna där också

Alternativet är väl att satsa på en 125-kubiks vespa. Då kan du ta lätt mc-kort och köra upp på den också. Se till att den kan komma upp i 90 bara för bromsprovet. I Göteborg görs bromsprovet i lätt uppförsbacke och jag har sett folk bli underkända för att de inte hinner få upp sina egna hojar i 90 innan de ska bromsa. Dumt och onödiga pengar.
Vespa 125 g.t.r. från 1974
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
McGortsy
Drömmare
Drömmare

Post by McGortsy »

Stort tack för upplysande svar!
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

Jag tog mitt A-kort förra sommaren. Det ångrar jag inte en sekund! Nu kan man ju välja och vraka mellan alla roliga tvåhjulingar. Nackdelen är att det är väldigt dyrt.. Jag betalade totalt c.a 14.000kr för det. En körlektion kostade 720:- och bara uppkörningen kostade 3000:- :cry:
Mitt tips är ju att ta kort för tung mc om du ens funderar på att ta mc kort. Vem vet vad du vill köpa i framtiden?
Last edited by colsson on Thu 08 Apr 2010, 21:05, edited 1 time in total.
/ Christian
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Jag föddes några år för sent för att få A-kort tillsammans med B-kortet.
På min tid körde man upp på en 125:a som 16-åring och när man fyllde 18 blev det automatiskt behörighet för tung MC.
Det verkar knivigare nu med uppkörning, så det gäller att hålla hårt i kortet. :roll:
Go classic, not plastic
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

Allt beror ju förstås på vad man har för färdigheter att börja med. Men körkortet behöver inte bli så dyrt! Jag hade länge funderat på MC-kort (sen typ 6 års ålder :D ) men blev en av alla dom som sa "äh det där skulle man ha ordnat när man tog bilkortet"

Men när jag väl fick tummen ur var det inte särskilt krångligt eller dyrt. Teorin pluggas ganska enkelt in med lite nedladdade program, mängdträning med program av "glosförhörstyp" är oslagbart.

Trafikvanan har man ju gratis om man kört bil ett tag.

Klarar man sig på inte allt för många lektioner och letar lite aktivt efter billiga körskolor så behöver det som sagt inte blir så smärtsamt...
Jag tog kortet enbart för att kunna köra Vespa, men inser nu att det troligtvis kommer stå ytterligare en tvåhjuling i garaget inom några år...

Viktigast är att man bestämmer sig för att genomföra projektet ! Du kommer inte ångra dig...

Lycka till !
Vespa Rally 180 1971
TMax500
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by TMax500 »

Snider wrote: Jag tog kortet enbart för att kunna köra Vespa, men inser nu att det troligtvis kommer stå ytterligare en tvåhjuling i garaget inom några år...Viktigast är att man bestämmer sig för att genomföra projektet ! Du kommer inte ångra dig...
Känner igen det där. Tänkte också "bara" köpa Vespa. Och har en 500:a och en 900:a i garaget idag. Plus en 50 cc. Dock (dessvärre) ingen Vespa... Men det hinns nog med! En gammelvespa finns ständigt på den - mentala - inköpslistan.
Float like a butterfly, sting like a bee

Kawasaki J300
Triumph Thruxton
Triumph Sprint ST
Triumph Tiger 1050

Tidigare:
Yamaha YP 125 - såld
Yamaha TMax 500 - såld
Aprilia SportCity 200 - såld
Piaggio X9 180 - såld
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Inte sjutton behöver du ta TUNGT kort för att köra Vespa PX 200. Det räcker med:

Behörighet A, (begränsad):

* Motorns slagvolym får inte understiga 375 cm³.
* Motorns effekt får inte överstiga 25 kW.
* Förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg.

Efter två år omvandlas det automatiskt till vanlig behörighet A, dvs obegränsad.

/G
LIJ wrote:För att köra en motorcykel på 200 kubik måste du ha körkort för tung motorcykel. För att köra upp för tung motorcykel måste hojen du kör upp på ha över 700 kubik.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

...och på själva uppkörningen gäller det att du har rätt hoj. Tex för mellankort gäller

-Motorns slagvolym får inte understiga 375 cm³.
-Motorns effekt får inte överstiga 25 kW.
-Förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg.
-Motorcykeln kunna köras i minst 90 km/tim
-Motorcykeln ska vara utrustad med kopplingshandtag och växlas manuellt, om provet inte avser körkort med villkor om begränsning till automatväxlad motorcykel.

Vilket gör att man inte kan köra upp på en PX200a eller någon annan plåtscooter som jag känner till.

Detaljerna hittar man här http://www.korkortsportalen.se/jag-ska- ... ov/Fordon/
Hur svårt kan det va?
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Fast det finns väl ingen anledning att ta begränsat kort om man är över 20 och därför inte får ta fulltungt? Samma kostnad, samma manövrar som måste läras in och samma teori...enda fördelen är väl att man, om man har tur, kan få köra upp på en lite mindre hoj som därför är mer lättmanövrerad.

...säger Ronnie som iofs körde upp för begränsat för att slippa krångla med garagevändningen (som de ju ändå tagit bort nu) på en 300+ kilos Kawasaki. :lol:
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
LIJ
Entusiast
Entusiast

Post by LIJ »

Ja, ofta har körskolarna en så gått som tung mc, gärna nån 600-kubikare, där motoreffekten begränsats, som hoj för mellanvarianten på körkort. Då kan man lika gärna ta tungt kort.
Vespa 125 g.t.r. från 1974
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Det är lättare att hantera en mindre hoj. Och billigare att köpa, dessutom.

/G
Ronnie wrote:Fast det finns väl ingen anledning att ta begränsat kort om man är över 20 och därför inte får ta fulltungt? Samma kostnad, samma manövrar som måste läras in och samma teori...enda fördelen är väl att man, om man har tur, kan få köra upp på en lite mindre hoj som därför är mer lättmanövrerad.

...säger Ronnie som iofs körde upp för begränsat för att slippa krångla med garagevändningen (som de ju ändå tagit bort nu) på en 300+ kilos Kawasaki. :lol:
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Jo, iofs. Fast som LIJ skriver så är ju körskolornas begränsade hojjar ofta nästan lika stora som de tunga och då går det ju på ett ut.

Vill man ha en liten smidig mc (eller scooter) är det ju bara att köpa en sådan ändå - man måste ju inte köpa en 1000-kubikare bara för att man kan. Fördelen är väl att man kan köpa en större hoj utan att behöva vänta två år till om man av någon anledning skulle inse att man vill ha lite mer kräm (vilket inte hänt mig ännu, trots att jag tror det är nio år sedan jag tog kortet :lol: ).

Nu tog ju jag som sagt begränsat först, men det var enbart för att min körskolas tunga MC var osedvanligt stor och tung, och deras begränsade osedvanligt liten och därför betydligt lättare att göra den förhatliga garagevändningen (som jag hade en hangup på och som nu inte ingår i förarprovet längre) med.
Jag övningskörde på fulltung, men bestämde mig typ veckan innan uppkörning för att köra på den begränsade för säkerhets skull eftersom jag ändå visste att jag bara skulle köra scooter efteråt.
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Fast man kan ju köra upp på sin egen hoj, om den motsvarar kraven.

Och med tanke på att jag kan bli skraj för min PX när den sätter iväg, så tror jag att det med råge räcker med 25 kw för mig i ett par år innan det omvandlas... ;)

/G
Ronnie wrote:Jo, iofs. Fast som LIJ skriver så är ju körskolornas begränsade hojjar ofta nästan lika stora som de tunga och då går det ju på ett ut.

Vill man ha en liten smidig mc (eller scooter) är det ju bara att köpa en sådan ändå - man måste ju inte köpa en 1000-kubikare bara för att man kan. Fördelen är väl att man kan köpa en större hoj utan att behöva vänta två år till om man av någon anledning skulle inse att man vill ha lite mer kräm (vilket inte hänt mig ännu, trots att jag tror det är nio år sedan jag tog kortet :lol: ).

Nu tog ju jag som sagt begränsat först, men det var enbart för att min körskolas tunga MC var osedvanligt stor och tung, och deras begränsade osedvanligt liten och därför betydligt lättare att göra den förhatliga garagevändningen (som jag hade en hangup på och som nu inte ingår i förarprovet längre) med.
Jag övningskörde på fulltung, men bestämde mig typ veckan innan uppkörning för att köra på den begränsade för säkerhets skull eftersom jag ändå visste att jag bara skulle köra scooter efteråt.
skrevspark
Entusiast
Entusiast

Re: Uppkörning Vespa 200 kubik...vad gäller?

Post by skrevspark »

McGortsy wrote:Hej!

Fnular på att köpa en vespa 200 kubik och har ej körkort.
Om jag övningskör privat på nämnda fordon, får jag då köra upp på densamma eller måste jag köra upp på nån flottig mc med en massa kubik och grejer? Avtändande tanke att behöva kunna behärska nåt sånt där 700 kubiksmissfoster när man bara vill vara snygg och glida fram på sin scooter....

Seriöst menad fråga, sorry om det lät litet nonchalant.

Tacksam för svar!

Vespa igen...efter 25 år. En gång mods alltid mods!
Det är nog bara att bita ihop, håller själv på och svär varenda gång jag grenslar körskolans 750 cc. Tänk vad smidigt det hade varit om man kunde ta ett "scooterkort" istället. Nåja, med lite tur är jag färdig med kortet nästa månad.
Aprillia Habana 50cc
Piaggio MP3 250cc
Vespa GTS 300
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

Kämpa på bara! Själv är jag väldigt glad för mitt A-kort och den valfrihet som det ger.
/ Christian
Gun
Drömmare
Drömmare

Post by Gun »

hej, kolla upp Körkort - det finns information om mc körkort och gratis körkortsfrågor
Eskilander
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Eskilander »

A-kort is da shitt
men sätt sidovangn på vespan och B-regga den så klarar du dig med bil kortet man får nämligen köra trehjulig motorcykel på B-kort 8)
Captain Slow
Lärling
Lärling

Post by Captain Slow »

nja, det är allt A-kort som gäller för 99% av motorcyklar med sidvagn.
Jag har sett något ryskt ekipage med drivning även på vagnen som dom lyckats regga för B-kort.
Möjligen om man bygger om scootern till trike så kanske man kan köra den på B-kort. Kunde ju bli ett rätt udda fordon :)
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Vi har ju Piaggio MP3 som ett annat exempel. Bara drivning på bakhjulet, men det var en del regler och mått som måste uppfyllas för att de skulle få köras med B-kort, krävde modfieringar på de tidiga hojarna. Minns bl a att det gällde måttet mellan framhjulen (krävde spacers) och mellan blinkers (krävde utvändiga blinkers på "spröt").
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Post Reply